zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
vaknieuws
 

Hulpmiddelen voor Nieuwe Werken ontbreken nog

28 december 2010 - Er zijn nog niet voldoende hulpmiddelen beschikbaar voor Het Nieuwe Werken. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van Getronics. Hoewel 85% van de 1.500 ondervraagde zakelijke ICT-eindgebruikers er van overtuigd is dat ICT-hulpmiddelen de manier van werken gaan veranderen, worden die hulpmiddelen in de praktijk nog amper ingezet.
Bron: Profnews
 
 Doorsturen   2 reacties
 

 
reacties
 
a  |   | 
3-01-2011
 | 
11:47 uur
Het begint en eindigt m.i. bij de mens. Een mindshift is nodig en die wordt bij steeds meer mensen bereikt.

Processen en ICT zijn wel belangrijk uiteraard, het moet wel op orde zijn om die mens ook echt optimaal zijn ding te kunnen laten doen.

Maar het feit dat mensen zoveel vertrouwen erin hebben, maakt wel dat het goed komt. De balans zal snel ontstaan tussen mens-proces-ICT in de discussie over HNW.

Ik snap dat Getronics redeneert vanuit de ICT. Dat is tenslotte hun core business. De ICT mag bij Het Nieuwe Werken alleen m.i. nooit de eerste insteek zijn. ICT en Processen zijn ondersteunend aan de mens. Als je meer uit mensen wilt halen, moet je de aandacht uit laten gaan naar de wensen en behoeften van mensen. Zij zullen meer plezier moeten gaan krijgen in wat ze doen, soms zelfs passie, om te kunnen excelleren.

Ook niet te vergeten dat Het Nieuwe Werken vele malen meer is dan alleen thuiswerken, waar nu de nadruk op lijkt te liggen.
Civile  |   | 
3-01-2011
 | 
22:38 uur
Ik ken Getronics van voor Getronics KPN namelijk Pink. Een club gedreven voor en door beheer. Geweldige mensen om mee te werken. Later ging het over in Getronics, ook, toen, een geweldige organisatie om mee samen te werken.

Waar het ergens mis is gegaan weet ik niet maar plots zag je de kenniskernen uit Getronics wegvloeien naar kleinere partijen. De meesten wilden niet meer een nummer blijven doch ook de persoonlijke noot terug zien.

Sinds dien is het een beetje kwakkelen met Getronics, tenminste, dat is mijn ervaring. Van verschillende kanten dan de berichten dat er sprake is van verdere uitholling zodat men steeds vaker een beroep moet doen op externe capaciteit. Reorganisatie op reorganisatie dot je bedrijf uiteindelijk niet veel goed.

Managements laag op managements laag is verder uitgehold, onder de noemer recessie, waardoor van de werkelijke operationele laag steeds minder is over gebleven. Jammer.

Nu word het nieuwe werken gehyped. Getronics stelt dat er niet genoeg middelen voor handen zouden zijn. Als men zou bedoelen dat organisaties er niet genoeg gebruik van maken dan heeft men een punt. Dat de hulpmiddelen er zijn is gewoon helder.

Tele conferencing, video conferencing, data encryptie tools, firewalls, alle elementen zijn er om te gebruiken en ze worden zelfs steeds goedkoper.

Halverwege de jaren 90 was ik al betrokken bij de implementatie van video conference rooms voor de Shell waardoor men in een klap meer dan 40% van de reiskosten bespaarde. Zo zijn er nog meer mogelijkheden.

Elke moderne laptop bezit tegenwoordig een ingebouwde camera en het gebruik van small band software kost relatief weinig. Met de eenvoudige integratie van het MS Office pakket kan men van afstand heel veel regelen.

Dat nieuwe werken, wat nu zo wordt gehyped, moet eigenlijk niet meer zijn dan een flexibilisering van de werkplek. In de jaren 90 was die discussie er al om flexplekken in te zetten files te omzeilen. Kijk, daar had je een valide reden voor implementatie.

Nu denkt men dat dat nieuwe werken de tekorten moet gaan opvangen. Nou, dat kan dus niet want het zal, vanuit die beredenering bekijken, leiden tot overbelasting van steeds minder personen. En dat is nu juist wat je met automatiseren wilde voorkomen.

Kort en goed. Als Getronics stelt dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de beschikbare middelen en methoden dan is het omdat veel bedrijven zich er nog niet zo van bewust is. Noem het dan ook niet het nieuwe werken maar stroomlijnen van mogelijkheden en daardoor geld besparen.

Als je namelijk door video en teleconferencing per dag 1.5 uur bespaart op een FTE, dan heb je het 30 werkuren per vier weken. Kijk dat is goe te becijferen. Of je staat een uur heen en terug per dag in de file, of je wint die 1.5 uur aan productiviteit.

De tooling is er het enige wat Getronics hoeft te doen er een mooie white paper van te maken en faciliteit en capaciteit hiervoor beschikbaar te maken en desnoods demo rooms in te richten.

Kleine investering maar wel met een nuchtere inslag. Hou het simpel en je bind klanten aan je. Maak het nodeloos ingewikkeld en ze blijven weg. Zo eenvoudig is het.

Noem het nieuwe werken niet het nieuwe werken maar keer terug naar het gebruik in de basis van IT. De IT als geldbespaarder door betere productiviteit. Dat is wat je beoogt. En dat zg nieuwe werken? Er zijn organisaties die dat dus al meer dan een decennium doen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10