zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Shockerende reclame werkt

15 maart 2004 - Shockerende reclame is een regelmatig beproefde methode om op te vallen in het advertentiegeweld. Sinds de opvallende campagnes van Benetton zijn er heel wat campagnes geweest die heftige reacties opriepen.

Voor reclame met niet-commerciele doeleinden blijkt deze reclame-aanpak uitstekend te werken. Daarover bericht Journal of Advertising Research.



Don't be a f...ing idiot
Bij een Amerikaans onderzoek naar de reacties op een anti-aids campagne die het gebruik van condooms moet promoten, kregen respondenten drie advertenties voorgelegd. De eerste gaf informatie over aids, de tweede wees op het gevaar van voortijdig overlijden en de derde hanteerde de shock-benadering. Boven een foto van een stel dat elkaar omarmt staat de tekst 'don't be a f...ing idiot'. De laatste advertentie viel niet alleen meer op, maar bracht ook de boodschap beter over. De vrees dat het shockeffect ertoe leidt dat het publiek de inhoud niet oppikt, ging in dit geval niet op.

Commerciële advertenties
In hoeverre dit effect ook opgaat voor commerciële advertenties, is een kwestie van speculeren. De auteurs stellen echter wel dat er alle reden lijkt voor adverteerders om niet té voorzichtig te zijn. Blijkbaar zijn er heel wat consumenten die er wel van houden om af en toe geshockeerd te worden.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10