zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zes stapjes van besluiteloos naar krachtig beslissen.

Door: Wout Plevier,   15-04-2015,   17:52 uur
 

Wat is eigenlijk het verschil tussen een keuze maken en een beslissing nemen. Het verschil lijkt klein in bewoording, echter het resultaat is aanzienlijk anders. Veel mensen zijn besluiteloos, of stellen beslissingen uit of laten beslissingen over aan de omgeving. In deze blog leert u om beslissingskrachtig te worden. Goed voor uw zelfvertrouwen, persoonlijke kracht, leiderschap en om tot echte resultaten te komen!

Ik draai op dit moment een persoonlijke effectiviteitstraining anex bezielingstraining voor 17 mensen: BrainTrainer. In 10 dagen doorloopt een deelnemer elke echalon van zijn leven dat hem krachtig, vitaal, beslissingskrachtig, pro actief en bezield maakt. De training maakt veel los bij studenten en ook bij mij als trainer. Vooral omdat het niet zozeer een kennis training is. Het draait vooral om ervaren, doorleven door te doen, feedback genereren en daardoor technieken eigen te maken. BrainTrainer helpt niet enkel therapeuten, coaches, trainers om extra technieken te vergaren om hun werk beter te doen. Ze helpen vooral om zichzelf als BrainTrainer super krachtig te maken, de juiste bezieling en koers te geven, vitaal te worden, de juiste communicatie handvatten te geven om daarna vol voor hun hoogste droom of ambitie te gaan. Allemaal doordat ze veel beter inzicht hebben in de werking van hun brein en de kracht van echte beslissingen begrijpen.
 
Wat is het verschil tussen een keuze en een beslissing?
De meeste mensen snappen dit simpele en toch moeilijke gegeven niet. De meeste mensen maken keuzes waarbij ze altijd nog een achterdeur hebben om te ontsnappen en niet de volle 100% verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuze. Het draait dus vooral om beslissingen nemen. Maak een keuze, committeer je aan deze keuze en ga daarna 100% voor realiseren van je beslissing. Je hoeft dan dus niet meer naderhand te kijken wat de redenen waarom om het juist wel of niet te hoeven doen. Je hebt besloten en gaat het daarna DOEN/ REALISEREN. En dat heeft echte waarde en kracht in zich.

Zes stappen naar beslissingskracht
De volgende oefening helpt jou om keuzes om te zetten in krachtige beslissingen.
 
 
"Je vormt je toekomst in het moment van je beslissingen"
 
 
Krachtig beslissen door drie cruciale beslissingen te nemen
Er zijn drie beslissingen die de toekomst van elke mens bepalen. Deze drie beslissingen bepalen wat je opvalt, hoe jij je voelt, en wat je zult doen. Ze bepalen ook wat je zult bijdragen en wie je zult worden. Als je deze drie beslissingen niet onder controle hebt, heb je je leven niet onder controle. Je kunt je ervaringen veel beter richting geven en je emoties beter managen op het moment dat je dit snapt:
 
De drie beslissingen die je toekomst bepalen zijn;
 

  • jouw  beslissingen over waar je je op gaat concentreren.
  • jouw beslissingen over wat dingen voor je betekenen
  • je beslissingen over wat je gaat doen om het resultaat te creëren dat je wilt.
  •  
    Datgene wat er tot nu toe met je is gebeurd, wat er op dit moment met je gebeurt of wat er nog gaat gebeuren, is namelijk niet bepalend voor wie je wordt. Het zijn namelijk je beslissingen over waar je je op gaat concentreren, wat dingen voor je betekenen en wat je er aan gaan doen, die je uiteindelijke toekomst bepalen. Voer de volgende opdracht uit en bemerk hoe je in 6 stappen heel goede vooruitgang boekt!
     
    Opdracht:
    Geef antwoord op de volgende vragen!
     
  • Schrijf vier dingen op die je moet doen, maar constant hebt uitgeschakeld.
Misschien moet je wat gewicht kwijt. Misschien wil je ophouden met roken. Misschien moet je contact opnemen met iemand met wie je een beetje ruzie hebt gemaakt. Of na lange tijd weer contact opnemen met iemand die belangrijk voor je is.
 
