zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse beursondernemingen richten zich op de langere termijn

6 september 2017 - Bestuurders van Nederlandse beursondernemingen hebben veel meer dan hun Amerikaanse collega’s aandacht voor de lange termijn consequenties van hun strategie en beleid.

Deze ‘lange termijnoriëntatie’ is de afgelopen tien jaar ook enigszins sterker geworden. Drijvende krachten hierachter zijn de overwegend lange termijn horizon van de aandeelhouders van Nederlandse beursondernemingen en de langere termijnoriëntatie van het beloningsbeleid van het bestuur via de opname van lange termijn prestatiecriteria. Dit blijkt uit onderzoek van het Institute for Governance and Organizational Responsibility (iGOR) van de Rijksuniversiteit Groningen dat is uitgevoerd in opdracht van Eumedion.   



Verslaganalyse
Het iGOR heeft de openbare verslagen geanalyseerd van 1444 analisten- en beleggersbijeenkomsten van in totaal 60 Nederlandse beursondernemingen in de periode 2002-2016. Aan de hand van de tijdens deze bijeenkomsten gegeven presentaties van de bestuurders en de antwoorden op vragen van beleggers en financieel analisten werd onderzocht of de bestuurders waren gefocust op korte dan wel lange termijngevolgen van hun gevoerde strategie en beleid. Soortgelijk onderzoek is in het verleden verricht naar het gedrag van bestuurders van Amerikaanse beursondernemingen. Uit het iGOR-onderzoek blijkt dat de bestuurders van Nederlandse beursondernemingen meer op de lange termijn zijn gericht dan de bestuurders van Amerikaanse ondernemingen. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. De lange termijnoriëntatie is het sterkst bij Nederlandse vastgoedfondsen en bouwbedrijven en zwakker bij Nederlandse banken en verzekeraars.

Gevolgen
De Groningse onderzoekers hebben ook onderzocht wat de gevolgen zijn van eventuele korte- of lange-termijngeneigdheid onder bestuurders voor het gevoerde (financiële) beleid en de waardecreatie van de ondernemingen. Het blijkt dat de tijdshorizon van de bestuurders van Nederlandse beursondernemingen geen invloed heeft op hun besluiten ten aanzien van bijvoorbeeld (lange-termijn) investeringen in onderzoek en innovatie, marketing- en reclamecampagnes en duurzaamheid. Volgens de onderzoekers reflecteert dit het Nederlandse corporate governance-systeem waarin de bestuurders van Nederlandse beursondernemingen de strategie en het beleid autonoom kunnen bepalen, dus zonder dat zij hiervoor goedkeuring nodig hebben van aandeelhouders.  
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
 Tien MVO-managers op shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2018’
 Nederlander heeft liever geen expat als collega
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sales- en marketingtalent stuwt innovatie
 'Talentmanagement niet gericht op iedereen'
 Bestuurders moeten transformeren voor succes beleggingsindustrie
 'Nederlandse Bestuurder niet 'té oud en onervaren'!'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
meer top 10
vacatures
meer vacatures