zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Niet analyseren, maar combineren

Door: Frank van Marwijk
 
Binnen een organisatie hebben medewerkers soms verschillende ideeën om hetzelfde doel te bereiken. De meningen lijken te botsen, maar als u goed luistert, is er wel aansluiting te ontdekken. U kunt uw best doen de problemen te analyseren om te komen tot een besluit of compromis. Maar het is beter om eerst te zoeken naar de aansluiting die er tussen de uiteenlopende meningen bestaat. Probeer de creativiteit van uw medewerkers te bundelen. Ga er vanuit dat uw medewerkers staan voor de zaak en dat hun ideeën bedoeld zijn om de processen in de goede richting te leiden. Als manager bent u de katalysator die deze processen op gang brengt en goede samenwerking daarbij mogelijk maakt.

Hetzelfde doel – andere meningen
In een organisatie geldt het uitgangspunt dat alle medewerkers streven naar eenzelfde doel of mission statement. Maar de manier waarop de verschillende medewerkers trachten dit doel te bereiken, kan behoorlijk uiteen lopen. Soms lijkt het alsof mensen met dezelfde bedoeling elkaar eerder tegenwerken dan dat ze elkaar aanvullen. Binnen de overkoepelende doelstelling streven medewerkers ook voor persoonlijke eer en eigen belangen. Deze kunnen nogal eens botsen. Een innovatief voorstel van één medewerker kan de persoonlijke belangen van andere medewerkers in gevaar brengen. Hierdoor ontstaat weerstand bij die medewerkers. Er worden alternatieve ideeën op tafel gelegd die hetzelfde doel beogen, maar die tegelijkertijd lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan.



Er kan over verschillende alternatieven worden vergaderd, maar uiteindelijk moeten er keuzes worden gemaakt. Als de verschillende partijen er met elkaar niet uitkomen, kunt u gewoonweg de knoop doorhakken. U bepaalt dan welk van de alternatieven wordt uitgevoerd. U kunt ook trachten een compromis te bereiken. Beide opties zijn niet zo gelukkig. Bij een topdown beslissing wordt het plan niet door iedereen gedragen. En bij een alternatief benut u niet het maximale rendement dat uit de oorspronkelijke creatieve input te halen valt. 

Probleemanalyse of –synthese?
Wij mensen hebben de natuurlijke neiging om zaken uiteen te rafelen als we ze willen begrijpen. We hebben veel geleerd over biologie, scheikunde en techniek door dingen van elkaar te scheiden en die te onderzoeken. Als kind al probeerden we soms de geheimen van ons speelgoed te ontdekken door de elementen uiteen te rukken. Het uit elkaar halen heeft ons zoveel nieuws geleerd dat we dat maar op alles toepassen. Om meer zicht te krijgen in de oorzaken van verschillende psychische stoornissen analyseren we de psyche. We kijken naar het bewuste, los van het onbewuste. We scheiden het verleden van het heden. En op dezelfde manier proberen we ook problemen te analyseren. We onderzoeken oorzaak en gevolg en vergelijken meningen, stukje voor stukje. Door alles uit elkaar te halen, trachten we de essentie van het probleem te vinden. Het tegengestelde is waar: u bereikt de essentie door dingen samen te voegen. Zoals ik heb eerder heb verteld is het geheel meer dan de som der delen!
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (1) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (1) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (1) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
De meest populaire werkgevers per provincie
De top tien startups waar talent wil werken
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Marketeers besteden video steeds meer uit
CISO’s worstelen met beveiligingsbudget en minder vaardig personeel
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Zorgmedewerkers zien al twee jaar geen verbetering in ICT-voorzieningen
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Optimaliseer de software supply chain voor meer succes
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
meer top 10