zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tackel je Tijdrovers

Door: John Vrakking Vrakking,   02-09-2013,   15:57 uur
 

Goed omgaan met je tijd is voor ons allemaal belangrijk. Wie grip heeft op zijn planning, heeft ook meer grip op zichzelf. En dat betekent dat je productiever bent, minder stress ervaart en meer plezier uit je werk haalt. Maar hoe krijg je je planning onder controle?

Dat kan een hele kluif zijn. Want tot op dat moment zijn het de Tijdrovers die, ongepland, je werktijd in beslag nemen. Ze gooien je planning overhoop: wanneer je je voorgenomen had de dag zinvol te besteden, kom je aan het eind van die dag tot de conclusie dat je vooral Druk, druk, druk… bent geweest, maar niets hebt ‘gedaan’.



Tijdrovers horen zelden tot je eigen taken. Het zijn ‘dingetjes’ voor een ander, werk dat helemaal niet bijdraagt tot je eigen resultaat. Je hebt er te gemakkelijk "ja" tegen gezegd. Dat laatste is ook het goede nieuws: de meeste Tijdrovers haal je jezelf op de hals. In dat opzicht is er dan ook eenvoudig wat aan te doen.
 
Ik inventariseerde onder de lezers van managersonline.nl de meest belangrijke Tijdrovers.  De score ziet er als volgt uit:
  • Dingen die tussendoor komen
  • e-mail
  • Vragen van collega’s
  • Mijn eigen uitstelgedrag
  • Telefoon / mobiele telefoon
  •  
    In vijf artikelen geef ik je de oplossingen. Vandaag nr. 5, de mobiele of vaste telefoon.
     
    Definitie
    Telefoons en mobiele telefoons zijn tijdrovers wanneer je ze niet door- of uitschakelt op momenten waarop je ongestoord zou willen werken. Ook de ‘afspraak’ dat je een telefoon oppakt van een collega die er niet is, moet worden beschouwd als een tijdrover. De telefoon is een ‘ding-tussendoor’, met  meer impact dan een onaangekondigde binnenloper.

    Waarom is het een tijdrover
    Veel mensen realiseren zich niet dat een telefoon een soort loket is; als je dat niet kanaliseert, heb je de hele dag loketdienst. Want als er iemand belt, wil diegene iets van jou. In het simpelste geval kun je volstaan met een ‘ja’ of ‘nee’ antwoord en leg je weer op. Soms moet er een afspraak gemaakt worden, in andere gevallen zit er een langer verhaal aan vast. Ook kan er werk voortkomen uit het telefoontje: en wel nú en direct. Telefoontjes onderbreken je ritme, je concentratie en halen jouw planning overhoop. Ik hoor je denken: ‘Dat hoort bij mijn werk’. Ja, als je telefoniste bent. Ieder ander heeft het recht zijn telefoonverkeer te kanaliseren.
     
    Remedie
    Laat je telefoon niet zondermeer aan staan. Er zijn tegenwoordig tal van technische oplossingen om telefoonverkeer in banen te leiden. Aan de voicemail van een mobiele telefoon is iedereen gewend en ook het antwoordapparaat is bekend. Het wordt niet als klantvriendelijk ervaren, maar dat heeft alles te maken met het vrijblijvende karakter van de ingesproken boodschap. Als die luidt: ‘spreek uw naam en telefoonnummer in, dan bel ik u ná half vier terug’ wed ik dat de beller daar veel minder moeite mee heeft. Dan moet je wél elke dag je voicemail aanpassen, misschien zelfs meerdere keren per dag. Moeilijk? Welnee; je belt 1200 en het is zo gepiept.
    Op kantoor zul je afspraken moeten maken met de telefoniste. Ook zijn er technische oplossingen, zoals XOIP dat voicemail omzet naar een e-mail bericht.
     
    Algemene tips
  • Zet je mobiele telefoon op de voicemail-stand als je een concentratie-uurtje wilt (waar komt dat vandaan).  Spreek een bericht in en meld wanneer je weer bereikbaar bent. Hou je daaraan!
  • Vraag op kantoor aan de telefoniste om je telefoontjes achter te houden en bellers op de hoogte te brengen van wanneer je weer bereikbaar bent. Laat notities maken, bij voorkeur in Outlook.
  • Schakel je bureautoestel door naar een collega als je een concentratie-uurtje wilt. Geef aan hoe laat je weer paraat bent en laat notities maken. Hou je aan gemaakte terugbel afspraken.
  • Spreek intern af dat als een telefoon vaker dan drie keer overgaat, de eigenaar er kennelijk niet is of niet bereikbaar is. Gebruik Outlook om intern aan collega’s te laten weten wanneer je vrij of bezet bent.
  • Stel in de kantoortuin een piketdienst in wanneer je een concentratie-uurtje wilt. Vaak weten collega’s die bij elkaar zitten toch al veel te beantwoorden; laat desnoods notities maken.
  • Heb je ervaring met één van deze tips? Laat het me weten! Reacties stel ik bijzonder op prijs.
     
    Lees ook:
    - Direct de telefoon oppakken is klantonvriendelijk
    - Prioriteiten volgens Stephen Covey (1932-2012)
    - Gratis e-course Time-Management


     
     Doorsturen    Reageer

     
     
     
    Over de auteur:
    Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

    Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
    Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

    Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen. Neem contact met me op via www.johnvrakking.nl
     

    Laatste weblogs

      Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
      Het rationeel discours
      Tegen de haren instrijken
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

     

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10