zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Medewerkers moeten weer familiegevoel krijgen

anouk kuik   |    |  18 april 2006
Reactie: De uitkomst van de beschreven rondetafel discussie is naar mijn mening absoluut waar. De betrokkenheid van medewerkers bij een bedrijf is in de laatste paar jaren enorm afgenomen. De belangrijkste reden is slechte communicatie en het niet tot weinig informeren bij reorganisaties. De medewerker krijgt veelal niet meer het 'hoe'en 'waarom' te horen. Dit leidt tot een lagere betrokkenheid. Zeker ook omdat men tegenwoordig voornamelijk verneemt dat genomen beslissingen een financieel karakter hebben. Er wordt steeds meer bezuinigd op de medewerkers om zodoende het bedrijf economisch te stabiliseren.

In dit artikel wordt aangegeven dat inspirerend leiderschap, waardering en beloning van medewerkers erg beangrijk zijn om betrokkenheid te verhogen. De overheid zou hierin het voortouw moeten nemen. Aangezien de bezuinigningen van het kabinet de nodige beperkingen opleveren m.b.t de hedengaadse koopkracht, vind ik het dan ook niet raar dat medewerkers tegenwoordig eerder kiezen voor 'een hoger salris'dan voor 'sfeer & betrokkenheid.' Waardering zou men moeten allereerst moeten vinden in een financiele compensatie en daarna in de vorm van interne trainingen, bedrijfsuitjes en natuurlijk regelmatig een schouderklopje!

Naast een 'slechte'communicatie krijgen steeds minder verantwoordelijkheid. Ondanks de vele bezuinigingen, werken bedrijven steeds meer met verschillende management lagen, wat uiteraard niet de individuele zelfstandigheid en motivatie verhoogd.

Kortom; meer communicatie verkeer omtrent beslissingen omzodoende medewerkers echt te betrekken bij het bedrijf, meer financiele tegemoedkoming als compensatie voor stijgende vaste lasten, meer verantwoordelijkheid geven aan medewerkers en daarmee minder managementlagen (is ook economisch gezien goed voor het bedrijf!) en meer secundaire arbeidsvoorwaarden in de vorm van training, bedrijfsuitjes en natuurlijk een stimulerende manager per afdeling!

 

Jobhoppers gaan voor geld

heer A.H. Steinkuhler   |    |  18 april 2006
Reactie: De kern van het ''Bezig zijn '' is beslist niet het geld, maar het plezier, de gezonde spanning, de passie, de moed om
de dag ''positief '' te beginnen en laten wij vooral '' Het
spontane Lachen ''niet vergeten.
De rest komt dan vanzelf.
Meer woorden zijn er niet nodig, volgens mij.
(18.4.2006, 09.10)
 

Hoe zet ik een nieuwe coachingsstructuur op?

Bob van Wijngaarden   |    |  18 april 2006
Reactie: Een interessante case! Het artikel geeft belangrijke tips over gericht, transparant en gezamenlijk structureren. Ik zou hier graag nog een tip aan toe willen voegen en richt mij nu persoonlijk aan de vraagsteller:

De casebeschrijving geeft een fundamenteel punt aan waar je mee worstelt. Je wilt stappen zetten ''zonder al te veel weerstand op te roepen''. Kennelijk ga je er al van uit dat de mensen in het team jouw ideeen niet goed, interessant of werkbaar vinden en dat deze mensen zich vervolgens zich tegen je zullen keren. Beste vraagsteller, als dat werkelijk jouw overtuiging is dan zul je het krijgen ook! De eerste stap die je te zetten hebt is die overtuiging overboord gooien. Weg ermee!
Jij zult het meest bereiken met je team als je uit gaat van de positieve energie van je mensen. Vraag je per teamlid eens af: wat drijft deze man/vrouw en hoe kan ik ervoor zorgen dat deze man/vrouw daar alle ruimte voor krijgt in het team? Als je met die basishouding de tips uit het artikel in praktijk brengt, dan ben ik ervan overtuigd dat het een heel mooi team gaat worden.
Natuurlijk zul je ontdekken dat het nog niet altijd gemakkelijk is. Dat het niet zo blijkt uit te pakken als je had gedacht of dat je met iemand in conflict komt. Laat dat een signaal zijn. Ergens achter die ''weerstand'' zit iets positiefs dat die persoon drijft. Kennelijk had je dat nog niet ontdekt en heb je bij die persoon nog een slagje dieper te gaan. Ik wens je veel succes!
 

Hoe zet ik een nieuwe coachingsstructuur op?

heer Ron Nassauw   |    |  18 april 2006
Reactie: Goed artikel, duidelijk weergegeven!
 

Pay peanuts, get monkeys

Steven   |    |  18 april 2006
Reactie: Dat is nog eens goed nieuws. Ook beloond krijgen voor gemiddelde prestaties. Deze studie komt Ludo van Halderen van Nuon vast goed van pas als er weer salarisbesprekingen zijn.
 

Over fietsen met Verdonk en leiderschap

sandra nesvadba   |    |  16 april 2006
Reactie: Well done!

Gr. S
==========
 

Hoe raak je binnen vijf minuten een trouwe klant kwijt?

