zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden. Recentelijk is hij in het nieuws rondom het thema relativeren. In 2019 verscheen zijn boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren
Frank van Marwijk info@lichaamstaal.nl
 
 
 

Weblog`s van Frank van Marwijk :

 

Acht tips voor een persoonlijk compliment

Door: Frank van Marwijk , 13 september 2007
Tijdens zijn jaartoespraak geeft uw directeur uit naam van de organisatie iedereen een compliment voor het behalen van de mooie resultaten van het afgelopen jaar. Geweldig deze positieve aandacht, maar niemand voelt zich aangesproken! Een specifiek en persoonlijk compliment heeft meer waarde dan waardering in algemene termen.
  Lees verder...
 

Schakel uzelf aan en uit

Door: Frank van Marwijk , 27 februari 2007
Als er veel problemen op het werk bestaan en u als manager het overzicht dreigt te verliezen, is het belangrijk dat u afstand kunt nemen. Stress kan er voor zorgen dat u overbetrokken raakt bij de dingen die op het werk spelen. U kunt het werk dan niet meer loslaten en wordt gemakkelijk besmet door de emoties van anderen. U verliest het overzicht. De problemen op het werk worden úw problemen. Het zou goed zijn als u uzelf, uw gevoelens en uw persoonlijke betrokkenheid kunt aan- en uitschakelen.
  Lees verder...
 

Een goed begin. . .

Door: Frank van Marwijk , 01 januari 2007
… is het halve werk. Dit geldt zeker voor het aangaan van contacten in de eerste week van januari. Nieuwjaar wensen maakt netwerken een stuk eenvoudiger. U kunt iemand die u nog niet zo goed kent gemakkelijk benaderen, terwijl u daar normaal een plausibele reden voor moet bedenken. Toch kent Nieuwjaar dilemma's waarover ik elk jaar opnieuw vragen krijg. Hoe maak je contact op een receptie? Mag je elkaar zoenen met Nieuwjaar? Hoe moet je dat juist voorkomen?
  Lees verder...
 

Sluimerende conflicten op het werk

Door: Frank van Marwijk , 26 december 2006
Net als in elke relatie kunnen collega's op het werk het behoorlijk oneens zijn met elkaar. Soms betreft het een onenigheid over concrete zaken, maar in veel gevallen gaat het over dingen als jaloezie, gunnen of mogen. Zo'n conflict kan zeer persoonlijk worden. Voor de lieve vrede trachten de beide partijen zich gedeisd te houden, maar die stille strijd kan wel eens vervelende vormen gaan aannemen. Een heftige woordenwisseling is in veel gevallen beter dan het alsmaar te laten sudderen.
  Lees verder...
 

Hoe schrijf je dat ook alweer?

Door: Frank van Marwijk , 20 december 2006
Sommige mensen gebruiken het internet als een veredeld woordenboek. Om uit te vinden wat de juiste spelling van een bepaald woord is, tikken zij dat in in een zoekmachine. Ze typen het woord dan zoals ze vermoeden dat het geschreven moet worden. Als het scherm vervolgens gevuld wordt met vermeldingen waarbij dit woord op deze manier voorkomt, gaan zij er klakkeloos vanuit dat het dan wel goed geschreven moet zijn. Wie dat op deze manier probeert, komt vaak bedrogen uit.
  Lees verder...
 

Internationale kerstwensen

Door: Frank van Marwijk , 14 december 2006
De tijd van de Kerst- en Nieuwjaarswensen is weer aangebroken. De winkels puilen uit van de kaarten met allerlei standaardwensen. Daar kiest niet iedereen voor. Wellicht vindt u het origineel om uw relaties iets moois in een andere taal toe te wensen. Bij deze wens ik u alvast Mele Kalikimaka & Hauoli Makahiki Hou (om maar een voorbeeld te noemen). Kunt u uit de lijst met vele moeilijk uitspreekbare wensen geen wijs, dan vindt u onder de afbeelding nog een aantal non-verbale kerstuitdrukkingen.
  Lees verder...
 

