zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Empower uw werk - activeer spiegelneuronen!

Door: Wout Plevier,   22-02-2011,   23:58 uur
 

Uit onderzoek blijkt dat basiskennis van het brein kan helpen bij verklaren en inspelen op gedrag uit uw omgeving. U hebt het vast wel eens gehoord: laat voorbeeldgedrag aan uw medewerkers zien!  Logisch zult u zeggen! Maar ten eerste gebeurt het nog niet altijd en ten tweede waarom is dit nu eigenlijk zo? In dit artikel leert u hoe spiegelneuronen uw werk effectiever kunnen maken.

Wat levert spiegelen u op?


Spiegel iemand zijn gedrag en u krijgt beter contact, zo wordt er in veel communicatietrainingen gepredikt. Dat levert natuurlijk reacties op: 'het lijkt verdacht veel op manipuleren', 'dan ben ik mezelf niet meer'. Wetenschappelijk is inmiddels bewezen dat het toch veel voordelen oplevert.  

Berthold Gunster - schrijver van: "Ik ben oke, jij bent een sukkel". heeft onderzoek laten doen naar het effect van spiegelen en daar kwamen een aantal leuke bevindingen uit:

Mensen die andere mensen goed spiegelen in gedrag, zo zegt het boek, hebben het volgende effect op hun gesprekspartner:

Spiegelaars
1) zijn humoristischer, opener en oprechter
2) geven u het gevoel dat het een gemakkelijk gesprek is.
3) komen sympathieker, interessanter en intelligenter over.
4) bereiken meer herkenning bij hun gesprekspartner. 

Deze vier punten dienen nog verder onderzocht te worden maar zijn interessant. De volgende voordelen zijn aantoonbaar.

Spiegelaars bereiken bij hun gesprekspartner:
5) dat deze het gesprek leuker en gezelliger vindt en dat de tijd sneller voorbijgaat. 
6) dat deze het gevoel krijgt dat de spiegelaar gelukkig is.
7) dat deze het gevoel krijgt dat er werkelijk contact is
8) dat deze zich zelf na het gesprek goed voelt
9) dat deze de spiegelaar als een goed humanistisch geestelijk werker ziet.

Wat is spiegelen precies?
U kopieert uw gesprekspartner in communicatie op bepaalde punten; nonverbale houding, intonatie, specifiek woordgebruik, snelheid van praten en ademhaling. Zonder dat deze het merkt, met als doel contact te maken. Soms leert men dit bewust maar vaak vindt spiegelen ook onbewust plaats. Iemand lacht naar u en u hebt de neiging terug te glimlachen. Iemand houdt de deur voor u open en de volgende persoon doet dit ook! 

De kracht van spiegelneuronen
Wetenschappers van Parma deden onderzoek naar neurale hersenactiviteit van apen. Men ontdekte twee dingen: 

a) elke keer als een aap naar een object reikte, dan ontladen (vuurden) de neuronen in zijn brein zich. 
b) Op een gegeven moment raapte een wetenschapper een aantal rozijnen op. Terwijl de aap hem dit zag doen, vuurden de premotore neuronen op dezelfde manier als eerder, toen de aap zelf een rozijn oppakte.  

Spiegelneuronen lijken verantwoordelijk te zijn voor nabootsen van gedrag. U kunt hierdoor empathisch communiceren, nieuwe dingen aanleren, een specifiek gedrag vertonen etc.. Het maakt niet uit of u woorden ziet, hoort, een handeling uitvoert of dat u het iemand ziet doen. In alle gevallen worden dezelfde spiegelneuronen geactiveerd.  

Spiegelen als bussinestool

Hoe kunt u dit praktisch gebruiken? De volgende tips zijn niet instructief bedoeld maar dienen vooral om nieuwe ideeen op te doen hoe u tijdens uw werk spiegelneuronen kunt activeren!

Veranderingen doorvoeren in team/ organisatie
Leiders, als u een verandering wilt bereiken in uw organisatie, vertoon dan zelf goed voorbeeldgedrag. Spreek uw medewerkers zelf aan tijdens een kick-off en vertel uw ervaring en gevoel bij uw visie en strategie. Pols verwachtingen van uw mensen en zoek hierbij aansluiting. Genereer momenten waarin u gebruik kunt maken van hun vragend en oplossend vermogen. Herhaal de boodschap als MT zichtbaar in woordelijk en visueel gedrag en geef expliciet betekenis aan dit gedrag - "ik zeg en doe dit omdat... Laat tekstfragmenten, kernwoorden en visualisaties terugkeren op uiteenlopende momenten op cruciale plaatsen. Dit zal de eerst gegeven boodschap steeds onbewust oproepen. De meest gemaakte fouten: zelf a zeggen en b doen, geen opvolging geven en het bij een geschreven woord laten, geen connectie met de achterban.

Leer presenteren als een pro!
Kies cruciale momenten waarin u in uw presentatie de spiegelneuronen wilt activeren. Voor u het podium opgaat, manage uw staat, Loop dan rustig naar een punt op het podium, sta stil (solid), scan langzaam van links naar rechts en terug over uw publiek en smile. Heb dan drie zinnen klaar om uw presentatie te beginnen. Leg het doel en uw intentie/ gevoel uit met de presentatie. Pols verwachtingen van uw publiek en connect deze aan uw presentatie. Geef duidelijk rustpunten aan in uw presentatie en gebruik werkvormen om uw publiek interactief te betrekken bij de presentatie. Pols aan het einde of u tegemoet bent gekomen aan de verwachtingen laat mensen dit ook openlijk benoemen en... doe het met veel enthousiasme. Enthousiasme spiegelt immers enthousiasme.

Leuke vergaderingen creeeren
Veel vergaderingen duren te lang en hebben te weinig resultaat. Zorg dus voor een duidelijke structuur. Maak een planning met duidelijk erin vermeld wat u van de deelnemers verwacht. Geef aan wat ze dienen voor te bereiden en wat de werkvorm is die u zult gebruiken: informeren - openlijke discussie - feedbackronde - spelvorm? Neem als voorzitter vooraf contact op met de deelnemers en vraag vooraf hun mening 1 op 1 - dit activeert hun spiegelneuronen en zal een vergadering korter maken. Verdeel duidelijk de taken tussen een discussieleider en een voorzitter. De voorzitter hakt de knopen door, bewaakt de tijd en planning en corrigeert mogelijk deelnemers. De discussieleider leidt het gesprek en zorgt dat iedereen evenveel aan bod komt. Hierdoor blijft uw vergadering op planning en traint u deelnemers in vertonen van gelijksoortig gedrag. Bovendien worden vergaderingen dan ook leuk en interactief.

Verbeter uw gespreksvoering
Volg en leid in een gesprek. Besteedt de eerste paar minuten van een gesprek eens aan observeren van iemands houding, intonatie, ademhaling, communicatiestijl. Volg uw gesprekspartner in wat hij doet en luister met interesse naar zijn verhaal. Stel actief vragen en pols zijn verwachtingen. Is er contact? Leid dan het gesprek rustig naar uw gezamelijke doelstellingen toe. Spiegel de snelheid van spreken, de intonatie, de wijze van zitten, specifiek woord- of stemgebruik, gemeenschappelijke interesses met bijbehorende ervaringen en gevoelens. Belangrijk: doe het met werkelijke interesse voor de ander. De inhoud, de vorm en non-verbale communicatie moeten met elkaar overeenkomen. Help uw gesprekspartner bij visualiseren van zijn plannen.

Pas de tips maar eens toe en laat horen wat het effect is. Ik sta paraat met advies! 

Groet Wout Plevier

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10