zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgsector zet in op IoT voor verbetering patiŽntenzorg

5 oktober 2017 - De zorgsector loopt voorop bij de inzet van Internet of Things Technologie (IoT). Uit onderzoek van Aruba blijkt dat 60 procent van de wereldwijde zorgorganisaties IoT al inzet.

Verder heeft 87 procent van de ondervraagde zorgorganisaties plannen om deze technologie in 2018 te gaan gebruiken.



Meer innovatie door IoT
Van de organisaties die IoT al inzetten, ziet 80 procent dat de innovatie hierdoor toeneemt. Voorbeelden zijn directe toegang tot patiëntgegevens of mogelijkheden om een real-time diagnose te stellen. 76 procent van de respondenten signaleert dat IoT de zichtbaarheid in de organisatie verbetert, waardoor medische professionals beter kunnen samenwerken. Voor een sector waarin altijd meer met minder gedaan moet worden, is het belangrijk dat 73 procent van de organisaties met hun IoT-strategie kosten bespaart.
Het Aruba rapport IoT Today and Tommorow laat zien dat patiëntenzorg de kern is voor de inzet van IoT in de zorgsector. 42 procent van de medewerkers vindt het monitoren van patiënten en onderhoud van apparatuur dan ook de belangrijkste toepassingen IoT.

Bevindingen
De belangrijkste toepassingen van IoT in het rapport zijn:
73 procent van organisaties die IoT inzet, doet dat voor het monitoren van patiënten en onderhoud van ziekenhuisapparatuur – gebruik van apps om storingen te signaleren die direct aan servicemedewerkers gemeld worden.50 procent gebruikt IoT voor aansturing of monitoring op afstand – controle van activiteiten op het netwerk vanaf andere locatie.47 procent maakt gebruik van locatie gebaseerde diensten – gebruik van tracking-technologie om specifieke apparatuur in het ziekenhuis snel te lokaliseren.

Beter verbonden patiënt
Volgens het rapport zijn monitors voor patiënten, energiemeters en röntgenapparaten het meest verbonden via IoT. Dit laat een ontwikkeling zien naar een beter verbonden patiënt, waardoor medewerkers sneller kunnen reageren. Tegelijkertijd kan deze legacy-apparatuur organisaties wel kwetsbaarder maken voor beveiligingslekken. Onderzoek van HPE Aruba toont aan dat veel bedrijven die IoT gebruiken hiermee ook risico’s lopen. Ongeacht of het gaat om menselijke fouten of malware, het is overduidelijk dat de zorg en andere organisaties bestaande technologieën inzetten om hun netwerken te monitoren. Daarbij bieden ze verschillende soorten apparatuur ook op verschillende niveaus toegang.

Opslag en analyse
Met het oog op toekomstige innovaties is het belangrijk dat zorgorganisaties de data die IoT-apparatuur genereert ook opslaan en analyseren. Bijna 60 procent van de respondenten bevestigt dat ze deze data gebruiken om beslissingen of processen te verbeteren. Om dit proces efficiënt en zonder impact op het netwerkverkeer te laten verlopen, verwerkt 52 procent van de respondenten deze data in de cloud.

Praktijkverhaal: Boston Kinderziekenhuis
Eén van de meest vooraanstaande kinderziekenhuizen ter wereld heeft een IoT-oplossing ontwikkeld in de strijd tegen de longziekte COPD. In plaats van veel geld te investeren in gespecialiseerde apparatuur, gebruikt het ziekenhuis de microfoon van mobiele telefoons om de ademhaling van een patiënt te analyseren. De uitslag is binnen een paar seconden beschikbaar als spraak- of tekstbericht. Met een accuratesse van 95 procent is dit een betaalbare en snelle manier om een diagnose te stellen voor een ziekte die vijf procent van wereldbevolking treft.
Door het groeiend aantal IoT-infrastructuren en de goede resultaten wereldwijd is de zorgsector zeer positief over deze technologie. Ruim driekwart (76 procent) van de zorgorganisaties geeft aan dat IoT aan het begin van een enorme ontwikkeling staat en de toekomst van hun activiteiten zeker gaat veranderen. 57 procent van de medewerkers in zorgorganisaties denkt dat IoT de productiviteit blijft verbeteren.

Enorme IoT impact
Jon Moger, Senior Director van Aruba: "De potentiële impact van IoT op de zorgsector is enorm. We zien al vooruitgang bij het monitoren van patiënten en het traceren van apparatuur. Juist op deze gebieden kunnen verbeteringen van de efficiency cruciale tijd besparen. Daar hoort ook volledige zichtbaarheid van het netwerk en verbonden apparaten bij. Het is echter wel zaak om bedreigingen zoals ongeoorloofde toegang en tijdverlies door IoT gerelateerde beveiligingsproblemen te voorkomen.
De tijd die de zorgverleners kunnen besparen, leidt tot hogere tevredenheid bij patiënten en dat is het allerbelangrijkst in de zorg. De waarde van IoT technologie is al aangetoond door de resultaten in de zorgsector. Deze technologie opent een compleet nieuwe wereld van besparingen en kansen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IoT biedt bedrijven steeds aantrekkelijkere efficiŽntievoordelen
 IoT: hoe beveilig ik dat Ding?
 Early adopters IoT worstelen met dataverwerking en cultuuromslag
  IoT gaat mainstream
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10