zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Personal Branding: haal via het 4 stappen ABCDtje van Personal Branding het beste uit uzelf

Door: Wout Plevier,   16-10-2015,   18:28 uur
 

Tips die u dient te gebruiken om van uzelf een brand te maken. De laatste tijd hoor ik tijdens cursussen Presenteren met Prezi steeds vaker de term Personal Branding vallen. Het is weer zo’n mooie overgewaaide trend uit Amerika. Of toch niet? Kan men in Europa echt iets leren van het positioneren van zichzelf als "Brand"? In dit artikel leert u wat Personal Branding is en hoe u van u zelf een "brand" maakt.

Wat is personal branding?
Personal Branding, wat is het precies? Ik denk dat de volgende definitie het beste weergeeft wat personal branding is: jezelf beschouwen als een merk, weten wat jou uniek maakt en onderscheidt van anderen en het lef hebben om op een out-standing niveau boven de rest uit te blinken waardoor je positief opvalt.

Kortom, je laat je omgeving zien wie je bent, waar je voor staat en draagt dat openlijk uit! Dit roept bij je omgeving direct beelden, associaties en emoties op. Soms komen ze zelf direct in actie! Net zoals bij enkele gevestigde merken.

Je ziet een plaatje van een paard door een dak en denkt direct aan "Even Apeldoorn bellen". Je ziet een koffie apparaat en denkt aan de heerlijke koffie van Douwe Egberts, "even gezellig een bakkie doen". Je ziet een Alfa Romeo rijden en krijgt meteen beelden binnen van temperamentvol auto rijden in een classy outfit. Ook de unieke personages van Telfort: "van een miljoen piek op de bank naar 1 piek in de kerstboom" en de manager van Albert Heijn zijn sterke staaltjes van branding. Zo sterk zelfs, dat mensen eerder positieve associaties hebben met deze vriendelijke mensen dan met het logo van de organisatie.

Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg
In Nederland hoor je de term ‘Personal Branding" steeds vaker maar veel mensen zijn nog een beetje huiverig om zichzelf op deze manier te onderscheiden. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Mis! Je mag tegenwoordig onderscheidend zijn. Sterker nog, het is zelfs belangrijk om het wel te doen! Maar doe het wel op een persoonlijke en effectieve manier.

Angst om er voor te gaan
Veel mensen zijn angstig om hun grootste droom te volgen. De meeste mensen zijn bang om (zichzelf) te presenteren. Veel mensen hebben last van een vorm van dualiteit in zichzelf. Men wil wel iets bereiken maar is bang voor de consequenties. Laten we er nu eens vanuit gaan dat iedereen deze dualiteit in zich heeft. U herken het vast wel.

  • U stoort zich enerzijds aan uw gebrek aan tijd maar neemt geen werkelijke stappen om tijd te creëren.
  • U vindt dat het eigenlijk anders moet in uw organisatie maar als het er op aankomt, durft u uw mening niet openlijk te verkondigen.
  • U wilt meer intimiteit met uw partner, maar u vergeet de liefdesstrategie van uw partner aan te boren.
  • U wilt wel pro actief personeel maar bent tegelijkertijd bang dat ze iets te bijdehand worden.
  • U bent best wel voor verandering, zolang de anderen maar eerst beginnen.
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is tijd om stappen te zetten
Het is de hoogste tijd om uzelf te laten zien aan de wereld. Of zoals Katy Perry zingt in Firework: "You just gotta ignite the light, And let it shine, Just own the night, Like the Fourth of July, 'Cause baby you're a firework, Come on show 'em what your worth, Make 'em go: "oh, oh, oh!", As you shoot across the sky.

Wat betekent dit niet?
Dit betekent niet dat u overal gaat roepen dat u de beste bent en dat er een standbeeld voor u dient te komen. U levert "gewoon" uw dienst en product helemaal op maat van de wensen van uw klanten. Kleiner: u helpt anderen waar nodig met uw absolute talent en maakt dit zichtbaar door uw daden. Uiteraard doet u dit op het allerbeste niveau dat aansluit bij hun wensen. U komt bekend te staan als degene die de "magic bullet" heeft voor hun probleem: "je moet Jan hebben. Hij kan echt conversie bereiken naar sales en hij is nog leuk ook!" Kortom, het betekent dat anderen gaan vertellen hoe verschrikkelijk goed U bent! Men ziet u als de oplossing voor hun probleem of perfecte aansluiting op hun wensen! En, men durft het ook openlijk aan anderen te vertellen of met anderen te delen. Men is er trots op om met u samen te werken!

Personal Branding werkt ook niet als u daarvoor een rol dient te spelen. Uw passie en talent komt het beste naar buiten als u gewoon authentiek uzelf blijft. Via internet heeft de HEMA "het bloemenmeisje" gepoogd te imiteren met eenzelfde format, uitstraling en opzet. Maar ze konden niet tippen aan de authenticiteit van "het echte bloemenmeisje". Kleiner: u blijft ook in bijzijn van directieleden uzelf en communiceert en handelt trouw aan uw belangrijkste waarden.

Personal Branding is geen marketingtruc, alhoewel u wel marketing gebruikt om uzelf als brand te versterken. Kleiner: bij al uw uitingen houdt u rekening met wat u wilt uitstralen naar de buitenwereld. Kies dus uw authentieke toon op Facebook, LinkedIn en ook in de persoonlijke omgang met mensen. Uw basis dient hiervoor goed op orde te zijn en u appelleert aan wat de markt nodig heeft (wie ben ik, wat kan ik wel/ niet, wat is mijn absolute toegevoegde waarde, wat bied ik mijn omgeving?) Dit onderbouwt u met een ijzersterke zelfinzicht en eigengereide visie op zaken.

Tips om de werkelijke gunfactor te krijgen!
Hoe zet u zichzelf met vertrouwen neer? Hoe stijgt u werkelijk uit boven de middenmoot? Hoe onderscheidt u zichzelf professioneel? Hoe krijgt u de gunfactor? Op mijn website vindt u een aantal tips hoe u zichzelf krachtig kunt positioneren en hoe u boven de grote middenmoot uit zult blinken! Lees hier de tips om uzelf succesvol personal te branden. Doen! 

Ps en bent u daar dan toch. Download dan meteen ook de whitepaper hoe u in 7 stappen zorgt dat u het daadwerkelijk ook gaat doen:)

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.45  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.48  -4.7 %
Value8 5.1  -2.9 %
Weekwinst voor Amsterdamse beurs
Uitgelicht: krabbel voor Value8
Uitgelicht: strategie Arcadis goed ontvangen
meer beurs
top10
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
De zwarte kant van Black Friday
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures