zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Goed nieuws verkoopt slecht

Door: Michel Hoetmer,   28-11-2011,   17:08 uur
 

Het nieuws wordt overheerst door een lawine aan slecht nieuws. Dus suggeren optimisten dat media meer positief nieuws moeten brengen. Pieter Frijters stelt op deze site zelfs een milde vorm van censuur voor. Hoe hij dat precies voor zich ziet, vertelt hij er niet bij. Dergelijke gedachten roepen bij mij spookbeelden op vanachter het oude ijzeren gordijn. Wij kunnen de gedachtespinsels van Frijters met een gerust hart bijzetten op het kerkhof van onzinnige ideeën.

Maar toch...?! Het knaagt wel. Waarom brengen de media zoveel slecht nieuws? Het antwoord is van een ontstellende eenvoud: 



   omdat u dat graag leest (en ik ook). 

Uit een onderzoek naar 20 jaar mediaconsumptie van Amerikanen bleek bijvoorbeeld dat de meeste interesse van de lezers uitgaat naar: oorlog, weer, rampen, geld en misdaad. Is dat bij ons zoveel anders? 

Een opvallend cijfer uit dit onderzoek is dat het aantal mensen dat het nieuws op de voet volgde in de jaren negentig daalde. Daarna is het weer toegenomen. Zou dat te maken hebben met de relatieve economisch voorspoed in die periode? 
In Groot Brittannië leven de kranten voornamelijk van de losse verkoop. En u raadt het al: mensen kopen vooral kranten die slecht nieuws brengen.

Impact op de emoties
Uit onderzoek onder beleggers blijkt bijvoorbeeld dat mensen veel heftigere emoties ervaren bij verlies dan bij winst. De draadjes in ons hoofd zijn op zodanige wijze met elkaar verbonden dat wij meer geïnteresseerd zijn in gevaar. Het is een evolutionaire noodzaak om te overleven.
 
Stelt u zich eventjes voor dat onze draadjes op een andere manier aan elkaar geknoopt zouden zijn. Dus dat uw aandacht vooral uitgaat naar positieve prikkels. U wandelt lekker optimistisch in het oerbos en ziet een prachtige bloem bloeien. U besteedt nauwelijks aandacht aan de tijger die er toevallig ook rondscharrelt op zoek naar een lekker hapje. De afloop van dit verhaal is tamelijk voorspelbaar.

Sensatiezucht?
Maar toch...? De media kloppen de zaak wel flink op hoor. Moet dat nou? Dan heb ik een vraag aan u. Welke kop zou eerder uw aandacht trekken 

1) Euro heeft een klein probleem 
2) Euro staat op het punt van omvallen 

Ik vermoed dat de laatste kop het wint. Wanneer een krant kopt 'Voor 10 euro kunt u nog heel wat kopen!' dan ligt u op de grond te rollebollen van het lachen. 

Trouwens ander nieuws ten aanzien van de euro werd ook door geen hond geloofd. In weerwil van wat veel mensen denken, had de invoering van de euro nauwelijks invloed op de inflatie. En toch houden veel mensen hardnekkig vol dat alles destijds veel duurder werd.

Speciaal voor de optimisten
Vooruit ik kan het niet laten om ook enig goed nieuws te brengen. Hier komen enkele spectaculaire feiten: 

- De gemiddelde mens heeft een positief zelfbeeld. 

- De storm Berit raasde gisteren met windsnelheden van boven de 120 km per uur over het Zuiden van Zweden. Ons huis is onbeschadigd (dat circa 80.000 mensen zonder elektriciteit kwamen te zitten vergeet ik eventjes; is te negatief). 

- Lindsay Lohan heeft een rustig avondje thuis. 

- Johan Cruijff kan ondanks zijn leeftijd nog een balletje hooghouden. 

- En Steven ten Have? Die heeft besloten eventjes niets te zeggen.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
joris witkam  |   | 
2-12-2011
 | 
11:10 uur
Klopt. Ik heb al eens een ''goed-nieuws-krant'' willen oprichten, maar dat zou commercieel niet haalbaar zijn gebleken. Zie uw artikel.
Phil Kleingeld  |   | 
2-12-2011
 | 
11:32 uur
De 'gevestigde' journalistiek maakt zich in mijn ogen vaak schuldig aan wat Michel hier beschrijft. Neem bijvoorbeeld de zogenaamde sensatie dat de Rabobank zijn AAA-status was kwijtgeraakt. Men vergeet te vertellen dat het systeem van rating van banken is veranderd en dat er geen bank ter wereld is met de AAA-status en dat de huidige AA-status op hetzelfde neerkomt. Echter, de uitermate tendentieuze en irritante herhaling van het 'nieuws' dat de Rabobank zijn triple A-status is kwijtgeraakt is rechtstreekse stemmingmakerij en een blamage voor de objectiviteit van de journalistiek.

Ter aanvulling van het door Michel genoemde goede nieuws:
Sociale media bewijzen dat het ook anders kan en je treft daar aanzienlijk meer positieve berichten aan dan in de andere, redactie gestuurde, media.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10