zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Last mile van bezorging heeft grote impact op het milieu

Businessmodel e-commerce gebaseerd op wegwerpcultuur

23 augustus 2022 - Nederlandse consumenten verwachten de komende vijf jaar steeds meer van hun aankopen online te doen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Het verwachte online omzetaandeel is gestegen van 37 procent in 2025, naar 40 procent in 2026, tot 41 procent in 2027. "Opvallend is dat duurzaamheid voor 21 procent van de consumenten een doorslaggevende factor bij het aanschaffen van producten, maar dat er weinig aandacht is voor de milieu-impact van de bezorgingen," zegt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop.

Voor een eerder onderzoek keek Thuiswinkel.org hoe de consument zich uitspreekt over duurzaamheid van de zogenoemde last mile (het bezorgtraject tussen webwinkel en consument). Het blijkt dat zij zich nauwelijks druk maken om de milieu-impact van bezorgingen. Het is ook mogelijk dat zij te weinig weten over de effecten van winkelen op het milieu en de maatschappij, aldus de onderzoekers.



Pakketbezorgers 
De milieu-impact van online shoppen draait meestal om de CO2-uitstoot van de pakketbezorgers. Daarmee negeren zij een andere, en aanzienlijke, aanslag op het milieu: de verpakkingen, zegt Schuurs. "Online retailers beloven duurzaam te zijn door het gebruik van drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers. Zij gebruiken echter in Nederland 85,000 ton verpakkingsmateriaal, waarvan 80 procent karton is en 20 procent plastic. Dat is een enorme belasting voor het milieu."
 
Kartonafval
Karton wordt toch gerecycled? Schuurs: "Jawel, maar dat is niet oneindig. Nederland kampt hierdoor met een groeiende berg kartonafval. Veel verpakkingen en vulmaterialen zijn niet geschikt voor recycling, want deze ze bestaan uit een combinatie van papier en plastic. Ze zijn ook vaak voorzien van allerlei stickers en tape. Dat verstoort de recycling en ze worden daardoor vaak verbrand. Zelfs van het ingezameld plastic wordt een deel verbrand, zo blijkt uit onderzoek naar de verwerking van plastic afval in Nederland in opdracht van Greenpeace. In 2017 werd van de 512 kiloton verpakkingen die volledig uit plastic bestaan minder dan de helft gerecycled."
 
Wegwerpsysteem
Bovendien is het businessmodel van e-commerce en verpakkingen gebaseerd op een wegwerpsysteem, vertelt Schuurs. "Dat geldt voor verpakkingen, die veel consumenten direct weggooien, maar ook voor retouren. Volgens Ecommerce News  sturen Nederlanders dertien procent van hun aankopen terug naar de webwinkel. Voor kleding is dat zelfs 44 procent. Daarvoor gebruiken zij deels nieuwe verpakkingen."
 
Drie soorten verpakkingen
Verschillende onderzoeken onderbouwen dat verpakkingsmaterialen een grote impact hebben op het milieu. Zo blijkt uit een Life Cycle Assessment (LCA) van het MDPI voor cosmetica en huishoudelijke producten dat kartonnen verpakkingen, na het elektriciteitsverbruik in het distributiecentrum, de grootste CO2 footprint hebben. Ook het opvulmateriaal in de verzendverpakking draagt fors bij (vulpapier, bubblewrap en plastic cushions). Deze impact is zelfs groter dan die van vrachttransport.
Er zijn drie soorten verpakkingen: de verpakking om het product, dat zich bevindt in een verpakking voor de verzending en vulmateriaal. "Door deze laatste twee verpakkingen is online shoppen veel schadelijker voor het milieu dan een aankoop in een fysieke winkel," zegt Schuurs.
Volgens de "tussentijdse monitoring van het brancheverduurzamingsplan verpakken" van Thuiswinkel.org was de gemiddelde vullingsgraad van e-commerce verpakkingen in 2021 58 procent. "Er wordt dus onnodig veel verpakkingsmateriaal gebruikt," zegt Schuurs. "Iedereen kent het probleem dat een klein product geleverd wordt in een gigantische doos. Veel webwinkels werken vanuit het oogpunt van efficiëntie met een beperkt aantal standaardmaten dozen. De lege ruimte opgevuld met veel papier en plastic. Voor consumenten is dat irritant, maar voor het milieu is het dodelijk. Bovendien bestaat het transport dan voor het merendeel uit lucht. Dat is toch niet duurzaam?"
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Milieuonvriendelijke bezorging moet beboet worden '
 Nederland gelooft in dronebezorging
 Internetshopper start vanwege corona eerder met cadeaus inkopen buiten de EU
 Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10