zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op de zeven Nederlanders ergert zich aan gierige partner

Zeventien procent schaamt zich voor eigen vrekkigheid

8 september 2022 - Maar liefst vijftien procent van alle Nederlanders stoort zich aan de overmatige bespaarzucht van hun partner. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.089 volwassen Nederlanders. Niet alleen hun krenterige eega zorgt voor ongemak, ook schaamt één op de vijf ondervraagden zich voor zijn of haar eigen vrekkigheid.

Van alle respondenten genereren Drentenaren zich het vaakst voor zowel hun beknibbelende eega (26 procent) als hun persoonlijke drang om te bezuinigen (29 procent). "Door de stijgende inflatie moeten steeds meer Nederlanders op de kleintjes letten," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Toch lijkt het erop dat een gedeelte van hen liever niet met hun zuinigheid te koop loopt. Dit terwijl besparen op zichzelf een nobel doel is. De scheidslijn tussen zuinig en vrekkig zijn, is echter dun. Zolang ik mezelf niet in allerlei bochten hoef te wringen én het niet van negatieve invloed is op mijn sociale leven, spreek ik van gezonde gierigheid." 


 
Bespaarschaamte
Als een direct gevolg van hun bespaarschaamte, heeft 29 procent van de Nederlanders weleens een afspraak met familie en/of vrienden afgezegd omdat ze het eigenlijk stiekem te duur vonden. Drentenaren en Brabanders (36 procent) doen dit het vaakst, Groningers (21 procent) het minst. Bij maar liefst één op de zes ondervraagden is de nood zelf zo hoog, dat zij weleens een griepje of verkoudheid hebben gefaket om geld te besparen. Onder jongeren tot dertig jaar bedraagt dit zelfs bijna één op de drie respondenten. Franke: "Niemand vindt het leuk om vanwege geld iets aan zich voorbij te laten gaan. Maar in plaats van een griepje te faken, pleit ik ervoor om open kaart te spelen en aan te geven dat je op dat moment krap bij kas zit. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat familieleden en/of vrienden in dat geval aanboden om voor iemand te betalen, zodat hij of zij alsnog mee kon."
 
Gierige collega’s
Uit het onderzoek blijkt dat de gierigheid van een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders zich niet alleen beperkt tot hun privéleven. Zo stelt niet minder dan twaalf procent van alle respondenten met een hybride baan, weleens op kantoor te hebben gewerkt om zoveel mogelijk te besparen op bijvoorbeeld koffie, wc-papier en/of energiekosten. Met 21 procent zijn jongeren tot dertig jaar wederom de grootste beknibbelaars. De bespaarzucht op kantoor blijft overigens niet onopgemerkt; maar liefst een op drie werkenden heeft zich weleens geërgerd aan de gierigheid van collega’s. Franke: "Ik hoor van vrienden geregeld verhalen over collega’s die maar blijven opscheppen tijdens de lunch, terugkomen voor een tweede stukje van de verjaardagstaart of bij werkborrels de duurste cocktails bestellen. Het is echt niet erg om een beetje op de kleintjes te letten, maar probeer het – zeker op werk – niet te overdrijven."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending
 Crisis stimuleert eerder gierigheid dan leergierigheid
 Vier op tien Gen-Z’ers verwacht vóór vijftigste financieel onafhankelijk te zijn
 Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10