zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De kracht van de Kleine Groep: jouw invloed op verandering is groter dan je denkt

Door: Bart Flos,   30-10-2015,   15:39 uur
 

De hele dag staat jouw brein bloot aan een overvloed aan kennis en informatie. Uit zowel oude als nieuwe media weten we alles over alles. Nieuws uit Lutjebroek bereikt je net zo snel als nieuws uit Syrië. Maar we worden eerder negatief dan positief beinvloed en dat verspreiden we vervolgens binnen onze Kleine Groepen. Dat kan ook anders.

Vergeet de grote groepen, de mensenmassa's, multinationals, mammoetconcerns en mediaconglomeraten: wij mensen ervaren totaal geen band met dit soort gedrochten! We houden ons schuil in Kleine Groepen van vijf tot vijftien soortgenoten waarmee we dagelijks het meest direct en frequent in verbinding staan, zowel zakelijk als privé. Daar kennen we iedereen en daar voelen we ons veilig. Binnen de Kleine Groep bieden we collectief weerstand aan alles wat we niet begrijpen of niet kunnen verwerken. Alle menselijke emoties ontstaan en worden versterkt of verzwakt binnen de Kleine Groep.

Het getal van Dunbar
Robin Ian MacDonald is een Engelse antropoloog en evolutiebioloog, gespecialiseerd in het gedrag van primaten (waaronder wij, de mens). Het getal van Dunbar (150) is de vermeende cognitieve grens aan het aantal individuen met wie een persoon een stabiele sociale relatie kan onderhouden. Dat getal is het resultaat van serieus antropologisch onderzoek. Het getal 150 is een extrapolatie naar de menselijke soort in relatie tot de grootte van ons brein. Het is het maximaal aantal soortgenoten dat jij kunt 'kennen'. Voor meer is je brein ongeschikt. Daarbinnen vind je het maximum aantal échte vrienden dat je hebt (5) en de grootte van de Kleine Groep (5 tot 15). Dat zijn bijvoorbeeld je directe collega’s, je familie, je gezin of je vriendenclub (inclusief je vijf beste vrienden).

Wij zijn homo sapiens sapiens, de denkende, moderne mens en we hebben miljoenen jaren als jagers/verzamelaars in Kleine Groepen over de savannen gezworven. We hebben een cognitieve verwerkingsbeperking meegekregen van de evolutie: in de oertijd was onze omgeving oneindig veel simpeler (en gevaarlijker) dus reageren we nog steeds als oermensen: met voorgeprogrammeerde impulsen, met instinct en met oer-reflexen. Bij alles wat we zien, horen, voelen, ruiken of proeven, BAM! Daar is het, je kunt er niets aan doen.

Dichtbij
Als we bijvoorbeeld iemand voor de eerste keer een hand geven denken we wel eens ‘met jou ga ik ruzie krijgen!’ of ‘wat een leuk persoon!’ Maar als we iemand aan de andere kant van de wereld zien op de TV dan staat die persoon volgens ons brein maar een paar  meter van ons af. Daarom hebben we sympathie (of afkeer) voor die persoon: hij staat daar echt in onze huiskamer! Ver weg bestaat niet voor onze hersenen; met de moderne media is alles dichtbij, het is de wereld in een notendop.  

Anno 2015 beheerst de smartphone ons leven, oude media worden overtroefd door nieuwe media en informatie verspreid zich sneller dan ooit. Kranten, radio en TV moeten scoren bij de kijkers en luisteraars en de sociale media willen almaar meer gebruikers. Kennis en informatie is alles! Journalisten moeten scoren met hun nieuws en nemen het niet zo nauw met de relatie tussen kop en inhoud. Nieuwsrubrieken en –programma’s bombarderen hun items als hapklare brokken in hoog tempo: minuten tot seconden per onderwerp en dan snel weer door. Want morgen moet het opnieuw, minstens evenveel maar ook weer anders. Hop-hop-hop!

De krant van vandaag is het oud papier van morgen. De tijdslijnen op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn scrollen naar beneden in een oneindige diepte. Omdat we niet zo snel kunnen afwegen en kiezen is alles ‘waar’. Het moet wel zo zijn! Ver weg, actueel en waar, ons brein houdt ons voor de gek. Alles is dichtbij, oud nieuws en relatief. Wat moet je nou toch kiezen? Wat moet je in vredesnaam geloven? Is het echt waar dat je kanker krijgt van rood vlees? Worden we daadwerkelijk overspoeld door vluchtelingen? Staat de wereldorde op instorten? Val je inderdaad 20 kilo af met dat pilletje?

