zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kleding op kantoor steeds informeler

7 juli 2016 -  Dag maatpakken, dassen, zwarte rokjes en pumps, hallo hippe sneakers, spijkerbroeken en vrolijke shirts. Uit internationaal onderzoek van Regus onder 40.000 werkende mensen wereldwijd blijkt dat kleding op kantoor steeds informeler wordt. Uit het onderzoek blijkt dat de casual jurk of broek het veel beter doet dan het zakelijke pak.

Driekwart van de zakelijke professionals vindt een pak met stropdas te formeel voor de moderne werkplek. Dat het ook in Nederland steeds vrijblijvender wordt blijkt uit het feit dat 87 procent van de Nederlandse ondervraagden vindt dat een spijkerbroek geschikte werkkleding is. We zijn daarin een stuk progressiever dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten (73 procent), het Verenigd Koningkrijk (65 procent) en Japan (56 procent). Tevens vindt de helft (50 procent) dat t-shirts prima naar kantoor gedragen mogen worden.


 
Thuis werken in onderbroek
Thuiswerkers kleden zich nog informeler. Ruim vier op de tien (43 procent) werkt vanuit huis weleens in zijn pyjama en twee op de tien werknemers werkt thuis zelfs alleen in een onderbroek. Chinese werknemers spannen de kroon: maar liefst een op drie (38 procent) geeft aan thuis in een boxer of slip te zitten tijdens het werk. De Nederlanders doen dit met vijftien procent beduidend minder vaak. Toch geeft acht op de tien aan dat zij wel iets netters aantrekken als zij een videocall hebben.
 
Etiquette
Gevraagd naar wat wel en niet kan op de Nederlandse werkplek, geeft 68 procent van de ondervraagden aan dat een pak met stropdas tegenwoordig te formeel is voor kantoor. Te informeel valt ook niet in de smaak bij de Nederlandse ondervraagden, want 90 procent vindt dat teenslippers echt niet kunnen en 95 procent zegt hetzelfde over trainingspakken. Sandalen mogen dan weer wel. 24 procent van de ondervraagden vindt dat sandalen geaccepteerd moeten worden.
Jessika van Veen, algemeen directeur  Regus Nederland laat weten: "Werkplekken en de manier waarop we ons werk doen verandert razend snel, ondermeer door technologische ontwikkelen en de komst van millennials op de arbeidsmarkt. Een nieuwe generatie die andere eisen stelt aan hun baan en vooral een plek zoeken waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn. Informele dresscodes passen bij deze ontwikkeling, wij kijken er niet van op. Aan de andere kant verwachten wij niet dat de pak en het stropdas uit het beeld verdwijnen, in sommige functies en branches blijft dit de norm."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zomerse kleding taboe op Nederlandse werkvloer
 Onconventionele kledingstijl benadrukt status en competentie
 Kledingprotocol voorkomt irritatie
 Vijf tips voor het juiste overhemd – en meer zelfvertrouwen
 
 
reacties
 
Michaelis  |   | 
20-01-2017
 | 
16:09 uur
Er is inderdaad een stevige beweging richting casual kleding. Zelfs een pak zonder das ziet er nu nogal formeel uit. Pak met das lijkt nu voorbehouden aan banken en politiek.

Om toch serieus genomen te worden en niet te casual te gaan is de oplossing 'smart casual'.

Jeans of Chino's met een mooi overhemd en een jasje. dan kan zelfs een das een leuke toevoeging zijn.

Als op een verkoop gesprek of sollicitatie gaat is het raadzaam eerst even de websites van het bedrijf te bekijken en eventueel de Linkedin van de werknemers zodat je niet overdressed ten tonele verschijnt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
meer top 10
vacatures
meer vacatures