zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Continueren door te vernieuwen

Door: Ronald van der Molen,   27-10-2016,   11:44 uur
 

Wat zijn de verschillende fasen in de ontwikkeling van een bedrijf? Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?

Vier fasen in de ontwikkeling van een bedrijf
Een onderneming is een levend systeem die een bepaalde cyclus doorloopt en voortdurend in ontwikkeling is. Net als de natuur kennen bedrijven verschillende seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Een dienstverlening komt op, groeit, bloeit, bereikt zijn hoogtepunt, waarna onvermijdelijk de neergang wordt ingezet. Veel leiders investeren te laat in innovaties waardoor de onderneming ophoudt te bestaan. Denk aan winkelketens zoals MS Mode, Scheer & Foppen, V&D en Oad Reizen.
 
#1. Lente (focus = bedenken en ontdekken)
De lente is het seizoen van ontluiking en groei. Doordat de temperatuur oploopt wordt de grond zachter. Zaden ontkiemen en nieuw leven ontspruit. Voor bedrijven is dit het seizoen waar het nieuwe product of de nieuwe dienst opkomt en begint te groeien. Er heerst een gevoel van opwinding en verwachting. Dat heeft aantrekkingskracht op klanten en getalenteerde medewerkers. Er moet flink geïnvesteerd worden om de productie, de marketing en de verkoop op te schalen. De focus in het lenteseizoen ligt op bedenken en ontdekken.
 
#2. Zomer (focus = bouwen en concretiseren)
De zomer is het seizoen van bloei en rijping. De temperatuur loopt verder op en het aantal zonuren neemt toe. Hierdoor ontstaat een overvloed aan voedsel. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin de productie of dienstverlening op volle toeren draait. Productie, logistiek, techniek en ondersteunende diensten ontwikkelen zich tot volwassenheid en de onderneming gonst van de activiteiten. Er wordt voor het eerst winst gemaakt (geoogst). Het succes trekt concurrenten aan die vergelijkbare producten of diensten ontwikkelen. De focus in het zomerseizoen ligt op bouwen en concretiseren.
 
#3. Herfst (focus = beheersen en reguleren)
De herfst is het seizoen van oogst en veranderingen. De vruchten die in de zomer gerijpt zijn worden nu geoogst. Verder daalt de temperatuur en af en toe steekt er een storm op. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin prachtige resultaten worden geboekt en winst wordt gemaakt. Logisch dus dat deze cyclus zo lang mogelijk wordt gerekt. In deze fase worden de eerste tekenen van verval zichtbaar, bijvoorbeeld in het verlies van marktaandeel. Onzekerheid en onrust volgen. Vanwege de toename in concurrentie moet er efficiënter worden gewerkt om nog gezonde marges te kunnen halen. Daarom ligt de focus in het herfstseizoen op beheersen en structureren.
 
#4. Winter (focus = bewaken en behouden)
De winter is het seizoen van kou en duisternis. De temperatuur daalt verder en de natuur komt tot rust. Soms vriest en sneeuwt het. Op het oog lijkt het alsof alles dood is gegaan. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin het verval van het huidige business model voor iedereen zichtbaar is. Er breekt paniek uit. Door het gebrek aan winstgevendheid neemt de urgentie toe voor de onderneming om zich te bezinnen en nieuwe plannen te maken. Bij de juiste randvoorwaarden kan er ruimte ontstaan voor innovaties die een nieuwe groeicurve mogelijk maken. De focus in het winterseizoen ligt op bewaken en behouden.
 
Wie zelf niet verandert, wordt veranderd
Volgens de Britse psychiater Peter Robertson vinden crises altijd plaats aan de top van een groeicurve. In zijn boek ‘Ontsnappen uit S-catraz’ beschrijft hij deze curve die de vorm heeft van een S (zie de afbeelding). In de lente en zomer wordt er hard gewerkt om in de herfst een optimale oogst te verkrijgen. Iedere boer weet dat daarna onvermijdelijk een winter volgt. In het bedrijfsleven wordt vaak gedacht dat er onbeperkt kan worden geoogst. Mensen en middelen worden tot het uiterste opgerekt, soms tot over hun natuurlijke limiet. Door deze hebzucht ontstaat er een crisis. Het gevolg is dat er waardevolle activa wordt vernietigd en dat mensen overbelast raken. Hoe dat mis kan gaan hebben we gezien bij de crisis op de financiële markt. Enorme bedragen zijn verdampt en tienduizenden mensen werden ontslagen omdat winst een doel op zich werd in plaats van een middel om continuïteit te borgen.
 


Succes als risicofactor
Juist succes blijkt één van de grootste risicofactoren als het gaat om strategische vernieuwingskracht. Waarom veranderen als het goed gaat? Onze neiging is om successen uit het verleden te willen continueren. Daardoor gaan we voorbij aan de vereisten van de toekomst. De wijze waarop dit proces zich voltrekt is heel sluipend. Geen mens is zich bewust van het moment dat hij in slaap valt. Op dezelfde manier loopt een onderneming, als het om vernieuwing gaat, het risico dat ze ‘in slaap valt’ en ophoudt te bestaan. 
 
