zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Is er nog toekomst voor HR?

Door: Ben Kuiken,   24-08-2015,   12:01 uur
 

Nieuw organiseren gaat niet om grote veranderprogramma’s, maar om kleine experimenten. Een mooie rol voor HR om die te faciliteren?

Bij nieuworganiseren.nu worden wij vaak benaderd door medewerkers die vastlopen in hun eigen organisatie. Ze zijn betrokken, willen hun werk graag goed doen, hebben hele goede ideeën hoe het beter kan, maar de structuren maken het schier onmogelijk om echt iets te veranderen. Kan niet, hebben we al geprobeerd, werkt niet, of: daar is nu even geen budget voor...
 
Terwijl het vaak zo simpel kan. Geef mensen een beetje ruimte, en je zult zien dat er hele mooie dingen gebeuren. Dat hoeft niet eens veel geld en tijd te kosten. Een maandelijkse kenniscafé in de kantine of een busreisje langs verschillende voorbeelden van nieuw organiseren is zo geregeld en doet wonderen. Of je rouleert eens qua functie of werkplek: het zal menigeen de ogen doen openen.
 
Strategie
 Nieuw organiseren gaat namelijk niet om grote veranderprogramma’s. Want waarheen moet je veranderen, wat is de strategie voor de komende tien jaar? Heb jij enig idee hoe de wereld er over tien jaar uitziet? Kijk maar eens tien jaar terug, en vraag je af: had jij dat allemaal kunnen voorzien?
 
Daarom is nieuw organiseren vooral een kwestie van experimenteren. Kleine interventies, en kijken wat er gebeurt. Wel met een visie in je achterhoofd natuurlijk, namelijk dat je gelooft in en vertrouwt op de creativiteit en vindingrijkheid van mensen. Dat je erop vertrouwt dat mensen de goede dingen willen doen, en de dingen goed willen doen.
 
Een nieuwe rol van HR? 
Is er daarbij dan nog wel een rol weggelegd voor managers en ondersteunende diensten als HR? Niet als zij denken het allemaal beter te weten dan de mensen die het eigenlijke werk doen, wel als zij hun naam waarmaken en gaan ondersteunen. Als zij medewerkers helpen om hun werk goed te doen en daarin beter te worden. Zij zouden het onderlinge gesprek tussen medewerkers moeten faciliteren, de uitwisseling van informatie en van goede ideeën. Dat wordt namelijk steeds belangrijker, niet alleen intern, ook met klanten, leveranciers en partners.  
 
Zo bezien is er een prachtige toekomst weggelegd voor HR. Maar dan moet zij die rol wel grijpen.

Zoek je inspiratie voor nieuw organiseren? Kijk dan eens op ons platform nieuworganiseren.nu of kom naar het grote Nieuw Organiseren Event op 8 oktober. Dit jaar staat dat volledig in het teken van de praktijk.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. In zijn laatste boek, Eerste Hulp bij Nieuw Organiseren, biedt hij praktische tips en tools om met nieuw of anders organiseren aan de slag te gaan. Andere titels van zijn hand zijn De PRET-factorFuck de regels en De laatste manager.
Daarnaast is Ben initiatiefnemer en aanjager van nieuworganiseren.nu, een platform over nieuwe vormen van organiseren. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
  Hoe bespeelt u koppige klanten?
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
25-08-2015
 | 
08:09 uur
Is het weer bijna herfst? Inderdaad. Bij het komen en het gaan van het blad komt, je kunt er een weddenschap op inzetten, deze discussie weer los en steeds weer weet de schrijver van het artikel te bewijzen geen idee te hebben wat HRM (ja, die M hoort er bij) is.
En steeds weer krijgen we een prachtige omschrijving van personeelwerk en hoe dat beter kan zijn. Zorg in de lijn, meer strategisch denken, noem maar op en dat zijn, juist ja, de kerndefinities van HRM, human resource (ja zonder s) management, in goed Nederlands, personeelmanagement.
De laatste zin, voor de reclames, is me uit het hart gegrepen, dat wel. Personeelwerkers moeten hun rol grijpen en dat wil zeggen dat ze moeten stoppen met het spelen van de rollen waar ze dol op zijn. Die van Dokter Phil, Sonja Bakker en Moeder Theresa. Ze moeten de rol oppakken van business partner, naast, nee als onderdeel, van het management. En dat is een hele klus.
Ben  |   | 
25-08-2015
 | 
14:13 uur
Dag Ad,

Gelukkig zijn we het toch nog (een beetje) eens. Mooie toevoeging ook, van die Dokter Phil etc.
Ad de Beer  |   | 
11-09-2015
 | 
07:28 uur
Voor alle duidelijkheid, HR, de human resource is het personeel. En ja, dat heeft toekomst, want zonder personeel kan geen enkele organisatie functioneren.
En ja, we zijn het een beetje eens, ik als HRM professional en anderen die denken iets van onze professie te kennen.
Want personeelmanagement is net als sex, iedereen praat er over, iedereen denkt er iets van te weten, maar voor de echte bevrediging heb je ervaren professionals nodig.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (2) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Arcadis 19.72  5.1 %
Oci 20.03  5 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.42  -6.7 %
Altice 8.29  -2.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street start rustige week in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
meer top 10
vacatures
meer vacatures