zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Euforie over economische groei in Nederland vlakt af

16 januari 2018 - De salesmanagers in het Nederlandse bedrijfsleven zijn wat minder positief over de algemene economische ontwikkeling in Nederland vergeleken met een half jaar geleden.

Dit heeft vooral te maken met dat men de komende twaalf maanden minder groei verwacht in de verkoop van nieuwe producten. Datzelfde geldt voor de verwachting ten aanzien van de verkoop aan nieuwe klanten. Dit rapporteert de SMA Sales Index (SSI) op grond van de meting over de tweede helft van 2017.


De SMA (Sales Management Association) heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction ruim 350 salesprofessionals ondervraagt over de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoopproces. In de eerste meting, over het eerste kwartaal van 2017, uitte het Nederlandse bedrijfsleven zich positief over de ontwikkeling en groei van de Nederlandse economie.
Deze tweede meting maakt het mogelijk de resultaten met die van een half jaar geleden te vergelijken.

Stabilisatie in plaats van groei
Vergeleken met een half jaar geleden is de index gedaald van 100  naar 98,8 en dat duidt erop dat het Nederlandse bedrijfsleven (iets) minder positief is over de economische ontwikkeling. Dat heeft vooral te maken met dat men vaker verwacht dat de verkoop van nieuwe producten gelijk zal blijven in plaats van toenemen. Datzelfde geld voor de verkoop aan nieuwe klanten. Daarnaast zien we dat salesprofessionals verwachten dat de winstgevendheid aankomend jaar zal stabiliseren in plaats van toenemen. 

Algemeen directeuren en managers zijn positiever over winstgevendheid
Salesmedewerkers zijn beduidend minder positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan algemeen directeuren en managers. Dit heeft vooral te maken met het feit dat zij minder hoge verwachtingen hebben ten aanzien van innovatie en omzetontwikkeling. Daarbij komt dat algemeen directeuren en managers positiever zijn over de personele ontwikkeling en winstgevendheid.

MKB-er minder positief
Bedrijven met 200 of meer medewerkers zijn positiever over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan kleinere organisaties. Dit heeft vooral te maken met hun positieve verwachtingen ten aanzien van de impact die innovatie en innovatieve producten en diensten hebben op de economische ontwikkeling van het bedrijf. MKB-ers hebben daarentegen minder hoge verwachtingen ten aanzien van de omzetontwikkeling. Maar ook als het gaat om innovatie, winstgevendheid en verkoopcyclus zijn zij minder positief gestemd dan salesmedewerkers van grote bedrijven; het kan er mee te maken hebben dat het voor kleinere bedrijven het minder makkelijk is om innovaties om te zetten in winstgevende business. De resultaten van deze Sales Management Index komen overeen met de bevindingen van MKB-servicedesk dat onderzoek deed onder 1400 mkb-ers. Belangrijkste bevinding van dit onderzoek was dat zes op de tien mkb-ondernemers zich regelmatig zorgen maakt over de toekomstbestendigheid van hun bedrijf (mkbservicedesk, 2017).

De totstandkoming van de SMA Sales Index (SSI)
De SSI is een samenwerking tussen de Sales Management Association en onderzoekbureau Motivaction. Het onderzoek, dat ieder half jaar wordt herhaalt geeft inzicht in de verwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven ten aanzien van de ontwikkeling van de Nederlandse economie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  ‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inkomen Nederlander twintig procent hoger dan wereldwijd gemiddelde
 VCP: Kom over de brug met lastenverlichting middengroepen
 Optimisme Europese CFO’s terug op recordniveau
 CFO’s: maatschappelijk vertrouwen nodig voor economisch herstel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Vier best practices voor een transformatie van finance
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
meer top 10
vacatures
meer vacatures