zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De wildgroei aan functietitels

23 februari 2017 - Functietitels zijn de afgelopen decennia nogal onderhevig geweest aan veranderingen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw is de dienstverlenende sector sterk gegroeid, explodeerde de IT-branche en werden organisaties steeds groter.

Daarnaast ontstond ook de ‘wereldmarkt’ waarbij goederen en diensten veel meer dan voorheen internationaal werden ge- of verkocht. Wat al deze ontwikkelingen voor invloed hebben gehad op functietitels? Mike de Block van Naambadges.nl vertelt er meer over.


 
Ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe functietitels
De titels Financieel manager, HR-manager en Sales manager zijn over het algemeen bekend bij iedereen. De Block beschrijft dat de groei van organisaties en nieuwe ontwikkelingen echter hebben gezorgd voor nieuwe functies: "Communicatie- en marketingmanager lijken nog een jonge begrippen, maar zijn dit niet in vergelijking met alle titels die zijn ontstaan door de opkomst van nieuwe technologieën. Wat te denken van bijvoorbeeld een Social media manager, Brandmanager, Communitymanager of IT-manager? Andere relatief nieuwe titels die vooral in echt grote organisaties voor kunnen komen zijn rollen als Procesmanager, Talentmanager en Risicomanager. Door gemakkelijker op de internationale markt te kunnen opereren is men binnen bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van Engelse benamingen."
 
Verschuivingen in betekenis functietitel
Volgens De Block zijn niet alleen allerlei nieuwe managementfuncties ontstaan, maar is de betekenis van diverse functietitels ook veranderd. "De titel ‘manager’ stond eerder voor een leidinggevende functie. Met de wildgroei aan functietitels lijkt deze echter minder waarde te hebben gekregen, nu veel functietitels ‘manager’ bevatten. Denk hierbij maar eens aan een accountmanager die eigenlijk gewoon een verkoper is, of een projectmanager, productmanager of accountmanager."
 
Waarom creatief met functietitels?
Waarom bedrijven zo creatief zijn in het bedenken van functietitels? Dit heeft volgens De Block meerdere redenen. "Het is gewoongoed een medewerker die langere tijd in dienst is te belonen. Is een loonsverhoging niet mogelijk, dan kan een medewerker ook beloond worden met een functietitel die een hogere functie impliceert. Een andere titel onderscheidt ook medewerkers die nagenoeg gelijke werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast kan voor een bepaalde functietitel worden gekozen om klanten te imponeren. Een klant voelt zich immers belangrijker wanneer hij of zij geholpen wordt door een ‘accountmanager’ dan door een ‘verkoper’. Een opvallende functietitel in een vacature trekt natuurlijk ook meer de aandacht van werkzoekenden."
 
Nadelen van opvallende titels
Hoewel het interessant lijkt voor zowel medewerkers als hun managers om een opvallende functietitel te hebben, kan het ook nadelen hebben. Recruiters bijvoorbeeld geven aan dat door het ‘opblazen’ hiervan minder naar de functietitels op cv’s gekeken wordt, en meer naar de inhoud van de werkzaamheden. Bovendien moet een functietitel niet zo creatief zijn, dat de persoon die hem draagt niet serieus genomen wordt meer.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet kloppende functieomschrijving grootste ergernis sollicitatie
 Solliciteren 2. 0
  Vacatureteksten te vaag voor sollicitanten
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
meer top 10
vacatures
meer vacatures