zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakenreis in het buitenland: wat trek ik aan?

10 november 2017 - De wereld wordt steeds kleiner. Tegenwoordig werken meer bedrijven dan ooit samen met buitenlandse bedrijven. Hierdoor neemt het aantal managers dat buitenlandse zakenreizen maakt ook toe.

In grote lijnen lijkt zakelijke kleding overal op elkaar. Toch bestaan er veel culturele verschillen (op het gebied van kleding) die voor zakenlieden een valkuil vormen als ze op zakenreis gaan. Hieronder advies, afkomstig van Robin Hendriks van Schulte Herenmode.


In veel landen is men conservatief in de kledingkeuze. Een klassiek donkerblauw pak met een wijde pasvorm is in veel landen acceptabele kledij. Toch heeft ieder land zijn eigen do’s en dont’s als het op kleding aankomt. Hieronder een overzicht van landen met opmerkelijke kledingvoorschriften
 
Noord-Amerika – Comfort gaat voor
Amerikanen dragen vaak ruim vallende kleding. De belangrijkste voorwaarde die zij aan zakelijke kleding stellen is dat de kleding comfortabel zit. Als de kleding ook mooi staat is dat een mooie bijkomstigheid.
Amerikanen dragen vaak kleding met opvallende kleuren. Deze felle kleuren zie je vaak terug in overhemden en stropdassen. Amerikaanse stropdassen zijn bovendien breder (en klassieker) dan wij in Nederland gewend zijn.
Waar mannen zich voornamelijk in ruime kleding wanen, dragen vrouwen doorgaans strakke kleding. Veel vrouwen dragen hier een nette rok, in combinatie met een jasje. Voor een meer formele look dragen vrouwen vaak een broekpak.
 
Europa – Stijl gaat voor comfort
Waar comfort voor Amerikanen de belangrijkste voorwaarde is voor een zakelijke outfit, kiezen Europeanen eerder voor stijl. Veel Europeanen kleden zich relatief informeer en kleurrijk. Het dragen van kleding is in Europa dan ook een manier om jezelf uit te drukken.
Veel Europese bedrijven zijn minder formeel dan soortgelijke bedrijven elders in de wereld. Als een manager geen afspraken op de agenda hebt staan is het vaak prima om voor een meer casual kledingstijl te kiezen.
Europeanen staan bekend om het dragen van getailleerde kleding. Bij zakelijke kleding is dit niet anders. Kostuums, colberts en broeken die ruim vallen, worden vaak ingenomen, waardoor de kleding mooi op het lichaam aansluit.
Uiteraard hanteert niet elk Europees land deze progressieve kledingstijl. Duitsland, Engeland en Spanje zijn voorbeelden van landen waarbij men zich conservatiever kleedt.
 
Engeland – Conservatief en status georiënteerd
In tegenstelling tot de rest van Europa, zijn Engelsen terughoudend in het kleurgebruik van hun kleding. Zo draagt men bijvoorbeeld alleen maar donkerblauwe en donkergrijze kostuums. Bruine schoenen ziet men hier als informeel. Daarom draagt iedereen zwarte schoenen. Bovendien draagt men in Engeland kostuums met een wijde pasvorm.
Het loont de moeite om in mooie kleding te investeren in Engeland. Mooie kleding is hier namelijk een statussymbool.
 
Australië – Zomers en chique
In Australië hanteert men een formele zakelijke kledingstijl met zomerse accenten. Donkerblauw en donkergrijs zijn de meest voorkomende kleuren. Echter waar men in de meeste landen vooral wollen kostuums draagt, kiest men hier voor stoffen die beter ventileren, zoals linnen en katoen.
Vrouwen dragen normaal gesproken een broekpak.
 
