zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Master your Presentation, Master your Influence!

Door: Wout Plevier,   13-08-2013,   12:31 uur
 

Hoe onthouden je toehoorders met 100% zekerheid je pitch? Hoe kun je met taal je publiek positief (manipuleren) beinvloeden? Wat heeft een krachtige fysiologie en plaats te maken met (mindfucking) verbeelding en verankering? Bij pitchen wil je dat je publiek iets gaat doen, (iets stopt te doen of iets nooit meer vergeet). Door gebruik van onderstaande tips leer je met meer impact en sympathie te pitchen, Voel je wat ik bedoel? Met dank aan IDTV voor het leuke idee om dat eens op te noteren:)!

Intro
Okay, denk nu eens terug aan de laatste keer dat je gepitched hebt en concentreer je op de volgende dingen: welke van onderstaande fouten herken je en zou je eigenlijk eens aan moeten pakken?
 
Waar gaat het meestal fout
De meest gemaakte fouten tijdens een presentatie zijn:

  • Te weinig sprekerstechniek om de aandacht te pakken (Connect), te behouden (Keep)  en een actiegerichte houding op te roepen (Activate)
  • PowerPoint met te veel informatie
  • Te veel aandacht voor de PP en te weinig voor het publiek.
  • Zenuwachtig stotteren en zweten. te veel met jezelf bezig zijn in plaats van brengen van een inspirerend verhaal.
  • Geen krachtige houding aan kunnen nemen op het podium, zowel fysiologisch als qua mimiek doe je maar iets.
  • Te weinig inzicht hoe je onbewust contact kunt maken met je publiek.
  • De lijn van het verhaal vergeten.
  • Denkend praten waardoor er een monoloog ontstaat. Je publiek is je na 18 seconden al kwijt.
  • Te weinig gebruik van je echte kwaliteiten. Te veel een rol spelen.
  • Standaard opening gebruiken: Hallo ik ben … van bedrijf x, we doen, ik heb gemaakt, waardoor…en hoop dat u het ook leuk vindt.
  • Geen inspiratie in je verhaal. Een droog onderwerp met een droog verhaal.
  • Te weinig interactie met het publiek.
  • Te weinig rust in je presentatie
  • Te weinig bewustzijn hoe je je publiek met taal onbewust kunt sturen
 
De zeven tips!
Het verhaal en de presentatie van de pitch zelf zijn meestal wel op orde. Ik ga er in dit geval ook even vanuit dat jullie begrijpen dat een gemakkelijk uitziende presentatie bijna altijd super is voorbereid. Ik adviseer ook zeer zeker storytelling te integreren in je pitch. Ik besteed nu enkel aandacht aan 7 dingen die direct je impact vergroten. Bruikbaar? Overal!:
 