  • Schrijf onder elk van deze dingen de antwoorden op de vragen: Waarom heb ik niet eerder actie ondernomen? Welke pijn heb ik in het verleden verbonden met het ondernemen van de actie?
Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen begrijpen dat wat je tegenhield het feit was dat je meer pijn hebt verbonden met het ondernemen van actie dan met het uitstellen ervan. Wees eerlijk tegenover jezelf. Als je denkt: "Ik heb hier helemaal geen pijn verbonden" denk dan eens wat dieper na. Misschien bestaat die uit het reserveren van een deel van je kostbare tijd.
 
  • Schrijf al het plezier op dat je in het verleden had door in het negatieve patroon te blijven zitten.
Als je bijvoorbeeld gewicht had moeten verliezen, waarom heb je dan toch al die tijd al die zakken drop en kilo chips gegeten. Je vermijd natuurlijk de pijn van onthouding en tegelijkertijd doe je het omdat het je op dat moment een goed gevoel geeft. Het geeft je plezier! Onmiddellijke plezier! Niemand wil die gevoelens opgeven. Om een verandering te creëren die blijvend is, moeten we een nieuwe manier vinden om datzelfde plezier te voelen, zonder de negatieve consequenties. Het identificeren van het plezier dat het je gaf, zal helpen bij het inzicht wat je doel zal zijn.
 
  • Schrijf op wat het je zal kosten als je nu niet verandert.
Wat zal er gebeuren als je nu niet ophoudt met het eten van te veel vet en suiker? Als je niet ophoudt met roken? Als je dat telefoontje niet pleegt waarvan je weet dat je het moet doen? Als je niet begint met fysieke training? Wees eerlijk tegen jezelf. Wat gaat het je kosten in de volgende 4,5,6 jaar? Wat gaat het je emotioneel kosten? Wat gaat het je kosten met betrekking tot je zelfbeeld? Wat gaat het je kosten op je fysieke en energieniveau? Wat gaat het je kosten op je zelfvertrouwen? Wat gaat het je financieel kosten? Wat gaat het je kosten in de relatie met de mensen om wie je geeft? Hoe voel je je daardoor? Zeg niet simpelweg "Het zal me geld kosten" of "Ik zal dik worden" Dat is niet genoeg. Je moet onthouden dat onze emotie datgene is wat ons drijft. Raak dus bekend met de pijn en gebruik haar als je hefboom, die je naar een nieuw niveau van succes kan brengen.
 
  • De laatste stap is het beschrijven van al het plezier dat je zult beleven als je deze zaken wel onmiddellijk uitvoert.
Maak een enorme lijst die je emotioneel zal voortstuwen, die je werkelijk zal stimuleren: "Ik zal het gevoel krijgen dat ik werkelijk mijn leven onder controle heb, dat ik weet dat ik de baas ben. Ik zal een nieuw niveau van zelfvertrouwen bereiken. Ik zal fysieke vitaliteit en gezondheid bereiken. Ik zal in staat zijn om al mijn relaties te versterken. Ik zal meer wilskracht ontwikkelen, hetgeen ik kan gebruiken in alle andere aspecten, gedurende de volgende 2, 3, 4, 5 jaar. Door deze actie te ondernemen maak ik mijn droom waar." Stel alle positieve effecten voor, zowel nu als op de lange termijn.
 
  • Zet dan binnen 24 uur de eerste stap en vier en evalueer je succes cumulatief.
  • Wat heb je geleerd?
  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?
  • Hoe ga je jezelf nog meer verbeteren?
  • Wat ga je doen om korte pijn – lang geluk na te streven in plaats van kort geluk – lange pijn?
  • Wie gaat je helpen om je beslissingen te blijven volhouden? 
  •  
    Zet hem op en show me what you are worth! Dowload voor meer persoonlijke kracht de BrainBoost Powerbox! Klik hiervoor op onderstaande linkje. Succes en leef met inspiratie!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
  Hoe ga je van "superdruk en ik heb niets af" naar rustig werken met focus "het was een leuke dag en de belangrijke dingen zijn klaar"?
  Hoe fix je een verstoorde privé-werk balans?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
Goed management boost de productiviteit
Slecht weer grootste oorzaak van baaldag voor Nederlanders
Zijn telematica- en ritsystemen in auto’s wel privacyproof?
Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
meer top 10
vacatures
meer vacatures