China – Eenvoudig en hiërarchisch
In Aziatische landen en China in het bijzonder, kleedt men zich betrekkelijk eenvoudig. Deze eenvoudige kledingstijl is terug te zien aan het kleurgebruik. De meeste Chinezen dragen doorgaans zwart, donkergrijs of marineblauw.
Naast het eenvoudige kleurgebruik hechten Chinezen waarde aan kleding die comfortabel zit. Daarom zul je niet snel een driedelig pak vinden in China. De meest gebruikelijke kledingstijl is de ‘business-casual’ dresscode. Dit is een zakelijke kledingstijl met casual accenten. Het dragen van T-shirts en jeans is echter niet geaccepteerd. Kies in plaats daarvan voor een poloshirt en een katoenen broek.
Chinese vrouwen kleden zich doorgaans ook eenvoudig. In China dragen vrouwen nooit kleding met diepe decolletés en hoge hakken.
In Hong Kong wijkt men wat af van de Chinese norm. In veel outfits wordt de kleur rood toegepast; de kleur van geluk. Ook andere kleurrijke kleding is hier regelmatig te bewonderen. Een kleur die men zelden draagt is wit. Wit wordt hier namelijk gezien als de kleur van de dood. Een alternatieve kleur is licht grijs.
 
Spanje – Conservatief en nooit een korte broek
In tegenstelling tot de rest van Europa, kleden Spanjaarden zichzelf het liefst in een conservatieve kledingstijl. De voorkeur gaat uit naar een eenvoudig, donkerkleurig tweedelig pak. Felle kleuren worden hier dan ook zelden gedragen. Spaanse pakken zijn vaak wel getailleerd.
Het is in Spanje ‘not done’ om een korte broek te dragen. Korte broeken zijn in het Spaanse straatbeeld dan ook weinig te zien.
 
Japan – Status georiënteerd en gereserveerd
Japanners kiezen hun kleding uit op basis van de status die ze binnen een bedrijf genieten. Men houdt hier van uniformiteit. Afwijkende of opvallende  kleding wordt dan ook niet gewaardeerd.
Het komt in Japan regelmatig voor dat uw uw schoenen moet uittrekken, bijvoorbeeld in een restaurant. Let daarom op de kwaliteit van uw sokken voordat u naar Japan reist.
Vrouwen in Japan kleden zich bijzonder conservatief. Zij dragen nauwelijks sieraden. Het dragen van een broek is beledigend voor mannen. Ook hakken worden niet gedragen, vrouwen mogen namelijk niet langer zijn dan hun mannelijke gesprekspartner.
 
Brazilië – Stropdas verplicht, eenvoudige kledingstijl
In landen met een conservatieve kledingstijl maak men normaal gesproken indruk met een driedelig pak. In Brazilië is dit echter niet het geval. Driedelige pakken worden hier gezien als elitair. Op kantoor draagt men alleen tweedelige pakken (colbert en pantalon). Bij een vergadering of bijeenkomst is het dragen van een stropdas verplicht.
Vrouwen besteden in Brazilië bijzonder veel aandacht aan hun uiterlijke verzorging.  Let hier daarom extra op de verzorging van handen, nagels, voeten en make-up.
 
Mexico – Witte accenten populair
Wit is in Mexico een populaire kleur. Hierbij kiezen Mexicanen een witte broek, overhemd of colbert. Het gebeurt echter zelden dat de outfit volledig uit witte kleding bestaat. Vaak combineert men witte kleding met lichtblauw en lichtgrijs.
 
Afrika – Geen liefhebbers van traditionele kledij
Veel mensen denken dat het dragen van traditionele lokale kledij op prijs wordt gesteld door hun gesprekspartner. In veel Afrikaanse landen is dit echter niet het geval.
Heren kleden zich hier normaliter in een donkerkleurig pak met een stropdas. Wanneer zij echter al eerder hebben kennisgemaakt met hun gesprekspartner wijken ze uit naar een meer casual kledingstijl, namelijk smart-casual kleding.
Vrouwen dragen meestal smart-casual jurken en in enkele gevallen een broekpak.
 