Uitdagingen voor het leiderschap
De primaire uitdaging voor het leiderschap is om het juiste talent op de juiste tijd in te zetten en tijdig te investeren in nieuwe producten of diensten. In de lente en zomer is de onderneming gebaat bij vrijheid en innovatie en zijn er weinig processen. Dit trekt ondernemende mensen aan die hechten aan zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en creativiteit. In de herfst en winter is de automatische reactie om de efficiëntie te vergroten en te bezuinigen. Beheersing en controle worden belangrijker om voorspelbaarheid te stimuleren. Het aantal processen neemt toe en dat trekt beheersmatige mensen die gericht zijn op stabiliteit, procedures en regels. Mensen verschillen in de mate waarin ze kunnen bijdragen aan de fasen in de S-curve. Uitvinders en vernieuwers zijn het meest effectief aan het begin van de groeicurve, terwijl terwijl beheersers en controleurs veel waarde toevoegen aan het eind van de groeicurve.
 
Gevaar in crisissituaties
In crisissituaties lopen bedrijven het gevaar een overdaad te krijgen van mensen die gericht zijn op stabiliteit en niet op ondernemerschap. Met name grotere organisaties hebben de neiging om zichzelf in stand te houden door steeds meer controlemechanismen aan te brengen. Hierdoor ontstaat een illusie van beheersbaarheid en maakbaarheid die geen rekening houdt met het ecosysteem waar de onderneming deel van uitmaakt. Hoe meer controle, des te groter de kans dat nieuwe ideeën van medewerkers of klanten worden verstikt. Hoe meer regels, des te sterker de neiging van belanghebbenden om ze te ontwijken. Het gevolg? De noodzakelijke diversiteit om te kunnen innoveren komt onder druk te staan. Echte ondernemers voelen zich steeds minder thuis in het bedrijf, terwijl zij juist hard nodig zijn om een nieuwe S-curve te beginnen.
 
Verwerkingsvragen
De kunst is om op het hoogtepunt in vernieuwingen te investeren en de neergang om te buigen in een nieuwe groeicurve. Dit vraagt van het leiderschap oog voor diversiteit, verbinding met de klant en gevoel voor timing. Mag ik je uitnodigen om ter afronding een kleine pauze te nemen en na te denken over de volgende vragen:
 
1) Waar zit ik op de curve qua natuurlijke voorkeur en qua huidige positie?
2) In welk seizoen bevindt mijn onderneming zich momenteel?
3) Wat zijn onze uitdagingen in dit seizoen? Waarom?
4) Welke veranderingen dienen we hiervoor door te maken?
5) Hoe kunnen we diversiteit stimuleren en zo anticiperen op het volgende seizoen?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Mijn naam is Ronald van der Molen en ik begeleid leidinggevenden, teams en organisaties in hun transformatie naar meer verbinding, wendbaarheid en zelforganisatie.

De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Klassieke organisatiestructuren en communicatiepatronen knellen steeds meer. Daarom stimuleer ik organisch leiderschap. Hierdoor nemen de betrokkenheid, het werkplezier en de winst toe. 

Ik geloof dat het beste niet voor u ligt of achter u, maar in u. Het hoeft er alleen nog uit te komen. Daarvoor is een metamorfose nodig. In de natuur zorgen veranderingen, bijvoorbeeld in de seizoenen, ervoor dat dieren en bomen de metamorfose doormaken die nodig is. Daar kunnen we veel van leren.

Tijdens mijn trajecten gebruik ik lessen uit de natuur om leiders te helpen anders naar hun vak te kijken en ik geniet ervan als eikels in bomen veranderen. ;-) 

Vanwege de toenemende behoefte aan zelfleiderschap schreef ik samen met Jan van der Linden (Krauthammer) het inspiratieboek Metamorfose, groeien in je bestemming

Meer informatie vindt u op Transformatio.nl
 

Laatste weblogs

  Zes tips waardoor u geen tijd meer verliest en gestrest doorploetert
  Zo helpen verkopers 100 procent verkoopkansen om zeep
  Altijd maar weer gedoe over prijzen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Ontvang gratis Tips & Tricks over hoe je kan opvallen als werkgever.
Mis deze kans niet en ontdek wat het beste werkt voor úw vacatures in 2017. Maak daarnaast ook nog eens kans op 1 van de 25 boeken van Brechtje de Leij, met extra voorbeelden, praktische tips en meer over de millenial-generatie.
Lees verder
Eugene Bay treedt af als Chairman van VBAT Group
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zo helpen verkopers 100 procent verkoopkansen om zeep (1) 
Zes tips waardoor u geen tijd meer verliest en gestrest doorploetert (1) 
'Talentmanagement niet gericht op iedereen' (1) 
De meest effectieve manier om je situatie te veranderen (3) 
Eén op de drie medewerkers is bevlogen en betrokken (1) 
VCP-pensioenplan: meer mogelijkheden tot maatwerk (2) 
Onbekendheid beroepen belangrijke oorzaak arbeidsmarktkrapte (2) 
beurs
AEX index: 520.62 0.22 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Air france - 12.01  3.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.64  -3 %
Lucasbols 20.17  -2.3 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street begint de week zonder spektakel
Hertz levert auto's aan Apple voor ontwikkeling zelfrijdende technologie - media
meer beurs
top10
Amsterdam daalt sterk in lijst duurste steden van de wereld
CFO’s zien flexibilisering als middel om uitdagende arbeidsmarkt het hoofd te bieden
Bijna helft ingeruilde mobiele telefoons is iPhone
Oratie: Hoe helpt u mensen floreren?
Vergroten leiderschap skills cruciaal voor succes zelfsturende organisatie
Elke minuut haakt vier procent af in online sollicitatieproces
Circulair inkopen breekt door de grens van 100 miljoen
De tien voordeligste Europese bestemmingen deze zomer
Vijf kansrijke banen in logistiek & supply chain
Werknemer vindt korte broek op kantoor 'not done'
meer top 10
vacatures
meer vacatures