Rabobank aan kop in online oriëntatie onderzoek Hypotheek
30 oktober 2017 -
Rabobank.nl zet met een Web Performance Score van 70 de hoogste score neer wanneer 400 consumenten zich online oriënteren op het afsluiten van een hypotheek. ING.nl staat op nummer twee met 69 punten, gevolgd door ABNAMRO.nl (64 punten).
Dit blijkt uit online oriëntatieonderzoek op desktop en smartphone dat in oktober 2017 is uitgevoerd door onderzoeksbureau WUA. ING.nl gaat wat betreft vindbaarheid aan kop met een overall vindbaarheid van 57 procent, op de voet gevolgd door Rabobank.nl (55 procent). ABNAMRO.nl staat qua vindbaarheid op de derde plaats (47 procent). Rabobank.nl scoort in de Eerste Indruk op desktop op alle customer experience thema’s (Look&Feel, Aanbod en Merk) het hoogst. In de Verdiepingsfase scoren Independer.nl en Hypotheek.nl op desktop het hoogst op Look & Feel (beiden 80 punten).
Marktprestaties door de tijd heen
In het vorige onderzoek van maart 2017 was de top drie gelijk, maar had de nummer drie ABNAMRO.nl nog een hogere score dan nu (68 punten versus 64 punten). In het onderzoek van september 2016 stond ABNAMRO.nl nog op de eerste plaats, gevolgd door Raboabank.nl en ING.nl. SNSBank.nl en Hypotheker.nl zijn sinds maart 2017 van plaats gewisseld in de ranking.
Sinds het vorige onderzoek is de vindbaarheid van Rabobank.nl op desktop & smartphone iets toegenomen (52 procent versus 55 procent). Qua vindbaarheid zijn ABNAMRO.nl (58 procent versus 47 procent), SNSBank.nl (46 procent versus 38 procent) en Hypotheek24.nl (negentien procent versus dertien procent) juist gedaald.
Desktop insights uit het onderzoek
Op desktop hebben de grootbanken de hoogste vindbaarheid (Rabobank.nl: 57 procent, ING.nl: 54 procent, ABNAMRO.nl: 48 procent).
Rabobank.nl scoort in de Eerste Indruk op alle customer experience thema’s het hoogst. In de Verdiepingsfase scoren Independer.nl en Hypotheek.nl het hoogst op Look & Feel (beiden 80 punten), net iets hoger dan Rabobank.nl (79 punten). Rabobank.nl heeft hier echter opnieuw de hoogste scores op Aanbod en Merk. Rabobank.nl scoort tevens het hoogst op Totaaloordeel.
In zowel de Eerste Indruk als de Verdiepingsfase scoort de nummer 5 SNSBank.nl bovengemiddeld hoog op Merk.
Smartphone insights uit het onderzoek
Op smartphone heeft ING.nl de hoogste vindbaarheid (60 procent), gevolgd door Rabobank.nl (53 procent) en ABNAMRO.nl (46 procent). De gemiddelde vindbaarheid ligt op smartphone vier procentpunten hoger dan op desktop.
In zowel de Eerste Indruk als in de Verdiepingsfase scoort Rabobank.nl op alle customer experience thema’s het hoogst. Met name in de Eerste Indruk zijn de scores van Rabobank.nl veel hoger dan het gemiddelde. Ook op Totaaloordeel heeft Rabobank.nl de hoogste score (79 punten).
In tegenstelling tot op desktop, scoort SNSBank.nl op smartphone juist beneden het gemiddelde op Merk.