zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Succesvol overtuigen: moeten of mogen

Door: Michel Hoetmer,   14-09-2016,   15:59 uur
 

Hebt u dat ook? Ik bedoel wanneer iemand tegen u zegt "dat moet u doen!" Wedden dat u er dan niet zoveel zin in hebt? ‘Iets moeten’ roept verzet op. U vindt waarschijnlijk dat u helemaal niets ‘moet’. 'Mogen' is een veel prettigere optie. Als u iets mag, dan is de kans groter dat u instemt. Dit gegeven kunt u toepassen in verkoopgesprekken en bijvoorbeeld ook in overtuigingsgesprekken met uw medewerkers.

Mensen maken gemakkelijker keuzes wanneer ze het gevoel hebben in alle vrijheid te kunnen beslissen. Wij zijn ons hiervan bewust wanneer anderen ons proberen te overtuigen. Maar wanneer wij iemand proberen over te halen met onze ideeën in te stemmen, is de kans groot dat wij stevig op de ander inpraten. Tot we een ons wegen natuurlijk – soms gaan we eindeloos door, in de ijdele hoop dat de ander zal instemmen.

Het is niet erg effectief en leidt regelmatig tot welles-nietes discussies. Zoals u weet, trekt u daarmee in de verkoop aan het kortste eind. In gesprekken met medewerkers trekt u mogelijk niet aan het kortste eind omdat u een machtspositie hebt, maar het heeft wel een negatieve invloed op de relatie. 

Geef ruimte
De oplossing ligt voor de hand: geef de ander de ruimte om zelf een keuze te maken. Enkele voorbeelden:

U wilt een afspraak met een prospect maken over de telefoon.
Fout is: "Kunt u volgende week dinsdag om 13:30 uur of komt woensdagochtend om 9:00 uur u beter uit?" Deze laternatiefmethode is dwingend en roept irritatie op.. 

Beter is: "Hebt u uw agenda bij de hand? Wanneer komt het u het beste uit om elkaar te ontmoeten?" Op die manier geeft u de prospect alle ruimte. Meestal bent u er dan snel uit.

Een alternatief is: "Wat vindt u van volgende week dinsdag om 13:30 uur of komt een ander moment u beter uit?" In dit geval stuurt u een klein beetje, maar geeft u de prospect toch voldoende ruimte.

U wilt dat iemand voor uw aanbod kiest. Nog een voorbeeld: 'Met deze machine bespaart u 13% op de productkosten. Dat moet u zeker doen!' Het laat de ander weinig ruimte.

Beter is: 'Met deze machine bespaart u 13% op de productiekosten. Aan u de keuze!' of 'Het staat u vrij om hiervoor te kiezen.' 

U bent in gesprek met een medewerker: "Jan wat vindt je er van als wij deze klus volgende week oppakken, of heb jij een beter idee?" 

Verbeter uw resultaten
Zoveel ruimte en vrijheid bieden lijkt op het eerste gezicht een riskante en veel te vrijblijvende tactiek, maar onderzoek (dat ook de bron voor dit artikel vormt) heeft aangetoond dat u er veel betere resultaten mee haalt. Probeer het eens uit en overtuig uw klanten en medewerkers sneller en gemakkelijker uw ideeën te omarmen!

Op de website van SalesQuest vindt u nog veel meer overtuigingstips. Ontvang elke week gratis tips... 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal! ook als paperback
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoe maakt u het verschil met uw concurrenten?
  Presentatietip: Even diep ademhalen voor een presentatie, NIET doen
  Ervaart u stress? Vier praktische tips voor meer Persoonlijke Grip!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties laten miljoenen liggen
reacties
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten (1) 
'Lunch op werkvloer ondermaats' (2) 
Eén op de acht Nederlanders staat rood (1) 
Kwart werkend Nederland sport nooit  (1) 
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk' (5) 
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden  (1) 
Zo komt u van uw nare gewoontes af (2) 
beurs
AEX index: 521.13 -0.15 %
Stijgers Dalers
Stern groep 24.5  4.5 %
Nutreco 47  3.9 %
BE semicondu 47.96  3.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Gemalto 51.42  -7.2 %
KAS bank 10.9  -3.6 %
Beleggersvertrouwen blijft hoog en stabiel - ING BeleggersBarometer
Inverko klaar om uit eigen as te herrijzen
Timber meldt eerste belang in Avantium
meer beurs
top10
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk'
Managers: laat uw assistant zich niet achter u verschuilen!
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten
Bedrijven nog nooit zo slecht voorbereid op risico’s
Waarom zou u zich ontwikkelen?
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden
Eén op de acht Nederlanders staat rood
Zo komt u van uw nare gewoontes af
Woningfinanciering kan voor meer mensen toegankelijk én verantwoord
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit
meer top 10
vacatures
meer vacatures