zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi maakt dealerbezoek weer leuk met VR Experience

 

24 november 2017 - Jezelf op een nieuwe auto trakteerden is een van de leukste dingen in het leven, zo niet hét leukste. Behalve één fase gedurende het aankooptraject: het bezoeken van de dealer. Gladde, clichématige verkooppraatjes, slechte koffie en het herhaaldelijk tot de ontdekking moeten komen dat jij als koper in spe je huiswerk wél hebt gedaan; voor velen voelt het binnenwandelen van een showroom een beetje als een noodzakelijk kwaad. Maar nu is er Audi Virtual Reality Experience, een ervaring die het bezoeken van de dealer weer serieus leuk maakt.

'Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak' is een uitspraak die niet zomaar uit de lucht komt vallen. Voor menig consument is de voorpret namelijk leuker dan het daadwerkelijke bezit. Bij actieve autokopers misschien nog wel het meest, al spreken we hier mogelijk voor eigen parochie.Anderzijds, niet voor niets doen autofabrikanten elk op hun eigen manier hun uiterste best de oriëntatiefase zo aangenaam en vermakelijk mogelijk te maken. In de fysieke showroom, maar bovenal het digitale equivalent daarvan.



Primeur voor Twente
Neem nu de online configurators; ze zijn niet meer weg te denken op de websites van automerken. De één nog mooier en uitgebreider dan de ander. En ze worden alsmaar fraaier en gebruiksvriendelijker. Uren, zo niet dagen, valt er te spenderen aan het samenstellen van je favoriete auto. Fantastische voorpret bieden ze. Maar hoe gelikt ook, pixels zijn slechts pixels. Eentjes en nulletjes. Kortom, zo plat als wat en ontastbaar. Alhoewel"¦ tijdens een Audi VR Experience worden ze bijna echt, maar daar zal je toch echt voor naar de fysieke dealer moeten. Audi Centrum Hengelo, onderdeel van Huiskes-Kokkeler Automobielbedrijven in de regio Twente, heeft de primeur. Maar er zullen snel meer Audi-dealers volgen. Minstens een handvol voor 2018 aanbreekt is het plan.

Net echt
Daar zitten we dan, in een van de nieuwste Audi-showrooms van Nederland. Echt huiselijk voelt het niet met het vele klinische wit aan de muur en op de vloer, alsook het minimalistische meubilair, maar het wordt al knusser zodra we een speciale 3D-bril opzetten. Ineens zitten we middenin een RS 5 Coupé, de droomauto die Audi voor ons heeft uitgekozen (en waar we prima mee zouden kunnen leven). Een eerste natuurlijke reactie is het willen vastgrijpen van het stuurwiel, waarop de speciale Experience-ruimte zich spontaan vult met gegrinnik. Want dat kan natuurlijk niet. Het geeft evenwel perfect aan hoe realistisch deze VR-ervaring wel niet is. Dit is leuk!

Perfecte preview van je aankoop
De speciale headset maakt het mogelijk om de geheel volgens eigen wens samengestelde Audi tot in detail in 3D te bekijken. Zo is het mogelijk om een virtueel rondje om de auto te lopen, achter het stuur plaats te nemen of een kijkje te nemen op de achterbank en in de kofferruimte. De auto in actie zien in een geanimeerde natuurlijke habitat en dat zelfs bij avondlicht, ook dat is mogelijk. Een appeltjesgroene koets oogt bij daglicht immers heel anders dan bij schemer.En dan het detailniveau?! Tot in de puntjes verzorgd is het systeem, wat je pas echt goed zal merken als VR-brillen verder worden doorontwikkeld. Nu oogt het nog ietwat korrelig, maar op een HD-scherm is het al wel goed te zien hoe dicht de Audi-modellen in de VR Experience-wereld de werkelijkheid benaderen. Daarover gesproken: liever houtinleg dan aluminium of bordeauxrood leder in plaats van zwart of kastanjebruin? Een druk op de knop en je ziet in 3D hoe dit uitpakt.

Aan alles gedacht
Een driedimensionale beleving in de autobranche en in showrooms is niet nieuw, maar staat nog altijd wel in de kinderschoenen. Meerdere automerken bieden het reeds aan. Echter de manier waarop Audi " als relatieve laatbloeier " het vermakelijke 3D-snufje heeft geïmplementeerd verdient applaus. Audi liet niets aan het toeval over. Klanten kunnen naar hartenlust hun gewenste Audi thuis samenstellen. In alle rust, vanaf de bank en met de pootjes hoog. De online configurator van de Audi VR Experience is krek eender als die op de website van het merk. Na het configureren op de site ontvangt diegene een code. Daarmee is zijn of haar droom-Audi bij de VR-dealer weer op te roepen. Hulp nodig of gewoonweg liever configureren bij de dealer, de zo gedoopte Audi Pro-specialist doet het met alle plezier en naar eigen zeggen wars van commercie. De Audi VR Experience is namelijk bovenal ontwikkeld om klanten hàºn droomauto samen te laten stellen en vóór eventuele aankoop te beleven en niet die van de volgende eigenaar. Stilletjes wordt dan ook verwacht dat de VR Experience bijdraagt aan meer kleur en tierelantijntjes in en aan Audi's. Hè, als zo'n hoger doel geen voorsprong door techniek betreft, dan weten wij het ook niet meer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10