  • Breinwet 1: mensen staan standaard niet aan om te luisteren omdat hun RAS: het aandachtscentrum niet geactiveerd is! Start dus niet standaard met praten maar activeer je publiek tot luisteren. Verbind!! Maak een "Teaser" waarmee je je publiek bij de lurven pakt. Stel hiervoor 2 a 3 vragen die activeren. Wie heeft er wel eens… Hoe kan het …Waarom zijn…. Maak een bruggetje naar de toekomst in de vorm van een Preframe: binnen een paar minuutjes hebben jullie ervaren…aan het eind van deze pitch weten jullie …waardoor … Afsluiting: beter – sneller – gemakkelijker – met meer plezier – kunnen... Pas een stilte in. Iedereen aan boord? Dan starten: laten we eens kijken hoe…
  • Breinwet 2: ongecoördineerd bewegen leidt af van een goede presentatie. Dus voordat je begint: zet jezelf krachtig neer, scan van links naar rechts (en terug) in geleidelijk tempo naar je toehoorders en zoek met elk individu contact, glimlach vriendelijk en gebruik de bovenstaande Connect als intro…en you are on your way. Het eerste deel van je pitch draait namelijk enkel om verbinding zoeken, contact maken, de aandacht nemen en behouden. Hetzelfde geldt overigens ook voor een beamer. Ik ben voorstander van presenteren zonder beamer.
  • Breinwet 3: mensen hebben een tijdsperspectief en creëren onbewust ankers voor plaatsen. Gebruik één startpunt en beweeg van daaruit functioneel. Beweeg enkel als je:
    • iets met de tijdlijn wilt doen door van voor- naar achteren bewegen en visa versa. In het brein van je toeschouwer ligt het verleden links achter hem (voor jou dus rechtsvoor), het heden op de stip en de toekomst rechtsvoor (voor jou linksachter).
    • onderscheid wilt maken of een stappenplan of details wilt weergeven door van links naar rechts te bewegen
    • intimiteit wilt creëren door naar voren te stappen en zachter te praten. 
  • Breinwet 4: mensen hebben een zintuiglijke voorkeur hoe ze intern informatie verwerken: visueel, auditief (horend), gevoelsmatig. Spiegel je toehoorders individueel in woordkeuze, spreeksnelheid, volume, houding en diversiteit van klankkleuren. Maak verbinding, spiegel en volg hen, wek vertrouwen op en neem ze dan langzaam mee naar jouw manier van communiceren. Een goede presentator is in staat met de frequenties van de toehoorders mee te switchen!
  • Breinwet 5: metaforen en persoonlijke verhalen met emotie verankeren kennis veel beter dan een normaal verhaal. Voeg functioneel geluid, beweging, geur, beeld toe (film) en vertel het als Spielberg. Een verloop van een goed verhaal zou kunnen zijn: Setting en Dilemma: "De meeste pitches mislukken", Beeld normale wereld "Ook ik was slecht in pitchen", Karaktereigenschap "Perfectie, angst om fouten te maken", Incident: "presentatie 2002 voor directie mislukte compleet", Nieuw wereldbeeld: "pitchen kan compleet mislukken", Complicaties: "wakker liggen, zweten", Dilemma:"Wat zou jij doen?", 1e instantie:"Nooit meer presenteren", 2 instantie keerpunt: "terugknokken, angst overwinnen", Concrete actie: "reis Amerika Anthony Robbins", Dramatische vraag en tromgeroffel:"…en wat gebeurde daar", Ontknoping plot: "succes en plezier!", Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken.
  • Breinwet 6: mensen pikken bij luisteren maar 20% op van een presentatie . Gebruik dus entertrainment en empowerment om je publiek te activeren en de aandacht vast te houden. Enkele voorbeelden: geef ze aan het begin iets dat met het onderwerp te maken heeft en bouw er je persoonlijke verhaal omheen. Verras hen door rekwisieten neer te leggen maar niet te vertellen waar het voor is. Dek soms dingen opzichtig af. Gebruik dan een verhaal waar mensen zich in herkennen om de presentatie aan de hand van zo’n rekwisiet vorm te geven. Visualiseer de presentatie en laat toehoorders er op anticiperen. Vraag hen: herkent u zich hierin? Heeft u dit ook wel eens? Kent u mensen in uw omgeving bij wie dit speelt. Kortom, verras mensen en gebruik alle zintuiglijke prikkelingen die ondersteunend werken.
  • Breinwet 7: gebruik van taalpatronen maakt toehoorders volgzaam: Een taalpatroon bouw je als volgt op:
    • Fixatie: gebruik jezelf als ankerpunt, straal rust uit en beweeg waar functioneel. Spiegel je publiek in woorden, tempo, houding, volume. Je publiek herkent onbewust zichzelf en dit schept vertrouwen.
    • Dwingende monoloog: geef herhaaldelijk opdrachten: adem nu rustig eens in, luister nu naar…, ga in gedachten eens naar…Bedenk eens wat dit kan betekenen…Voel je ‘m? Laat dit goed op je inwerken…. Herhaaldelijk opdrachten schept volgzaamheid en dus een betere opname van je pitch. Zet dit niet belerend neer maar subtiel.
    • Gebruik activerende patronen: Het meest belangrijke zit ‘m hier in…, ik mag dit eigenlijk niet zeggen maar…, Het grootste succes boek je als je 3 dingen doet....Je toehoorders schakelen op in concentratie en luisteren.
 Een laatste tip is heel logisch: doe alles wat je doet met enthousiasme en power! Ook dat wordt opgepikt door spiegelneuronen. Stel nu eens voor wat dit betekent voor jou… zakelijk…privé… Denk eens na over de mogelijkheden die je dit nu geeft naar je personeel, je klanten, tijdens presentaties & pitches. Smile en adem langzaam uit!  Benader me vrij voor tips hoe jij krachtig kunt presenteren via http://wintijddoorsnellezen.nl/inspirerende-spreker/

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Projectmanagement: wat als.............?
  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.84  3.7 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.43  -2.3 %
USG people 17.2  -1.5 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street eindigt verdeeld
Wall Street verdeeld
meer beurs
top10
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures