zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Deeleconomie op werkvloer heel normaal

4 oktober 2017 - De deeleconomie heeft zowel op kantoor als op de werkvloer zijn weg gevonden, zo blijkt uit onderzoek van Manutan. Voordat we iets aanschaffen, kijken we eerst of we het artikel van collega’s kunnen lenen.

Een positieve en duurzame ontwikkeling. Onderling delen tussen afdelingen, vestigingen of zelfs andere bedrijven gebeurt jammer genoeg nog maar weinig. Ook gooit de gemiddelde werknemer in Nederland kapotte gebruiksartikelen vaak weg zonder te kijken of  het nog te repareren is. Voor bedrijven valt hier winst te behalen.



Inkoper gaat voor kwaliteit met een lange levensduur
Kleine kantoormaterialen (nietmachines, perforators) worden in 90 procent van de bedrijven gedeeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ook klein gereedschap gaat op de werkvloer veelal van hand tot hand. Inkopers zeggen dan ook bovenal voor kwaliteit te kiezen als er iets vervangen moet worden; ze letten daarbij minder op de prijs. Producten moeten lang meegaan en door veel mensen gebruikt kunnen worden.
Als iets stukgaat, gaan bedrijven daar heel verschillend mee om. Waar 38 procent van de ondervraagden het product meteen weggooit, probeert eenzelfde percentage het juist te repareren.

Aandachtspunt bij inkoop
"U kunt bij aanschaf natuurlijk al rekening houden met de mogelijkheid tot reparatie," zegt Stephane Arkenbout, Commercieel Directeur bij Manutan. "Vanzelfsprekend maakt het daarbij uit of het gaat om een perforator van een paar tientjes of een boormachine van honderden euro’s. De investering van een reparatie weegt immers niet altijd op tegen de opbrengst. Het loont dan ook de moeite om vooraf na te gaan of een aankoop zich leent voor reparatie."

Duurzaamheid leeft
Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid leeft. Thuis nog veel meer dan op de werkvloer. Bedrijven die hier op inspelen, kunnen daarom snel stappen maken. "Als u defecte producten centraal inzamelt en niet direct weggooit, voorkomt u onnodige verspilling en geeft u ze wellicht een langere levensduur", aldus Arkenbout.

Opvallende uitkomsten
90 procent deelt zijn kantoormateriaal en gereedschap op het werk
59 procent kiest bij aanschaf van nieuw materiaal voor kwaliteit, 32 procent voor de laagste prijs
38 procent gooit defecte spullen onmiddellijk weg
37 procent repareert vaak defecte spullen
Slechts achttien procent kiest voor artikelen met een duurzaamheidslabel
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bijna niemand deelt spullen via deelplatform
 Carpoolen veiliger dan alleen rijden
 Welke kansen biedt de deeleconomie?
 Nederlandse deeleconomie stroef op gang
 
 
reacties
 
Jan  |   | 
4-10-2017
 | 
16:01 uur
Veel herkenbare dingen.
Hangt vooral bij kleinere bedrijven denk ik ook af of er nog noodzaak is de winst te drukken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10