zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument is klaar voor social commerce

26 mei 2016 -  Nederlandse consumenten zijn klaar om producten te kopen via sociale media. Dit is een van de bevindingen in het nieuwe rapport Zijn we klaar voor de ‘koopknop’? van Bronto Software. Het rapport laat zien hoe Nederlandse consumenten denken over social commerce en laat onder andere zien dat meer dan een derde van de consumenten een product rechtstreeks op sociaal netwerk zou aanschaffen.

Voor jonge consumenten, in de leeftijd 16-24, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft. Het onderzoek biedt interessante inzichten voor retailers die klanten naar hun fysieke winkels willen trekken: bijna vier op de tien respondenten zegt dat de kans op een bezoek aan de winkel groter is als ze eerst via sociale media iets hebben gekocht bij hetzelfde merk.


Gemiddeld is de Nederlandse consument bereid om 64 euro uit te geven bij de aankoop van een product via sociale media. Met 5,1 miljoen consumenten betekent dit dat de marktwaarde voor social commerce in Nederland 326 miljoen euro bedraagt. Interessant is daarbij dat mannen de ‘big spenders’ blijken te zijn op sociale media: zij willen gemiddeld 80 euro uitgeven aan één item, terwijl dit bij vrouwen 44 euro is. Hoewel de bereidheid tot kopen via sociale media het grootst is onder jonge consumenten (16-24), wil de leeftijdsgroep 35-54 het hoogste bedrag uitgeven: 75,50 euro per product.
 
Interactie favoriete merken
"Consumenten brengen veel tijd door op sociale media, voor interactie met elkaar en met hun favoriete merken," zegt Saima Alibhai, Practice Manager – Professional Services bij Bronto. "Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders meer dan bereid zijn om via sociale media producten te kopen. Met een geschatte marktwaarde van 326 miljoen, moeten ondernemers nu stappen nemen om hun bestaande activiteiten op sociale media uit te breiden met mogelijkheden om direct iets te kopen. Het zijn vooral de jongere leeftijdsgroepen die zeer actief zijn op sociale media, maar er zijn ruime kansen bij andere doelgroepen, vooral mannen maar ook consumenten tussen 35 en 54 jaar. Daarnaast biedt sociale media uitstekende mogelijkheden om zowel een merk als de fysieke winkel onder de aandacht te brengen van jong volwassenen. Ondernemers die die hun concurrenten een stap voor willen blijven en echt rendement willen halen uit hun activiteiten op sociale media, zouden nu moeten starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van social commerce."
 
Download het volledige rapport Zijn we klaar voor de ‘koopknop’?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
 Tien MVO-managers op shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2018’
 Nederlander heeft liever geen expat als collega
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote merken reageren te traag op klantvragen via webcare
 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 De meest impactvolle tech trends in 2016
 Transparantie key voor goede dienstverlening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
meer top 10
vacatures
meer vacatures