Bijzondere selectiegesprekken

Door: Frank van Marwijk , 10 december 2006
Een selectiegesprek is een belangrijk contactmoment tussen de sollicitant en u. Beide partijen steken veel tijd in de voorbereiding. Er hangt veel vanaf zou u denken. Toch kan zo’n gesprek totaal anders uitpakken dan u zou verwachten. Heeft u wel eens meegemaakt dat u het na de eerste kennismaking al had gehad met de sollicitant? Zit u het gesprek dan nog uit of zegt u hem dat meteen? Of heeft u de ervaring dat een kandidaat halverwege het gesprek opstond en vertrok? Wat was daarop uw reactie?
  Lees verder...
 

Lopen uw stagiaires op sneakers?

Door: Frank van Marwijk , 01 december 2006
De tijden veranderen; mensen en hun gewoontes veranderen. Vroeger moest je het als jongere niet in je hoofd halen je baas te tutoyeren. Kledingvoorschriften waren streng, maar duidelijk. Nu hebben jongeren vaak een andere beeldvorming over wat goed is. Stagebegeleiders gaan daar verschillend mee om waardoor de stagiaires het soms helemaal niet meer weten. De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven speelden daar op in en brachten een boekje uit om jongeren te adviseren over bedrijfsetiquette.
  Lees verder...
 

Bent u een emotionele kusser?

Door: Frank van Marwijk , 17 oktober 2006
Vaak bereikt mij de vraag of en wanneer er in zakelijke context gekust mag worden. En kus je dan één, twee of drie keer? Sinds gisteren is er weer een nieuw vraagstuk bijgekomen: Aan welke kant moet je beginnen als je wilt kussen? Volgens onderzoekers van de Starnmillis Universiteit in Belfast is een kus op de rechterwang emotioneler. Deze kus op rechts wordt ook vaker toegepast, menen de wetenschappers. Wat betekent dit voor de praktijk? Lees verder en doe mee aan de Nederlandse test.
  Lees verder...
 

Tips voor geslaagde handjeklap

Door: Frank van Marwijk , 06 augustus 2006
Als u op vakantie bent in Zuid-Europa zal het u opvallen dat u bij elke marktkraam en ook in sommige winkels dient te onderhandelen. Deze handjeklap lijkt iets buitenlands, maar steeds meer consumenten beginnen in de gaten te krijgen dat je soms ook in Nederland kunt onderhandelen over prijzen van artikelen.
  Lees verder...
 

De organisatie bestaat niet

Door: Frank van Marwijk , 30 juli 2006
Werkt u voor een organisatie? Leuk, maar de organisatie bestaat niet! Het is in ieder geval geen eenduidige, monolithische entiteit, die zich in samenhang voortbeweegt. Eerder is het een chaotisch samenraapsel van afdelingen, projecten en allianties. Dat ten minste nog íéts. In werkelijkheid bestaat 'de organisatie' écht niet. Het is hooguit een gedachtespinsel of een afspraak, meer niet!
  Lees verder...
 

Lach eens tegen het vogeltje!

Door: Frank van Marwijk , 16 juli 2006
Mijn humeur is meestal goed want ik heb een opgeruimd karakter. Het is mijn levensmotto om stralend door het leven te gaan. Binnenkort is dat voorbij. Als ik dan een pasfoto wil laten maken voor mijn nieuwe paspoort, mag ik niet meer lachen. Boos of verdrietig kijken is er ook niet bij. Ik word geacht ‘neutraal’ te kijken en mijn mond gesloten te houden. Dit lachverbod staat beschreven in de aangescherpte regels voor foto’s op het nieuwe elektronische paspoort dat eind augustus wordt ingevoerd.
  Lees verder...
 

Een bijzonder moment voor timemanagement

Door: Frank van Marwijk , 24 april 2006
Sommige mensen hebben iets speciaals met tijd en tot die groep behoor ik zeker. Zo ben ik getrouwd op 9-9-'99 en heb ik de 10.000-ste levensdag van mijn vrouw ooit groots gevierd. Tijd is geld; tijd gaat zo voorbij... maar wat is tijd eigenlijk? Werkt een manager het meest efficient als hij vlug werkt of als hij juist de tijd voor zijn personeel en klanten neemt? Hoe dan ook... Ik heb een speciaal moment voor u gevonden om daar eens bij stil te staan...
  Lees verder...
 
< vorige 1 2
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10