zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Continueren door te vernieuwen

Door: Ronald van der Molen,   27-10-2016,   11:44 uur
 

Wat zijn de verschillende fasen in de ontwikkeling van een bedrijf? Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?

Vier fasen in de ontwikkeling van een bedrijf
Een onderneming is een levend systeem die een bepaalde cyclus doorloopt en voortdurend in ontwikkeling is. Net als de natuur kennen bedrijven verschillende seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Een dienstverlening komt op, groeit, bloeit, bereikt zijn hoogtepunt, waarna onvermijdelijk de neergang wordt ingezet. Veel leiders investeren te laat in innovaties waardoor de onderneming ophoudt te bestaan. Denk aan winkelketens zoals MS Mode, Scheer & Foppen, V&D en Oad Reizen.
 
#1. Lente (focus = bedenken en ontdekken)
De lente is het seizoen van ontluiking en groei. Doordat de temperatuur oploopt wordt de grond zachter. Zaden ontkiemen en nieuw leven ontspruit. Voor bedrijven is dit het seizoen waar het nieuwe product of de nieuwe dienst opkomt en begint te groeien. Er heerst een gevoel van opwinding en verwachting. Dat heeft aantrekkingskracht op klanten en getalenteerde medewerkers. Er moet flink geïnvesteerd worden om de productie, de marketing en de verkoop op te schalen. De focus in het lenteseizoen ligt op bedenken en ontdekken.
 
#2. Zomer (focus = bouwen en concretiseren)
De zomer is het seizoen van bloei en rijping. De temperatuur loopt verder op en het aantal zonuren neemt toe. Hierdoor ontstaat een overvloed aan voedsel. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin de productie of dienstverlening op volle toeren draait. Productie, logistiek, techniek en ondersteunende diensten ontwikkelen zich tot volwassenheid en de onderneming gonst van de activiteiten. Er wordt voor het eerst winst gemaakt (geoogst). Het succes trekt concurrenten aan die vergelijkbare producten of diensten ontwikkelen. De focus in het zomerseizoen ligt op bouwen en concretiseren.
 
#3. Herfst (focus = beheersen en reguleren)
De herfst is het seizoen van oogst en veranderingen. De vruchten die in de zomer gerijpt zijn worden nu geoogst. Verder daalt de temperatuur en af en toe steekt er een storm op. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin prachtige resultaten worden geboekt en winst wordt gemaakt. Logisch dus dat deze cyclus zo lang mogelijk wordt gerekt. In deze fase worden de eerste tekenen van verval zichtbaar, bijvoorbeeld in het verlies van marktaandeel. Onzekerheid en onrust volgen. Vanwege de toename in concurrentie moet er efficiënter worden gewerkt om nog gezonde marges te kunnen halen. Daarom ligt de focus in het herfstseizoen op beheersen en structureren.
 
#4. Winter (focus = bewaken en behouden)
De winter is het seizoen van kou en duisternis. De temperatuur daalt verder en de natuur komt tot rust. Soms vriest en sneeuwt het. Op het oog lijkt het alsof alles dood is gegaan. Voor bedrijven is dit het seizoen waarin het verval van het huidige business model voor iedereen zichtbaar is. Er breekt paniek uit. Door het gebrek aan winstgevendheid neemt de urgentie toe voor de onderneming om zich te bezinnen en nieuwe plannen te maken. Bij de juiste randvoorwaarden kan er ruimte ontstaan voor innovaties die een nieuwe groeicurve mogelijk maken. De focus in het winterseizoen ligt op bewaken en behouden.
 
Wie zelf niet verandert, wordt veranderd
Volgens de Britse psychiater Peter Robertson vinden crises altijd plaats aan de top van een groeicurve. In zijn boek ‘Ontsnappen uit S-catraz’ beschrijft hij deze curve die de vorm heeft van een S (zie de afbeelding). In de lente en zomer wordt er hard gewerkt om in de herfst een optimale oogst te verkrijgen. Iedere boer weet dat daarna onvermijdelijk een winter volgt. In het bedrijfsleven wordt vaak gedacht dat er onbeperkt kan worden geoogst. Mensen en middelen worden tot het uiterste opgerekt, soms tot over hun natuurlijke limiet. Door deze hebzucht ontstaat er een crisis. Het gevolg is dat er waardevolle activa wordt vernietigd en dat mensen overbelast raken. Hoe dat mis kan gaan hebben we gezien bij de crisis op de financiële markt. Enorme bedragen zijn verdampt en tienduizenden mensen werden ontslagen omdat winst een doel op zich werd in plaats van een middel om continuïteit te borgen.
 


Succes als risicofactor
Juist succes blijkt één van de grootste risicofactoren als het gaat om strategische vernieuwingskracht. Waarom veranderen als het goed gaat? Onze neiging is om successen uit het verleden te willen continueren. Daardoor gaan we voorbij aan de vereisten van de toekomst. De wijze waarop dit proces zich voltrekt is heel sluipend. Geen mens is zich bewust van het moment dat hij in slaap valt. Op dezelfde manier loopt een onderneming, als het om vernieuwing gaat, het risico dat ze ‘in slaap valt’ en ophoudt te bestaan. 
 
