zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Regio-economie sterker als bedrijf, universiteit en rijk netwerkleren

18 oktober 2011 - Organisaties die het leren onderdeel maken van hun strategie, zullen daar zelf beter van worden. Maar daar blijft het niet bij. Voor de economische ontwikkeling van steden en regio's is het cruciaal om te leren in de gehele waardeketen en in het netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstituten.

Dat stelt prof. dr. Marjolein Caniëls, hoogleraar Organizational Learning bij de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit in haar oratie, getiteld 'Lerende organisaties in de kenniseconomie'. 



Een leven lang leren
Innovatie en aanhoudende interne leerprocessen worden steeds belangrijker voor de concurrentiepositie van organisaties. Alleen die organisaties die adequaat reageren op marktontwikkelingen, en flexibel en innovatief zijn, zullen excelleren en overleven. Dergelijke organisaties creëren niet alleen de voorwaarden voor leven lang leren en continue verbetering voor hun medewerkers, maar cultiveren ook een organisatiecultuur en structuur waarin leven lang leren, continue verbetering en innovatie centraal staan. "Maak leren dus onderdeel van uw strategie," zegt Caniëls. 

Lerende netwerken

Deze inaugurele rede zal naast het leren binnen organisaties ook het breder perspectief schetsen van samenwerkend leren en lerende netwerken. "Leren en continu verbeteren kan op meer manieren dan u denkt, en niet alleen binnen de eigen organisatie," volgens Caniëls. "Leren vindt ook plaats met andere organisaties in de 'supply chain’. Een waardeketen kan worden gezien als een lerende organisatie. Onderlinge leerprocessen tussen ketenpartners zijn de drijvende kracht achter de ontwikkeling van de keten en leiden tot succesvolle innovaties. Niet alleen de organisatie zelf, maar de gehele waardeketen is bepalend voor de concurrentiekracht. Leren vindt tevens plaats met universiteiten en overheidsinstituten binnen en buiten de regio. Door te leren in een netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstituten wordt ook de regio economisch sterker."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander dik tevreden over zelfontwikkeling op werkvloer
 De toekomst vraagt om kantoren die samenwerking stimuleren
 Innovatie: veel meer dan een ‘eureka’-moment
 ‘Blijvend leren noodzakelijk voor duurzame inzetbaarheid’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10