zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De robotmanager loopt in feite al rond

25 september 2017 - De robot heeft last van zijn eigen definitie, want wie 'robots' zegt, denkt al gauw aan figuren zoals R2-D2 uit Star Wars. Als er op deze manier naar robotisering wordt gekeken, mist er volgens Robert Hoeksema, Sales Director Benelux bij OpenText een belangrijk aspect.

Hoeksema: "Robotisering bestaat op dit moment met name uit automatisering door middel van software. De discussie over robots op de werkvloer wordt daarom gevoerd vanuit en verkeerd perspectief, want het gaat vaak niet om fysieke robots, maar om software om mensen te helpen. Als er op die manier naar de discussie wordt gekeken, kan geconcludeerd worden dat veel van ons werk al gerobotiseerd is."


 
Baan op het spel?
Door de evolutie van technologie zijn veel mensen bang dat hun baan op het spel staat. Waar het eerst vooral de fabriekswerknemers betrof die veel handmatig werk doen, verschuift de discussie langzaam ook naar andere beroepsgroepen. Volgens sommigen zijn zelfs de managers in bedrijven niet meer veilig. Zo zouden ook zij vervangen kunnen worden en dit zelfs beter voor het bedrijf is, omdat beslissingen door robotmanagers worden genomen op basis van harde data in plaats van persoonlijke gevoelens of voorkeuren.
 
Business Intelligence
"Stel die robotmanager nu eens niet voor als een fysieke robot, maar als software die berekeningen uitvoert, inzichten deelt en op basis daarvan autonome beslissingen neemt. Dat klinkt wellicht nog wat te vaag, maar in feite hebben veel bedrijven al flinke stappen gezet richting die toekomst," aldus Hoeksema. De meeste moderne bedrijven maken immers intensief gebruik van zogeheten Business Intelligence software om slimmer te kunnen werken.
 Deze ‘bedrijfsintelligentie’ richt zich volledig op het verzamelen en analyseren van informatie over klanten, beslissingsprocessen, concurrentie, markttoestand en algemene economische, technologische en culturele trends, om zo beslissingsondersteunende informatie (intelligence) te verkrijgen. Hoeksema: "En wie heeft die beslissingsondersteunende informatie nodig om zijn taak uit te voeren? Juist, de manager. Een goede manager zet de juiste verwachtingen voor zijn team neer waarna het team aan de slag gaat met de uitvoering ervan. Die verwachtingen komen echter niet zomaar uit te lucht vallen."
 
De moderne (robot)manager
De moderne manager maakt volgens Hoeksema gebruik van die data om betere beslissingen te kunnen nemen. Om de juiste sturing te kunnen geven, zal de manager zich niet alleen moeten baseren op onderbuikgevoel, maar ook op basis van harde data. Data die voortkomt uit bijvoorbeeld Business Intelligence en Analytics die de meeste bedrijven inmiddels voor handen hebben. Hoeksema: "Managers zijn halve robots dus, maar de volledige autonome robot laat nog op zich wachten, want zo ver is die techniek nog niet."
Dat is volgens hem maar goed ook: "We moeten niet vergeten dat het team dat wordt aangestuurd door de (halve)robotmanager uit mensen bestaat en niet uit robots. Dat zijn mensen die behoefte hebben aan heldere doelstellingen, inclusief menselijke aansturing en empathie op zijn tijd." Naast het nemen van beslissingen op basis van data, is het voor een moderne manager dus ook erg belangrijk om te werken aan zijn soft skills om dichtbij zijn medewerkers te blijven. "In onze eigen organisatie merk ik dat managers zich vooral ontwikkelen op het gebied van kennis en vaardigheden die nodig zijn om deze data om te zetten in praktische, actiegerichte inzichten," zegt Hoeksema.
Mocht het inderdaad zo ver komen dat de medewerkers worden ingeruild voor fysieke of softwarematige functies, dan maakt het volgens Hoeksema sowieso niet meer uit wie de manager is. Hij sluit af met: "Het aansturen van robots volstaat dan met het aanbieden van data en de robots doen de rest, waardoor ook de functie van de manager komt te vervallen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Ontmoedig geen opleidingen die bedreigd worden door robots'
 Digitale Transformatie – Het menselijke aspect waarborgen in een wereld van slimme machines
 De robot: banensteler of nieuwe collega?
 Werknemer niet bang dat robot zijn baan inpikt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlander heeft liever geen expat als collega (1) 
Werknemers voelen zich te verantwoordelijk om zich ziek te melden  (3) 
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man (1) 
Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?  (1) 
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen (1) 
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
top10
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10