zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Euro NCAP kent geen genade voor Fiat Punto

 

14 december 2017 - Geen enkele ster. Ja, je leest het goed. Volgens Euro NCAP is de Punto naar huidige maatstaven zó onveilig dat we juist opgelucht moeten als Fiat met het model stopt.

Eens in de zoveel tijd duikt het gerucht op dat het doek definitief gaat vallen voor de lang geliefde Fiat Punto. Hij is er nog steeds, maar er komt geen opvolger klinkt het in de wandelgangen. Van een afstandje is dat onbegrijpelijk, al moeten we daar misschien niet zo rouwig om zijn nu Euro NCAP de resultaten van haar laatste crashtests kenbaar heeft gemaakt. Zo klapten het Zweedse veiligheidsinstituut onder meer de Fiat Punto weer eens tegen het beton en bij het analyseren van de scores krabden de laboranten zich eens goed achter de oren. En nu jij vast ook.



Schrijnend
Mocht er toch een opvolger komen, natuurlijk is het dan aannemelijk dat deze een stuk veiliger zal zijn. En het helpt ook niet dat de huidige Punto botten bevat die stammen uit het jaar 2005. Daar komt nog bij dat Euro NCAP er ook niet milder op is geworden (zo tellen elektronische engeltje tellen tegenwoordig zwaar mee).Dan nog. Geen enkele ster! Niet eens één. Bij een auto die nog altijd her en der ter wereld als nieuw kan worden besteld. Ook in Nederland. Hiervan zou Fiat toch het schaamrood op de kaken moeten krijgen?! En anders zou dit wel een dikke stok achter de deur moeten zijn om vaart te maken met een gloednieuwe Punto.

Sterrenregen voor meeste nieuwkomers
Naast de Punto werden ook de Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serie, Jaguar F-Pace en Dacia Duster getoetst op hun (moderne) veiligheid. Stuk voor stuk gingen ze met de maximale 5 sterren op zak naar huis, behalve de nieuwe Dacia. Die komt niet verder dan 3 sterren. Idem dito de Zuid-Koreaanse sportsedan, maar alleen wanneer deze niet is voorzien van belangrijke assistentiesystemen.

Aftrek van sterren
Dat Euro NCAP strengere eisen hanteert wordt duidelijk aan de hand van testresultaten van auto's die voor de tweede maal zijn getoetst, luttele jaren nadat ze werden geïntroduceerd. Scoorden deze destijds nog 5 sterren, op basis van de huidige criteria schoppen de Alfa Giulietta, Ford C-Max en DS 3 het niet verder dan 3 sterren. Knap is dat de pas gefacelifte Toyota Yaris wel 5 sterren weet te behouden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10