zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk

21 procent eerder bereid werkzaamheden over te nemen van knappe collega’s

23 september 2020 - Maar liefst 62 procent van de werkende Nederlanders beoordeelt een nieuwe collega op zijn of haar uiterlijk. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.111 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden is een vijfde eerder bereid om van een knappe collega werkzaamheden over te nemen, dan van een minder aantrekkelijke collega.

Opvallend genoeg ligt de bereidheid om werk uit handen te nemen van knappe collega’s onder mannen (29 procent) bijna drie keer zo hoog als onder vrouwen (tien procent). Mannelijke dertigers zijn hiervoor het gevoeligst (38 procent). "Iedereen houdt van een beetje uiterlijk vertoon," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Van zakelijke relaties en collega’s vind ik het bijvoorbeeld erg belangrijk dat ze zich professioneel kleden en goed verzorgen. Mensen kunnen er natuurlijk niets aan doen dat ze minder knap geboren zijn. Dat dit onbewust zo’n grote rol speelt, verbaast me."  



Nadeel
Uit het onderzoek blijkt dat knappe collega’s het op de werkvloer overigens niet per se gemakkelijk(er) hebben. Zo stelt maar liefst 21 procent van de werkende Nederlanders dat zij het lastig vinden om met een aantrekkelijke collega samen te werken. Ook zegt dertien procent een knappe collega minder (snel) serieus te nemen. Wanneer het om een onaantrekkelijke of ‘lelijke’ collega gaat, bedraagt dit percentage slechts acht procent. Mannen lijken overigens veel gevoeliger voor uiterlijk vertoon dan vrouwen. Zo neemt veertien procent van hen een aantrekkelijke- en tien procent een onaantrekkelijke collega minder (snel) serieus. Onder vrouwen bedraagt dit slechts elf- en vijf procent. Franke: "In het verleden had ik een ontzettend knappe collega die zich daarnaast ook nog heel uitdagend kleedde. De meeste collega’s vroegen zich daarom hardop af of diegene wel de meest geschikte persoon voor de functie was. Na een tijdje draaide de persoon in kwestie echter een van de hoogste opbrengsten van het hele kantoor en heeft de overgrote meerderheid – waaronder ik – zijn mening moeten herzien."

Kledingsmaak
Niet alleen een afwijkend uiterlijk maar ook een slechte kledingsmaak kan van negatieve invloed zijn op uw imago onder collega’s. Uit het onderzoek blijkt dat dertien procent van de ondervraagden een slecht geklede collega minder snel serieus neemt. Erg opvallend is hierbij het verschil tussen hoogopgeleiden (achttien procent) en praktisch geschoolden (acht procent). Franke: "Kleren maken het persoon. Net zoals de meeste werkgevers vind ik het belangrijk dat mijn medewerkers zich representatief kleden. Natuurlijk doen we dit in eerste instantie uit respect voor onze opdrachtgevers, maar ook voor de medewerker zelf is het belangrijk om goed gekleed te gaan. Het zou namelijk ontzettend zonde zijn wanneer u vanwege uw kleding niet serieus wordt genomen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Eerste indruk nog steeds grotendeels bepaald door uiterlijk
 Knappe sollicitant mag vaker op gesprek
 Leeftijd belangrijker dan uiterlijk
 Mooi uiterlijk, meer salaris
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10