zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven tips om helder en begrijpelijk te spreken

Door: Michel Hoetmer,   09-06-2016,   15:23 uur
 

De ene persoon spreekt veel begrijpelijker dan de ander. Het is ook helemaal niet zo gemakkelijk om voor iedereen begrijpelijk te spreken.  In de communicatie is minder over het algemeen meer. Af ten toe even een argument herhalen kan ook helemaal geen kwaad. U vindt in dit artikel zeven praktische tips voor effectieve gesprekken.

1. Beperk de inhoud


Standpunten worden niet sterker wanneer men er zoveel mogelijk argumenten aan toevoegt. Het is verstandig om eerst een belangrijk argument ‘voor’ te geven. Stop en wacht rustig af hoe uw gesprekspartner reageert. Indien nodig kunt u er een volgend argument aan toevoegen of een eerder argument verduidelijken.

Tip. Houd enkele sterke argumenten achter de hand. Men noemt dit ook wel wisselgeld. Wanneer de ander met tegenargumenten komt, heeft u nog wat extra mogelijkheden. Kortom: houd uw kruit droog. 

2. Pauzeer
Laat af en toe een korte stilte vallen. Daarmee geeft u de ander de kans om wat u zojuist heeft gezegd te laten bezinken. U geeft de ander ook de kans om te reageren. Daarmee brengt u échte communicatie op gang.

Tip. Stiltes zijn ongemakkelijk, maar van ontschatbare waarde. Houd vol! 

3. Wissel af
Het is vreselijk inspannend om te luisteren naar mensen die alles op één toon uitspreken. Wissel van toonhoogte. Spreek de ene keer wat harder en de andere keer wat zachter. U klinkt hierdoor levendig.

Tip. Een beetje extra nadruk hier en daar kan geen kwaad. Wellicht klinkt het voor uzelf wat overdreven, maar mensen die u voor het eerst ontmoet hebben dit niet in de gaten. 

4. Rustig ademhalen
Wanneer mensen te veel in een korte tijd proberen te zeggen, maken ze een onrustige indruk. Bovendien loopt men het risico buiten adem te raken met de kans dat men nog haastiger gaat spreken.

Anderen kunnen daaruit de conclusie trekken dat de spreker zenuwachtig is. Bouw rust in. Neem de tijd om even adem te halen en ga dan weer verder.

Tip. Rust is het toverwoord. Het geldt des te sterker wanneer u het niet met elkaar eens bent. Straal kalmte uit en glimlach.

5. Blijf kalm
Schiet niet onmiddellijk in de verdediging wanneer een klant iets zegt waar u het niet mee eens bent. Juist op deze momenten is het belangrijk uw kalmte te bewaren.

U ziet het tegenovergestelde regelmatig wanneer mensen sterk van mening verschillen. Veel mensen gaan dan indringend op de ander inpraten. Uzelf verdedigen heeft dan meestal weinig zin. Maak wederom gebruik van de kracht van stilte. Zegt de ander niets meer? Reageer dan met 'wilt u weten hoe ik hierover denk?' 

Tip. Mensen die zich verdedigen gaan vaak op een hogere toon spreken. Dat werkt averechts. Mensen associëren een hoge toon met lage autoriteit en een lage toon juist met een hogere autoriteit.

6. Voorkom chaos
Valt iemand u in de rede? Houd dan onmiddellijk uw mond. Soms is dat voldoende aanleiding voor de ander om ook te stoppen met praten. Doet hij het niet? Laat hem dan rustig uitspreken.

Een mooi foefje is om, wanneer de ander uitgesproken is, nog even de stilte te bewaren. Reageer niet meteen. Aardige kans dat de ander deze stilte opvult. Wellicht dat hij zijn gedachten nu preciezer formuleert. Wat u in ieder geval moet voorkomen is door elkaar heen praten.

Tip. Wanneer iemand u onderbreekt, kunt u ook nog een grapje uithalen en met een glimlach zeggen ‘Sorry dat ik u in de rede val!’ Het is voor de ander een sein om zijn mond te houden.

Pas op. Zo'n grapje mag natuurlijk nooit cynisch klinken!

7. Sluit af met een vraag
Beperk uw spreektijd. Zeg iets en sluit af met een vraag. Al is het maar 'wat vindt u hiervan?' Hiermee verleidt u de ander om te reageren. Luister rustig en geconcentreerd. Pas er voor op om tijdens het luisteren een antwoord te formuleren. Luisteren is het devies en daarna kunt u altijd nog even nadenken hoe u reageert.

Tip. Vragen eindigen bij het vraagteken. Stop dan ook en vermijd de valkuil om zelf antwoord te geven op uw eigen vragen.

Tip. Reageert de ander en is zijn reactie niet duidelijk? Stel dan een inhaakvraag, bijvoorbeeld: 'Kunt u dat verder toelichten?'

Extra tip. Wilt u wekelijks nieuwe verkooptips ontvangen? Neem dan een gratis abonnement op de nieuwsbrief. U ontvangt een praktisch tipboekje als welkomstgeschenk.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10