zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Samenwerking blijft de dominante trend in R&D en innovatie

7 november 2018 - R&D-bedrijven maken zich zorgen over de continuïteit van het innovatiebeleid en het aanbod van talent in Nederland. Samenwerking met gespecialiseerde mkb-bedrijven en kennisinstellingen blijft verder de belangrijkste trend op het terrein van innovatie.

Dit hangt deels samen met een andere belangrijke ontwikkeling, de inzet van R&D gericht op het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Die zijn veelal dermate complex dat grote bedrijven nauw samenwerken met anderen. Dat en meer blijkt uit de derde R&D-barometer van VNO-NCW, een onderzoek onder de R&D-directeuren van de grootste Nederlandse R&D-intensieve bedrijven.


 
De belangrijkste cijfers op een rij
Wereldwijd verrichten de in de R&D-barometer onderzochte bedrijven voor ruim zeventien miljard euro aan R&D, met meer dan 65.000 onderzoekers. Hiervan wordt ruim 3,2 miljard euro aan R&D in NL verricht met bijna 17.000 onderzoekers. Gemiddeld zit van de onderzochte bedrijven ongeveer 40 procent van de R&D in Nederland, al verschilt dit sterk per bedrijf. De onderzochte bedrijven nemen 72 procent van de industriële R&D in NL voor hun rekening. Dit is ruim 42 procent van de totale bedrijfs-R&D in NL. Van de 3,2 miljard euro aan R&D-uitgaven in Nederland wordt inmiddels ongeveer de helft in samenwerking met derden gedaan, zoals met start-ups, kennisinstellingen of speciale toeleveranciers. Verder heeft 70 procent van de grote R&D-bedrijven activiteiten met en voor start-ups , zoals via het Costa-programma van VNO-NCW. Uit het onderzoek blijkt verder dat de bulk van de onderzochte bedrijven de beslissingen over de R&D primair in Nederland neemt. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen voor vertrek van R&D. Ook groeit de R&D in Nederland met gemiddeld drie procent per jaar.
 
Zorgen bij R&D-directeuren

Ondanks de mooie resultaten zijn er wel zorgen. Zo maken de grote R&D-bedrijven zich zorgen over het aanbod van talent. "Dat begint inmiddels een serieuze bedreiging te worden," aldus één van de respondenten. "Juist nu er geen mensen meer te krijgen zijn moet je geen studentenstops doorvoeren." Ook de kwaliteit van het universitair onderzoek lijkt een punt van zorg. De Nationale Wetenschapsagenda, die een impuls moet geven aan het onderzoek mist bijvoorbeeld nog focus wat de R&D-directeuren betreft. "Ook op een onderwerp als kunstmatige intelligentie moet echt veel gerichter worden ingezet in Nederland. Dat gaat in andere landen drie keer zo snel," aldus één van de deelnemers. Verder bepleiten de bedrijven continuïteit van het Nederlandse (innovatie)beleid en dan met name in het fiscale- en topsectorenbeleid "Als er één constante is in het innovatiebeleid dan is het wel de constante verandering. Dat is niet bevorderlijk voor het investeringsklimaat. De vernieuwing van het topsectorenbeleid moet dan ook zorgvuldig worden vormgegeven, vertrouwen komt te voet en gaat te paard," aldus een van de R&D-directeuren.
 
Duitsland als best-practice voor de industrie
De respondenten noemen opvallend vaak Duitsland als goed voorbeeld van een land met een sterk industriebeleid. Frankrijk ontwikkelt volgens enkele respondenten een goed fiscaal beleid en de Belgen krijgen een goed oordeel voor hun op life-sciences gerichte beleid.
 
Achtergronden bij de R&D-barometer 2018
Aan het onderzoek deden zeventien van de grootste R&D-bedrijven van Nederland mee. Het betrof een enquête (kwantitatief) en een meer kwalitatief deel. Vanwege de bedrijfsvertrouwelijkheid is een compilatie gemaakt van de resultaten. Zie bijgevoegd een pdf met de belangrijkste resultaten. Met de R&D-Barometer wil VNO-NCW zicht houden op de laatste trends qua R&D-investeringen en innovatie bij grote R&D-intensieve bedrijven, aangezien veel statistieken pas later in de tijd volgen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 R&D-uitgaven naar software én dienstverlening
 Grote bedrijven investeren minder in R&D
 Bedrijven geven weer iets meer uit aan R&D
 Online community's goede marketing- en R&D-instrumenten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10