zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Drie hot hatchbacks in één klap: Volkswagen Golf GTI, GTD en GTE

 

27 februari 2020 - Op de autoshow van Genève trekt Volkswagen een blik sportieve hatchbacks open. Niet alleen maakt de nieuwe Golf GTI er zijn debuut, maar ook de krachtige GTD (diesel) en GTE (plug-in hybride).



Traditiegetrouw schreeuwen de Golf GTI, GTD en GTE hun potentieel niet van de daken. Ze zijn te herkennen aan hun honingraatgrille (met daarin x-vormige mistlampen) en dagrijverlichting over de gehele breedte van de neus. De karakteristieke kleurstrip in de grille is rood op de GTI, zilver op de GTD en blauw op de GTE. Daarbij verschillen de drie ook op uitlaatgebied: de GTI heeft er links en rechts één, de GTD heeft er twee links en bij de GTE zijn de pijpen verborgen. 



Interieur zonder knoppen Volkswagen gaat er prat op dat het interieur van de Golf in grote mate gedigitaliseerd is. De GTI, GTD en GTE zijn standaard uitgerust met een aantal grote schermen, waardoor er nauwelijks nog knoppen te vinden in de cabine. Waarom dat positief is, ontgaat ons, want knoppen zijn voor enkele functies (denk aan het radiovolume en de aircotemperatuur) gewoonweg het meest gebruiksvriendelijk als je rijdt. Typische GTI-, GTE- en GTD-trekjes zijn de golfbalpook en de ruitjesbekleding.



Vermogen van 245 pk De Golf GTI wordt aangedreven door een 245 pk en 370 Nm leverende 2,0-liter turbomotor. Hij heeft standaard een handgeschakelde zesbak, maar is ook verkrijgbaar met een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. De GTD is er alleen met die laatste transmissie en haalt 200 pk en 400 Nm uit een 2,0-liter turbodiesel. In de GTE ligt een plug-in hybride aandrijflijn, die een 1.4 TSI-motor koppelt aan een elektromotor voor een totaalvermogen van 245 pk en 400 Nm.

Car2X-technologie Over de prestaties rept Volkswagen nog niet. Wel weten we dat de Golf GTI, GTD en GTE adaptieve dempers hebben en een sperdifferentieel. Gebruikmakend van het Travel Assist-systeem kunnen ze tot 210 km/h semi-autonoom rijden. Volkswagen heeft de nieuwelingen ook voorzien van zogeheten Car2X-technologie, waarmee ze kunnen communiceren met andere voertuigen en weginfrastructuur. Wat de nieuwe Golfs gaan kosten en wanneer ze op de markt komen, is nog niet bekend.

Volkswagen Golf GTI









Volkswagen Golf GTD







Volkswagen Golf GTE







Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10