Ho stop!
Laten we eens even uitzoomen op de wereld als geheel. De afgelopen 200 jaar zijn álle landen er op vooruit gegaan in welvaart en gezondheid (google maar eens op Hans Rosling). Het aantal conflicten is nog nooit zo laag geweest als nu en de armoede is onder de 10 % gedaald. Onze technologie maakt het mogelijk om in één druppel bloed kanker te detecteren en te diagnosticeren. We kunnen aan de zwaartekracht van deze planeet ontsnappen. Er is niets onmogelijk voor de collectieve breinkracht van de moderne mens, er is niets dat we niet gezamenlijk kunnen bereiken.

En wat dacht je van ons eigen land, Nederland oh Nederland? We behoren tot de gelukkigste landen ter wereld, we staan in de Top-3 van beste infrastructuren ter wereld en we hebben de beste automobilisten ter wereld (google maar eens op ‘Waze’). We hebben een stabiele parlementaire rechtsdemocratie en kunnen genieten van de voordelen van een constitutionele monarchie. De crisis is voorbij, de economie trekt aan en de vooruitzichten zijn zonnig. We kunnen weer samenwerken, groeien en bloeien, onderhandelen en verhandelen.

Doemdenken
Maar wat doen we? We leggen voortdurend de nadruk op de negatieve afwijking van iets of iemand. We laten onze gemoedstoestand beïnvloeden door selectief slecht nieuws, overdrijvingen en angstmakerij. Opportunisten dreigen met de ondergang van de wereld in het algemeen en Nederland in het bijzonder. We krijgen zoveel informatie over ons heen dat we niet verder kijken dan de angstkoppen van het artikel. We vragen niet meer aan elkaar ‘hoe kom je aan die informatie?’ of ‘wat is de toegevoegde waarde van al dat geklaag?’ maar we gaan direct mee in het doemdenken. En dat verspreiden we vervolgens in onze Kleine Groepen.

Jouw eigen Kleine Groep
En daar ligt dan ook de oplossing: in jouw eigen Kleine Groep. We denken dat we als individu invloed hebben op de Grote Verandering om ons heen maar dat is een illusie. Maar we kunnen wel invloed hebben op de manier waarop en het tempo waarin alles voortdurend verandert.

Hoe dan? Simpel. De volgende keer dat een collega bij de koffiemachine de hele organisatie staat te vervloeken vraag je gewoon om eens om een paar positieve aspecten te noemen van de samenwerking. De volgende keer dat iemand op een feestje heel Nederland de grond in zit te boren vraag je gewoon eens waar die persoon trots op is en gelukkig van wordt. En de volgende keer dat de media jou onrustig en bezorgd maken met hun sensatieberichten over de toestand in de wereld ga je zelf op zoek naar de feiten. En die verspreid je vervolgens binnen je eigen Kleine Groep. Want als die elkaar besmetten is er geen houden meer aan: de Kleine Groep heeft altijd gelijk!

Nieuwsgierig geworden? Meer weten over de kracht van de Kleine Groep? Lees De kenniskermis – Overleven in een zee van informatie of doe de test op www.dekenniskermis.nl. Of verdiep je eens in de ware aard van de klagende mens in Het anti-klaagboek – Eerste hulp bij zeuren en zaniken en doe de test op www.antiklaagboek.nl.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Met hoeveel collegas heb jij dagdagelijks het meest direct en meest frequent contact?
 
Minder dan 5
5 tot 10
10 tot 15
15 tot 25
Meer dan 25
 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
  Hoe ga je van "superdruk en ik heb niets af" naar rustig werken met focus "het was een leuke dag en de belangrijke dingen zijn klaar"?
  Hoe fix je een verstoorde privé-werk balans?
 
reacties
 
Jacqueline  |   | 
3-11-2015
 | 
08:12 uur
Wat een verademing en hoe waar!
PWJM  |   | 
5-11-2015
 | 
15:04 uur
Bart, wat een leuk artikel. Helemaal mee eens. Als we positiviteit verspreiden binnen onze kleine groep, dan steken we vanzelf andere kleine groepen aan. En zo....ontstaat een beweging. Top. Let's make positive things happen:-)
Martine Casteleyn  |   | 
9-11-2015
 | 
08:40 uur
Martine 9-11-2015
de media voeden zich bijna uitsluitend met negatieve berichtgeving - en de samenleving wordt hier enkel zieker van - je moet al een rasechte positivo zijn om er met goesting te blijven voor gaan

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
meer top 10
vacatures
meer vacatures