zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Drie belangrijke redenen om confrontaties te vermijden. En één belangrijke om het niet te doen.

Door: John Vrakking Vrakking,   20-02-2015,   14:09 uur
 

Als teamleider heb je soms gewoon het beleid van de directie uit te voeren. En dan stuit je uiteraard op weerstand in je team, hoewel dat vaak niet openlijk gebeurt. Maar als je het dan zelf bespreekbaar maakt, raak je misschien wel in de problemen. Wat doe je dan?


De meeste mensen laten een onwenselijke situatie liever op zijn beloop dan een confrontatie te riskeren. Want wij mensen hechten aan de regels van onze sociale omgeving. We hebben in de evolutie geleerd dat we sterker zijn in onze groep. Het aangaan van confrontaties en zo de kans lopen op het verstoren van relaties is dan onverstandig. Het is daarom onze natuurlijke reactie om crises, confrontaties en conflicten in de groep uit de weg te gaan. Daar is van alles voor te zeggen:


  • je blijft vriendjes met iedereen, handig voor het geval je ze nog eens nodig hebt;
  • als er geen confrontaties zijn, hoef je ook geen winnaars en verliezers aan te wijzen;
  • als er geen conflicten zijn, kunnen er veilig allerlei nieuwe initiatieven over de schutting gegooid worden zonder dat je het risico loopt dat er ook maar íets verandert.
  • Maar je kunt er ook een kans van maken
    Want omdat een tegenstelling de kern van een conflict vormt, is er ook wat van te leren. Ons verdiepen in het standpunt van de ander geeft ons niet alleen een inkijkje in diens belevingswereld, we kunnen ons ook laten uitdagen onze eigen mening bij te stellen. Zelfs als we op botte onwil stuiten, of als de ander onredelijk overkomt, kun je jezelf de vraag stellen: ‘tot waar zijn we het eens’. In dat overgangsgebied biedt een confrontatie ook kansen.
     
    Dat is verbetering voor iedereen
    Verhalen waarin de hoofdrolspeler een crisis overwint zijn geliefd. Boeken, films en computerspellen: we zien graag hoe anderen hun heldenverhaal spelen. Vaak ligt er een flink dilemma met een vraagstuk, waarin de held zich te ontwikkelen heeft. We zien dan hoe hij of zij grote keuzes maakt en zo het verhaal een andere wending geeft. Het aangaan van het conflict leidt dan tot een doorbraak, een oplossing die voor iedereen een verbetering inhoudt, een echte win-win. In klassiek opgebouwde verhalen zie je niet zelden hoe ook de omgeving profiteert van wat er geleerd is.
     
    Want crisis is ontwikkeling
    Als je ons eigen leven ook als verhaal zou kunnen zien, dan zou het een aaneenschakeling van ontwikkelingsmomenten zijn. Die leiden tot de uitrijping van ons karakter. Elke crisis zou houdt dan een kans in om ons tot een rijker mens maken. Zo beredeneerd, zou je confrontaties vooral niet uit de weg hoeven…
     
    Ga confrontatie niet uit de weg, maar maak er geen conflict van
    Maar je hoeft er ook niet met een gestrekt been in te gaan. Als leidinggevende hoef je je gelijk niet altijd op te eisen. Vraag je af in een dergelijke situatie die als conflict voelt: wat speelt er, wat is er aan de hand? Heb ik iets genegeerd? Herken ik dit conflict? Welke patronen herken ik, wat ben ik aan het herhalen? Dat geldt uiteraard ook voor je tegenspeler: jullie hebben elkaar nodig om te groeien. Benut je kans, ga de confrontatie niet uit de weg.

    Ook lezen:
    - Denk 10 keer na voor je 'ja' zegt
    - Wie geen 'nee' zegt is zijwindgevoelig
    - Verhalen vertellen de mens: de reis van de held

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen. Neem contact met me op via www.johnvrakking.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10