zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: Polestar 1 à­s productierijpe Volvo Coupé Concept

 

17 oktober 2017 - De vermoedens waren al sterk na een ontluikende teaser, maar nu de allereerste auto van het nieuwbakken automerk Polestar een feit is, is het zeker: de zogenoemde Polestar 1 is optisch een-op-een afgeleid van de in 2013 gepresenteerde Volvo Coupé Concept, een P1800 voor de 21ste eeuw.

Liefst 640 miljoen euro zullen Zhejiang Geely Holding Group, het moederbedrijf van Volvo, en die laatste in Polestar pompen. Geld waarmee voormalige huistuner Polestar verder moet uitgroeien tot een automerk dat geheel op eigen benen kan staan. Als fabrikant die zich louter richt op hybrides en EV's, welteverstaan. Oftewel, een directe concurrent voor Tesla in het bijzonder. De nu gepresenteerde Polestar 1 is het eerste wapenfeit. En iets in ons zegt dat ze de uitspraak 'de eerste klap is een daalder waard' ook heel goed kennen in het hoge noorden.



Enorm prestatiepotentieel
Vooruit, we melden het nog één keer: het is overduidelijk dat de Polestar 1 de blauwdrukken van de Volvo Concept Coupé heeft gebruikt, het studiemodel dat in 2013 bedoeld was om aan te tonen hoe een moderne interpretatie van de illustere Volvo P1800 eruit zou kunnen zien. Nou, bij deze.Ergens smaakt het wel een beetje raar dat daarbij geen Volvo-logo op de neus prijkt, maar hé, laten we daar nu eventjes niet over klagen. Niet in de laatste plaats omdat de Polestar 1 over een prestatiepotentieel beschikt waar je je vingers bij afgelikt.Was de Volvo Concept Coupé als plug-in hybride al geen stakker met 400 pk en 600 Nm, de Polestar 1 doet hier nog een flinke schep bij bovenop. Diens niet nader genoemde verbrandings- en elektromotor, dat de Electric Performance Hybrid-aandrijflijn wordt genoemd, schoppen het tezamen tot 600 pk en 1.000 Nm aan koppel!

'Grootste elektro-actieradius'
De Polestar 1 is een plug-in hybride, dus dat betekent dat ermee valt te stekkeren. Doe je dat trouw nadat de accu's leeg zijn, dan valt er telkens zo'n 150 kilometer geheel elektrisch mee te rijden. Volgens het kersverse merk betreft dit de grootste actieradius van alle plug-ins momenteel op de markt. Daar kan het weleens gelijk in hebben, echter Polestar 'vergeet' hierbij eventjes het feit dat de 1 pas in de loop van 2019 te verkrijgen is. En de elektrotechniek ontwikkelt zich snel in autoland. Heel snel.

Polestar 2 en 3 ook al aangekondigd
Polestar wil zich profileren als volmaakt EV-merk zoals Tesla dat ook is. Vreemd genoeg is de Polestar 1 daarbij meteen een vreemde eend in de bijt, want uitgerust met een verbrandingsmotor. Echter de nu ook al aangekondigde Polestar 2 en 3 zullen die niet meer behelzen. Om nog wat meer te verklappen: Polestar laat alvast weten dat haar 2 een direct antwoord zal zijn op de Tesla Model 3 en het bij de Polestar 3 om een volledig elektrische SUV gaat.

Enkel online als abonnement verkrijgbaar
Om te benadrukken dat Polestar een modern dan wel vooruitstrevend automerk is, zijn alle haar modellen enkel online te verkrijgen. We schrijven bewust verkrijgen, want echt kopen kun je de Polestar 1 niet. De tweedeurs 2+2-coupé valt namelijk enkel in abonnementsvorm te rijden. Daarbij heb je de keuze uit twee of drie jaar. In het nog onbekende maandtarief zijn alle kosten inbegrepen. Een aanbetaling is niet nodig. Het all-inclusive abonnement omvat onder meer haal- en brengservice voor onderhoud en de mogelijkheid om ook van andere Polestar- en Volvo-modellen gebruik te maken. Kortom, net zoiets als het Porsche Passport en Book by Cadillac in Amerika.

Wel fysieke showrooms
Het samenstellen en bestellen van een Polestar kan tevens louter via internet gebeuren; via de website of app. Omdat de verwachting is dat klanten desondanks de auto ook in het echt willen zien, zal Polestar over de hele wereld zogeheten Polestar Spaces openen. Deze zelfstandige showrooms maken geen deel uit van bestaande Volvo-dealerbedrijven.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10