zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

"‹Circuitvirtuoos: Porsche Cayman GT4 Clubsport

 

4 januari 2019 - De normale sterveling zal nog eventjes geduld moeten hebben, maar amateur- en zelfs professionele coureur krijgt 'm alvast voorgeschoteld: de nieuwe Porsche Cayman GT Clubsport. Race-overall aan, helm op en gaan!

Porsche is al enige tijd aan het testen met de nieuwe Cayman GT4, het neusje van de zalm binnen het 718 Cayman-gamma. Het beoogde doel is uiteraard dat deze nog beter, sneller en effectiever wordt dan z'n voorganger. Dat belooft nog wat dus, wat het origineel was al een weergaloze machine.





Twee versies


Maar eerst dus de Cayman GT4 Clubsport voor mensen die de auto ook daadwerkelijk willen gebruiken waarvoor 'ie expliciet is ontwikkeld: de racerij. Nieuw is dat Porsche daarbij een schifting heeft gemaakt middels twee versies. De ene, Trackday genaamd, is naar eigen zeggen meer afgesteld voor ambitieuze amateurcoureur. Vervolgens is er de hardcore 'Competition', speciaal voor deelname aan (inter)nationale kampioenschappen.



Vergaand te tweaken


Beide varianten worden aangedreven door een 3.8 liter zescilinder-boxermotor die 425 pk kan opwekken, een toename van 40 pk ten opzichte van het vorige model. Het vermogen wordt via een zestraps PDK-transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel overgebracht op de achterwielen. Gaaf is dat de voorwielophanging is overgenomen van niets minder dan de 911 GT3 Cup, terwijl het remsysteem rondom uit stalen schijven met een diameter van 380 mm bestaat.

De gemene deler is ook dat zowel de Trackday- als Competition-uitvoering leeg zo'n 1.320 kilogram wegen en standaard worden voorzien van een gelaste rolkooi, racekuipen en een zespunts racegordel. Het verschil tussenbeide zit 'm vooral in dat de Cayman GT4 Clusport Competition vergaander valt af te stellen op de persoonlijke wensen van de coureur en het betreffende circuit.



Hennep


Nee, de Clubsport is niet aan de drugs. Alhoewel"¦ Bij de volbloed is wel degelijk gebruikgemaakt van natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep. Zo zijn de portieren en achtervleugel er deels uit opgetrokken. Volgens Porsche hebben deze agrarische bijproducten " qua gewicht en stijfheid " dezelfde eigenschappen als het (veel kostbaardere) koolstofvezel.



Illegaal


De Porsche Cayman GT4 Clubsport Trackday en Competition zijn niet gehomologeerd voor straatgebruik; daarvoor is er een andere uitvoering in aantocht. Evengoed interesse? De 718 Cayman GT4 Clubsport Trackday kost 134.000 euro exclusief belastingen en de Competition kent een vanafprijs van 157.000 euro.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10