Midden-Oosten – Lichaamsbedekking voor vrouwen
In het Midden-Oosten draagt men zeer conservatieve kleding. Met name vrouwen moeten hun outfit zorgvuldig uitzoeken als ze in deze regio zaken doen. Het is voor vrouwen absoluut niet toegestaan om ontblote schouders, benen of buik te hebben. Het is voor vrouwen daarom raadzaam om eenvoudige en bedekkende kleding te dragen. Sieraden zijn toegestaan, maar draag zo bij voorkeur buiten het zicht.
Mannen dragen in het Midden-Oosten vaak een Kandora (een lang gewaad). Van buitenlanders verwachten zij echter niet dat ze deze aanpassing maken. Daarom kunnen zij een donkerkleurig pak met een stropdas dragen. Het dragen van een overhemd met korte mouwen is toegestaan, echter heeft men in het Midden-Oosten een voorkeur voor overhemden met lange mouwen.
Net als vrouwen, moeten ook mannen hun dijen, knieën en kuiten bedekken. Dit is wettelijk vastgelegd. Het dragen van een korte broek is dus niet toegestaan.
 
Rusland – Altijd jasje dasje
Veel mensen trekken hun colbert uit als ze gaan zitten. In Rusland is dit daarentegen niet gebruikelijk. Kleding is een statussymbool. Door het uittrekken van een kledingstuk verlies je als het ware status.
In Rusland hecht men waarde aan detail. Russische zakenlieden zorgen er daarom altijd voor dat ze geschoren zijn en gepoetste schoenen hebben. Zakelijke kleding is doorgaans donker van kleur. MEt name Antraciet, marineblauw en zwart zijn gebruikelijke kleuren.
 
Chili & Argentinië – Veel zwart/wit, altijd op hakken
Bijna iedere vrouw in Chili en Argentinië draagt hakken. In deze regio zegt kleding iets over de persoonlijkheid van degene die het draagt. Daarom besteden mensen hier extra veel aandacht aan hun outfit. Een populaire kleurencombinatie is zwart met wit.
Mannen hanteren een conservatieve kledingstijl in deze regio. Zij dragen donkere pakken, waar ze altijd een stropdas bij dragen. In de meeste gevallen dragen mannen een wit overhemd.
Net als in Afrika, wordt het dragen van traditionele kledij niet gewaardeerd.
 
India – Informeel en Smart-Casual
In India zijn de kledingvoorschriften informeler dan in de rest van de wereld. Veel mannen dragen een button-down overhemd met een colbert en katoenen broek. In de bancaire sector draagt men daarentegen wel een tweedelig kostuum met een stropdas. In minder formele sectoren, zoals bijvoorbeeld een IT afdeling, draagt men een casual kledingstijl (spijkerbroeken en t-shirts).
De laatste jaren is de dresscode voor vrouwen behoorlijk gewijzigd. In het verleden droegen vrouwen in India voornamelijk Sari’s, traditionele Indiase kledij. Tegenwoordig dragen vrouwen ook lange rokken (knieën bedekt), blouses (hoog decolleté) en broekpakken. Veel vrouwen kiezen er echter voor om de Sari te blijven gebruiken. Als de bedrijfssfeer het toelaat is het dragen van een spijkerbroek en t-shirt ook toegestaan voor vrouwen.


 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vooral werknemers in contactberoepen ervaren grensoverschrijdend gedrag
 Werken in de agrarische sector gaat te vaak mis
 Tweedeling dreigt in top interim-markt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Indruk maken op uw medewerkers? Trek rood aan!
 Heren: een professionele look begint bij uw sokken
 Vier kledingtips voor sollicitatiegesprekken
 Kleding op kantoor steeds informeler
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
top10
Liever leuk werk dan hoger salaris
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
Duurzame stroom wordt de norm
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding
meer top 10