zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Coachen zonder leiding te geven; werkt dat?

Door: Asha Kalijan
 
Ik geef persoonlijk niet direct leiding aan het team waar ik mee werk. Ik ben echter wel verantwoordelijk voor de coaching. Het probleem is echter dat ik de groep niet aan de slag krijg. Men komt niet met ideeën om hun markt te bewerken en ik krijg bijna geen reactie wanneer er veranderingen doorgevoedr moeten worden. Hoe krijg ik mijn mensen geïnteresseerd in de toekomst van ons bedrijf, hoe krijg ik ze aan de slag, hoe krijg ik ze meer betrokken bij het bedrijf?

Vraag:
Ik geef persoonlijk niet direct leiding aan het team waar ik mee werk. Ik ben echter wel verantwoordelijk voor de coaching. Het probleem is echter dat ik de groep niet aan de slag krijg. Men komt niet met ideeën om hun markt te bewerken en ik krijg bijna geen reactie wanneer er veranderingen doorgevoedr moeten worden. Hoe krijg ik mijn mensen geïnteresseerd in de toekomst van ons bedrijf, hoe krijg ik ze aan de slag, hoe krijg ik ze meer betrokken bij het bedrijf?

Antwoord:
Het valt op dat jij je verantwoordelijk voelt voor de dagelijkse leiding van het team. Als coach ben je niet de leidinggevende, ook indirect niet. Het aan de slag krijgen van de groep is de taak van de leidinggevende. Het team zal je leidinggevende functie in je rol als coach niet accepteren.

Coaching en coachend leiderschap
Jij bent verantwoordelijk voor de coaching van het team. Dat houdt in dat je het team gestructureerd ondersteunt bij zelfsturing, effectief gedrag, betere prestaties en de ontwikkeling van hun eigen mogelijkheden. Dat is wat anders dan leidinggeven. Bij het leidinggeven hou je je bezig met planning, sturing, organiseren, controleren en inzetten van middelen en mensen. Je hebt dan andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Een leidinggevende kan op verschillende manieren leidinggeven. Bijvoorbeeld door zelf meer te coachen, dan spreek je over coachend leiderschap. Een leidinggevende kan dus coachen, maar in je functie als coach kun je niet leidinggeven.

Hou je eigen rol zuiver
Je zult je eerst goed bewust moeten worden van je eigen rol. Hieronder volgen enkele handreikingen daar toe:
  • Wie is je opdrachtgever?
  • Wat is je coachingsopdracht?
  • Wat is het probleem?
  • Welke oplossingsmethoden zijn gebruikt met welk resultaat?
  • Gaat het om nieuwe taken die het team moet uitvoeren of om ‘routine’ handelingen?
  • Wat is de formele en informele positie van de leidinggevende?
  • Wat leeft er onder de teamleden?
  • Heb je met de teamleden individueel gesproken?
  • Wat zijn de redenen van de desinteresse en onwil van het team?
  • Wat maak je op uit je eigen observaties?
  • Worden teamleden betrokken bij de organisatie en hoe gebeurt dat en met welk resultaat?
Je zult je als coach eerst helemaal moeten inleven in het team. Vraag hun mening en help hen inzicht te krijgen in eventuele veranderingen, voordat je ze confronteert met de uitvoering van de veranderingen. Je creëert alleen betrokkenheid als je zelf betrokken raakt. Hou er rekening mee dat je je coachingsdoel alleen bereikt als je coachingsrol zuiver is.

Coaching en overeenstemming leidinggevende
Scheidt het coachen van het leidinggeven. Kom daarover tot overeenstemming met de leidinggevende van de afdeling. Je kunt hem of haar coachen in het op de juiste manier leidinggeven. De stijl van leidinggeven is afhankelijk van wat nodig is op de afdeling. Essentieel is dat de volledige verantwoordelijkheid van het leidinggeven komt te liggen waar het hoort. Ik zou bij de leidinggevende beginnen, voordat je het team aanpakt. Het maakt je positie ook duidelijker en gemakkelijker naar alle partijen toe.

Als je daarnaast ook zorgt voor de juiste randvoorwaarden bij het coachen, zoals veiligheid, vertrouwen en helderheid en coacht op het proces van de ander, dan kun je stap voor stap toewerken naar het coachingsdoel.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coaching: Hoe? Zo! - Jos Borremans e.a.

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10