Uitdagingen voor het leiderschap
De primaire uitdaging voor het leiderschap is om het juiste talent op de juiste tijd in te zetten en tijdig te investeren in nieuwe producten of diensten. In de lente en zomer is de onderneming gebaat bij vrijheid en innovatie en zijn er weinig processen. Dit trekt ondernemende mensen aan die hechten aan zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en creativiteit. In de herfst en winter is de automatische reactie om de efficiëntie te vergroten en te bezuinigen. Beheersing en controle worden belangrijker om voorspelbaarheid te stimuleren. Het aantal processen neemt toe en dat trekt beheersmatige mensen die gericht zijn op stabiliteit, procedures en regels. Mensen verschillen in de mate waarin ze kunnen bijdragen aan de fasen in de S-curve. Uitvinders en vernieuwers zijn het meest effectief aan het begin van de groeicurve, terwijl terwijl beheersers en controleurs veel waarde toevoegen aan het eind van de groeicurve.
 
Gevaar in crisissituaties
In crisissituaties lopen bedrijven het gevaar een overdaad te krijgen van mensen die gericht zijn op stabiliteit en niet op ondernemerschap. Met name grotere organisaties hebben de neiging om zichzelf in stand te houden door steeds meer controlemechanismen aan te brengen. Hierdoor ontstaat een illusie van beheersbaarheid en maakbaarheid die geen rekening houdt met het ecosysteem waar de onderneming deel van uitmaakt. Hoe meer controle, des te groter de kans dat nieuwe ideeën van medewerkers of klanten worden verstikt. Hoe meer regels, des te sterker de neiging van belanghebbenden om ze te ontwijken. Het gevolg? De noodzakelijke diversiteit om te kunnen innoveren komt onder druk te staan. Echte ondernemers voelen zich steeds minder thuis in het bedrijf, terwijl zij juist hard nodig zijn om een nieuwe S-curve te beginnen.
 
Verwerkingsvragen
De kunst is om op het hoogtepunt in vernieuwingen te investeren en de neergang om te buigen in een nieuwe groeicurve. Dit vraagt van het leiderschap oog voor diversiteit, verbinding met de klant en gevoel voor timing. Mag ik je uitnodigen om ter afronding een kleine pauze te nemen en na te denken over de volgende vragen:
 
1) Waar zit ik op de curve qua natuurlijke voorkeur en qua huidige positie?
2) In welk seizoen bevindt mijn onderneming zich momenteel?
3) Wat zijn onze uitdagingen in dit seizoen? Waarom?
4) Welke veranderingen dienen we hiervoor door te maken?
5) Hoe kunnen we diversiteit stimuleren en zo anticiperen op het volgende seizoen?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Mijn naam is Ronald van der Molen en ik begeleid leidinggevenden, teams en organisaties in hun transformatie naar meer wendbaarheid en zelforganisatie.

De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Klassieke organisatiestructuren en communicatiepatronen knellen steeds meer. Daarom stimuleer ik organisch leiderschap. Hierdoor nemen de betrokkenheid, het werkplezier en de winst toe. 

Ik geloof dat het beste niet voor u ligt of achter u, maar in u. Het hoeft er alleen nog uit te komen. Daarvoor is een metamorfose nodig. In de natuur zorgen veranderingen, bijvoorbeeld in de seizoenen, ervoor dat dieren en bomen de metamorfose doormaken die nodig is. Daar kunnen we veel van leren.

Tijdens mijn trajecten gebruik ik lessen uit de natuur om leiders te helpen anders naar hun vak te kijken en ik geniet ervan als eikels in bomen veranderen. ;-) 

Vanwege de toenemende behoefte aan zelfleiderschap schreef ik samen met Jan van der Linden (Krauthammer) het inspiratieboek Metamorfose, groeien in je bestemming

Meer informatie vindt u op Transformatio.nl
 

Laatste weblogs

  Altijd maar weer gedoe over prijzen
  Transformeren van piramide naar park
  Nieuwe klanten werven met een glimlach
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Eugene Bay treedt af als Chairman van VBAT Group
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Lage lonen in horeca, transport en uitzendbranche (1) 
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is (1) 
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden  (1) 
Zes feiten en fabels over refurbished (2) 
Drie manieren om waarde toe te voegen met innovatie (2) 
BKR registratie bij roodstaan heeft geen grote gevolgen (1) 
Bedrijven hebben moeite met vinden van goede financiële professionals (1) 
beurs
AEX index: 527.85 0.18 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ict automati 12.19  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Aegon 4.43  -5.9 %
Gemalto 53.83  -2 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street sluit in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Transformeren van piramide naar park
Zes feiten en fabels over refurbished
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is
Inspirerende baan belangrijkste reden voor carričreswitch toptalent
Recruiters verleggen focus van vinden naar verleiden
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden
'Directeuren zijn allesbehalve zakkenvullers'
Werknemers stellen meer eisen door groeiend vertrouwen
De kracht van data: klanten vinden en binden
‘Bedrijfsleven op grote schaal slachtoffer datalekken’
meer top 10
vacatures
meer vacatures