zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Stuur de burgemeester van Haren NIET naar een training!

Door: ,   11-10-2012,   11:43 uur
 

Alle burgemeesters naar een training ‘handhaving openbare orde’! Dat stelt van Bernt Schneiders, de voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters in Elsevier: http://dlvr.it/2G1lHNDe reactie van Schneiders is weliswaar begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook minder rationeel. Want los je met een training dit soort problemen op? Neen, en het kan natuurlijk ook anders!



Projext X in Haren!


Project X is het ‘Facebook-feest’ dat in het villadorp Haren uit de hand liep. Lees er meer over bij Wikipedia: http://tinyurl.com/964arsh. Of bekijk de video voor een samenvatting van de gebeurtenissen: http://youtu.be/kkXgXt2CZFE

Hebben ze in Haren geen Google Maps?
Het is geen uitzondering dat bestuurders en managers oorzaken en gevolgen verwarren. Vooral bij ingrijpende situaties, zoals in Haren rondom project X, is het niet altijd even eenvoudig het hoofd koel te houden. Om consequent op systeemniveau te blijven denken en doelgericht de volgende acties te ondernemen:
  • de juiste definiëring van het probleem (bij voorkeur gekwantificeerd);
  • het achterhalen van de oorzaken;
  • het kiezen van interventies die deze oorzaken wegnemen of verminderen;
  • het vooraf, tijdens en achteraf meten van de effecten.
Neem als voorbeeld de voorbereiding in Haaren. Om te vermijden dat het huis en de straat zou worden gevonden waar ‘het facebook-feest’ zou plaatsvinden, zijn de borden met de straatnamen verwijderd. Dit lijkt een logische interventie. Maar houdt helaas geen rekening met het feit dat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft met Google Maps. Dan is die straat ook zonder borden eenvoudig te vinden. Dit is een goed voorbeeld van single loop learning, waarbij het oplossen van het ene probleem in complexe situaties vaak de aanleiding is voor het veroorzaken van het volgende probleem.
 
De oorzaak bestrijden
Het is niet altijd moeilijk om de oorzaak te bestrijden. Twee weken na het betreurenswaardige incident in Haren wordt ook een Project X-feest voor Arnhem aangekondigd. De burgemeester, Pauline Krikke, heeft besloten om het probleem bij de wortels aan te pakken. Om overlast te voorkomen neemt zij het besluit om hard en duidelijk op te treden tegen eventuele bezoekers. Onder meer door iedereen op die bewuste avond de toegang tot Arnhem te weigeren. Lees meer in De Gelderlander:
http://tinyurl.com/9oqsbd6

De burgemeester naar een training sturen?
Zonder onderzoek een interventie bedenken. Dat is er aan de hand als de voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters in Elsevier ervoor pleit om de burgemeester van Haren naar een training te sturen. Dit is een klassiek voorbeeld van de prestatieparadox.
De prestatieparadox ontstaat doordat de bestuurder of manager wél betere prestaties eist, maar dat hij níét de interventies kiest waarmee de werkelijke oorzaak van het prestatieprobleem wordt bestreden. Het gevolg is dat de prestatie niet, of uitsluitend toevallig, wordt verbeterd. De essentie van de prestatieparadox is dat training wordt ingezet, terwijl organisatieresultaten worden verwacht. Dit is een kostbaar misverstand: http://tinyurl.com/cquoljy

De consequenties van de prestatieparadox
Uiteraard staat Haren niet op zichzelf. Nog te vaak treedt de prestatieparadox in organisaties op. En dan zijn er alleen verliezers. De negatieve gevolgen van de prestatieparadox zijn herkenbaar:
  • kostbare verspilling van tijd en middelen (kosten van de training, verletkosten enzovoort);
  • scepsis over de effectiviteit van de manager (‘Wie heeft dit bedacht?’);
  • frustraties bij de manager en de trainer;
  • cynisme op de werkvloer over trainingen;
  • verhoogde weerstand tegen veranderingen;
  • een déjà–vu-effect dat ontstaat als in een andere situatie en/of context opnieuw een voorstel wordt gedaan om te trainen; ook als training in die andere situatie of context wel zinvol is. Dit kan leiden tot onverschilligheid en apathie.
 
Het kan anders
Het probleem is alleen dat de trainingswereld in niet meer dan waarschijnlijk 10% van alle interventies in staat is om meetbare resultaten te overleggen. Het moet en kan dus anders. Door consequent op systemeenniveau te denken en te handelen. Uitsluitend problemen in organisaties bestrijden met oplossingen die de oorzaken wegnemen of verminderen. Dan kan training een mogelijke interventie zijn, maar zeker niet de enige…
 
 
Reflectie                                           
  • Hebt je ook de persoonlijke ervaring dat het heel menselijk is om vooral de professionals te zien als de oorzaak én de oplossing van de performanceproblemen van de organisatie?
  • Met welke positieve of negatieve effecten voor de prestaties van de organisatie?
  • Hoe kostbaar is de prestatieparadox voor de eigen organisatie/afdeling op jaarbasis?
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10