zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Geen 7 maar plek voor 6 in BMW Concept X7 iPerformance

 

8 september 2017 - BMW laat al een tijdje voelen dat het 'iets groots' klaar heeft staan voor de IAA Frankfurt. Zelden bedoelden ze dat in Beieren zo letterlijk. En hier is die Concept X7 iPerformance. Nu nog een voorproefje, maar in een mild bijgeschaafde vorm binnenkort te koop.

Het is inmiddels een publiek geheim dat BMW achter de schermen werkt aan een maatje meer dan de X5. En altijd werd gedacht dat deze X7 geheten SUV over zeven zitplaatsen zou gaan beschikken. Dat kan alsnog in 2018 bij het productiemodel, maar als conceptcar houdt de X7 het voor gezien bij plek voor zes. En daar is een reden voor, namelijk meer luxe en comfort per stoel.



Aan de maat
De exacte afmetingen van deze X7 Concept moeten we je nog schuldig blijven. Maar dat ze die van de X5 en X6 zullen overtreffen is boven elke twijfel verheven. Daaraan zal de nieuwe X nota bene z'n bestaansrecht ontlenen. Bovendien, hoe anders wil het rivaliseren met andere kolossen als de Range Rover en Mercedes GLS en ook de nog in ontwikkeling zijne Q8 van Audi?In tegenstelling tot wat BMW normaliter probeert te doen tijdens het ontwerpen van een model, is bij de X7 juist extra opgeblazen of aangezet. Neem de typische 'nieren' die de grille sinds jaar en dag vormen. Die waren de laatste jaren al alsmaar groter geworden, maar speciaal voor de Concept X7 zijn ze nog wat verder opgeblazen tot gigantische proporties. Grote, gapende luchthappers in de voorbumper zetten het bonkige exterieur verder in de verf. Al is er wel degelijk ook ruimte vrijgemaakt voor subtiliteit. Voor de relatief smalle lichtlichtunits onder andere, maar ook de in de carrosserie verzonken handgrepen. Superlatieven kan je dan weer gebruiken voor de 23 inch wielen en het panoramisch glazen dak.

Minder bling binnenin
Waar de buitenzijde van de X7 vooral moet grotesk moet zijn, laat het interieur zich juist kenmerken door een hoge mate van fijnzinnigheid. De nadruk ligt op een mix van 'zachte' materialen, warme kleuren en " hoe kan het anders " moderne technologie om zo een ideale balans tussen ontspanning en werk te creëren, aldus BMW. We zien een futuristisch stuurwiel waar omheen meerdere digitale schermen zijn gepositioneerd; twee in het directe zicht van de bestuurder en een tweetal waarmee de achterpassagiers zich kunnen vermaken. Over vermaak gesproken: dat de schermen veel meer kunnen weergeven dan rijinformatie en de positie van de X7 alleen moge duidelijk zijn. BMW spreekt zelf van 'vele gepersonaliseerde, digitale connectiviteitsmogelijkheden'. Niet direct zichtbaar is dat de individuele zetels elk gemonteerd zijn op een zo dun mogelijk frame om extra beenruimte te verkrijgen. Het gigantische glasoppervlak doet de rest om maximaal gevoel van ruimte te creëren.

Geen brandstofcel
In de wandelgangen werd gefluisterd dat BMW Concept X7 iPerformance weleens over een aandrijflijn met brandstofcel beschikken. Maar dat is het niet geworden. Het gaat om een plug-in hybride-aandrijflijn waarbij een TwinPower-benzinemotor nauw samenwerkt met een elektromotor. De exacte specificaties van deze krachtbron houdt BMW echter nog voor zich, maar we kijken hier alvast met een schuin oog naar de motorprestaties van de 740e. De productieversie zal ongetwijfeld ook aangeboden worden met een 3.0 liter zescilinder en een 4.4 liter V8. Meerdere diesels staan ook in de sterren geschreven.

Tweede helft 2018
De bouw van de X7 komt in 2018 op gang en zal plaatsvinden in Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg, South Carolina. Geruchten suggereren dat het merk op termijn een topuitvoering zou kunnen toevoegen waarbij de derde rij zitplaatsen compleet verwijderd zal zijn voor ultieme luxe en comfort.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10