zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis of niet, werkgevers blijven investeren in talent

13 maart 2013 - Ondanks de crisis investeren veel bedrijven nog in talentontwikkeling. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van adviesbureau Mercer. Drie van de vijf bedrijven heeft de afgelopen jaren het budget zelfs verhoogd. Toch vindt slechts 24 procent talentontwikkeling een effectieve investering.


Mercer rapporteert in de Talent Barometer Survey dat 77 procent van de bedrijven een strategic workforce plan heeft. Bij twaalf procent van de organisaties betreft dit een plan voor een termijn van vijf jaar en meer. Julio A. Portalatin, CEO bij Mercer: "Talent moet gezien worden als strategisch onderdeel en als concurrentievoordeel van een organisatie. Daarom is goede strategische personeelsplanning essentieel. Met de informatie en analysemogelijkheden die tegenwoordig beschikbaar zijn, kunnen werkgevers hun talent kwantificeren. Voor veel bedrijven blijft de vraag echter of de extra aandacht ook de verwachtingen waarmaakt. Om het beste uit medewerkers te halen, is een mix nodig van innovatieve oplossingen en een op feiten gebaseerde benadering van talentmanagement."



Gebrek aan goed opgeleid talent

De Talent Barometer onderzocht ook het effect van opleiding, gezondheid, welzijn en ervaring op succesvol personeelsbeleid. Hieruit blijkt onder meer dat 57 procent van de bedrijven twijfelt of onderwijsinstellingen het talent voortbrengen dat bedrijven nodig hebben. Zelfs op de langere termijn verwachten bedrijven niet dat daar verandering in komt.
Anne Schult, Talentmanagement consultant bij Mercer Benelux: "Het gebrek aan goed opgeleid talent verontrust bedrijven. Er is een geïntegreerde aanpak nodig, waarbij alle relevante stakeholders samenwerken om tot een oplossing te komen. We zien dat veel bedrijven het heft maar in eigen hand hebben genomen en actief een onderwijsrol op zich nemen. Deze acties bestaan met name uit het opzetten van stages en traineeships, maar ook uit beroepsbegeleidende leerwegen en samenwerkingen met andere instituten. Een ander goed voorbeeld is de High Tech Campus Eindhoven die Philips enkele jaren geleden heeft opgezet. Die is inmiddels uitgegroeid tot een tech hup waar steeds meer bedrijven zich willen vestigen en studenten willen studeren." 

Strategisch meerjarenplan

Met betrekking tot gezondheid en welzijn blijkt dat minder dan de helft van de bedrijven wereldwijd onderdelen inzet van gezondheidsprogramma’s, zoals goede werkplekken en gezondheidsprocedures. Slechts 31 procent van de bedrijven werkt met een strategisch meerjarenplan voor gezondheid en welzijn. Dave Rahill, President, Mercer Health & Benefits: "Uit het onderzoek blijkt een sterk verband tussen de mate waarin werkgevers zich richten op de gezondheid en het welzijn van werknemers en hun productiviteit en betrokkenheid. In andere woorden: de meerderheid van de werkgevers gaat voorbij aan één van de belangrijkste bedrijfsbrede succesboosters die er zijn."
Tot slot blijkt uit de Talent Barometer van Mercer dat het stimuleren van verschillende carrière ervaringen en groeikansen om talent te laten excelleren, essentiële onderdelen zijn van strategische personeelsplanning. Bedrijven nemen carrière ervaringen behoorlijk serieus: 80 procent voert jaarlijks of halfjaarlijks talentevaluaties uit. Het actief inzetten van andere middelen om de beschikbaarheid en kwaliteit van talent te vergroten, zoals het in kaart brengen van vraag en aanbod van talent, strategische opvolgingsplanningen en het ontwikkelen van programma’s voor hipo’s, gebeurt echter veel minder. 

Over het onderzoek
De Talent Barometer van Mercer onderzoekt hoe effectief het personeelsbeleid van bedrijven is om het meeste uit het aanwezige talent te halen. Voor de barometer werden 1.260 bedrijven over de hele wereld en uit verschillende sectoren ondervraagd – inclusief overheden en non-profit organisaties. De grootte van de bedrijven varieert van 1.000 tot ruim 10.000 werknemers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topvrouwen tweeten talent naar de top
 Bonussen ingezet om personeel binnen de poort te houden na fusie
 Verantwoordelijke voor talentontwikkeling ontbreekt vaak
 Vinden van het juiste talent cruciaal voor bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10