zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe word ik een goede supervisor/coach?

Door: Asha Kalijan
 
Binnenkort begin ik bij een callcenter als supervisor/coach. Ik begeleid hierin een aantal teamleiders en supervisors. Nu ben ik al een tijdje uit deze branche, maar het lijkt me een leuke uitdaging. Hoe kan ik mij het beste opstellen in de kennismaking met het personeel? En hoe groei ik in mijn rol als coach, dus zonder meteen met de 'scepter te zwaaien'?

Vraag:
Binnenkort begin ik bij een callcenter als supervisor/coach. Ik begeleid hierin een aantal teamleiders en supervisors. Nu ben ik al een tijdje uit deze branche, maar het lijkt me een leuke uitdaging. Hoe kan ik mij het beste opstellen in de kennismaking met het personeel? En hoe groei ik in mijn rol als coach, dus zonder meteen met de 'scepter te zwaaien'?

Antwoord:
Als supervisor/coach aan het begin van een nieuwe uitdaging, kun je je het beste open, luisterend, informerend, observerend en dan pas analyserend opstellen. Laat de mensen je eerst leren kennen, omdat ze waarschijnlijk benieuwd zijn naar wie jij bent en wat je voor hen kunt doen. Vertel wat je ervaring is en waarom je de functie gaat vervullen en eventueel hoe.

Draagvlak, vertrouwen en positie bepalen
Bij supervisie/coachen komt vertrouwen direct om de hoek kijken. Goed contact maken is belangrijk om de juiste informatie, feedback en vraag te krijgen. Luister en stel vragen om de meningen, problematieken, verhalen en verwachtingen boven tafel te krijgen. Als je voldoende input hebt en je positie hebt bepaald, kun je je analyse maken en op het proces van het personeel en de organisatie aansluiten.

Doelstelling
Coachen is een overkoepelend begrip en wordt soms naar willekeur gebruikt. Bepaal daarom zelf eest wat het doel van de organisatie is met coaching en supervisie. Het gaat bij allebei om begeleidingsvormen die een beroep doen op het zelfsturend vermogen. Je (begeleidings)stijl kan afhangen van waar je op gericht bent, bijvoorbeeld op verandering of probleemoplossing en het wel of niet hebben van een gezagsrelatie. Ga dus na of je gericht bent op het aanleren van beroepsvaardigheden of dat er wel of geen sprake is van klankborden tussen gelijkwaardigen of beiden? Krijg verwachtingen wederzijds duidelijk, zodat je effectief kunt zijn.

Doel en aanpak
Sommige begeleiders hebben een voorkeur voor directief of sturend optreden, terwijl anderen streven naar zelfsturing. Het kan ook beiden zijn. Zelfkennis en je ervaring qua coachingsvaardigheden, successen en resultaten zijn belangrijk. Hoe is je vorige leidinggevende positie verlopen? Ga ook na wat voor jou het verschil is tussen je stijl van leidinggeven, coachen en supervisie. Bepaal dan je positie en stijl en sluit nu aan bij de cultuur, positie en proces van de organisatie(leden), waarbij je je richt op de doelstelling.

Coach the coach
Je bent als organisatiecoach altijd op zoek naar de balans tussen de organisatie-eisen en de kwaliteit van medewerkers. Een goede supervisor/coach bezit onder andere vakkennis, mensenkennis, organisatie-inzicht, interventie- en relationele vaardigheden.

Het is aan te raden om je eigen coaching- en interventievaardigheden en kennis te blijven ontwikkelen. Dat kan door jezelf te laten coachen in een coach-the coach-relatie of een workshop of training te volgen.

Als coach/supervisor heb je een leuk vak en je raakt nooit uitgeleerd, omdat organisaties en mensen zich altijd blijven ontwikkelen

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coachend leidinggeven - Arianne Galen

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    reacties
    Over duurzaamheid gesproken (1) 
    Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
    Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
    Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
    Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
    Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
    Tien tips om te scoren met sport (1) 
    top10
    Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
    Tijden veranderen, en daarmee carrières
    Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
    'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
    Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
    Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
    Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
    Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
    Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
    Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
    meer top 10