Ko Leenknegt   |    |  16 april 2006
Reactie: Klantgerichtheid en klantvriendelijkheid is niet iedereen gegeven. Als we zelf klant zijn weten we allemaal hoe het moet. Soms kom je de goede voorbeelden tegen. Dit zijn de mensen die pro-actief met de klant omgaan. Soms kom je de re-actieve tegen. Die hebben een klant minder.
In mijn weblog Qualiteit zie je hiervan enkele voorbeelden.

http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/qualiteit/index.php?pagina=1
 

Liever een aardige sukkel dan een competente hark als collega

heer Marcel Lieskamp   |    |  16 april 2006
Reactie: Ik denk dat het inderdaad zo werkt. Werknemers, maar vooral bazen, die een hoge sociale intelligentie hebben, zijn effectiever. Ze krijgen meer voor elkaar, geven meer vrijheid en zijn over het algemeen creatiever.
Maar alleen met gezelligheid redt je het natuurlijk niet. Het is de kunst om mensen met verschillende karakterstijlen en competenties in een team samen te brengen. Inzicht en bewustzijn in je eigen functioneren en de acceptatie van de de andere teamleden in elkaars rollen, zijn succesfactoren voor een succesvol managementteam.
 

C'est ci n'est pas un hallucinatie

Jan Maasland   |    |  15 april 2006
Reactie: Goed betoog. In de managementteams waarin ik heb gezeten werd veelvuldig gebruik gemaakt van veel te abstract managementjargon. 'We moeten pro-actiever worden', 'talent van medewerkers beter gebruiken' of, nog mooier: 'de organisatie moet gekanteld worden'. Als ik dan vroeg 'Hoe dan precies?' bleef het vaak lang stil en keken ook de overige MT-leden mij glazig aan. Alsof IK gek was. Door niet mee te praten in hun jargon, plaatste ik mij buiten de groep. Je waarschuwing, Ilja, is dan ook terecht.
 

Liever een aardige sukkel dan een competente hark als collega

Norman Dragt   |    |  14 april 2006
Reactie: Als je dit soort onderzoeksverslagen leest, vraag je je toch af waarom mensen maar twee keuzes krijgen? Want wat voor zin heeft het om een vergelijking te maken tussen een hork en een gezelligerd?

Er zijn vast situaties te bedenken op het werk, waarbij iedereen meteen naar de hork rent als het nodig is. Uiteindelijk kun je van mensen namelijk een heleboel gedaan krijgen, als de noodzaak maar groot genoeg is.

Het enige wat uit zulk onderzoek blijkt, is dat mensen opportunistisch zijn en dat wisten we allang.
 

Rita of Rutte?

heer H Heiden   |    |  14 april 2006
Reactie: Verdonk komt bij mij over als een Neanderthaler in vrouwelijke vorm. Geen enkele politieke inhoud dan behalve het departement waar ze nu leiding aan probeert te geven. Rutte is breder georienteerd en duidelijk genuanceerder. Met de campagne leider van Fortuyn is ze een zwak aftreksel van deze LPF voorman. Mijn stem op de VVD zal dan ook sterk afhangen van welke kant de VVD opgaat. Normaliter stem ik op een partijprogramma en niet op personen, maar met Verdonk aan het bewind, ga ik daar eens hard over nadenken.
 

Werknemers op training sturen loont

Hans4you   |    |  14 april 2006
Reactie: De link is prima. Echter om een PDF bestand (Portable Document Format) te kunnen openen dien je wel Adobe Acrobat Reader geinstalleerd te hebben op je PC. Dit is software die je gratis kunt downloaden vanaf de Adobe site.

PS: Je hebt geen opleiding nodig - althans de meeste mensen niet - om dit te installeren.
 

Mijn beste medewerker heeft financiële problemen. Wat te doen?

Marcel   |    |  14 april 2006
Reactie: Helpen kan nooit kwaad en past binnen de verantwoordelijkheid van people management / coachend leiderschap. Ik deel de visie van Asha, zeker inzake professionele afstand. Op basis van LEAD (management development) wordt managers een raamwerk aangeboden hoe ze met respect met situaties om kunnen gaan. Samenwerking manager/medewerker OK = groen = normale communicatie. Manager heeft probleem met medewerker = rood = o.a. confronteren met de 3 G's (gedrag, gevoel, gevolg). Medewerker heeft een probleem = geel = actief luisteren, maar verantwoordelijkheid blijft bij medewerker.

Het hoeft ook niet altijd om geld te gaan. Als ICT manager heb ik te maken gehad met een situatie dat een systeembeheerder in zak en as zat. Het geval was dat zijn vriendin er van door was met de buurman, net nadat zij was geslaagd voor haar opleiding. Ze hadden al enige jaren samen een huis. Hij voelde zich gebruikt.

We kwamen tot de afspraak dat hij, zolang zijn collega's geen probleem maakten, zich zelf wat zou ontzien met de werkzaamheden. Na 7 maanden, zijn collega's hadden niet geklaagd, liep hij nog steeds rond met hangende schouders en het kopje omlaag. Ik heb hem toen gesproken en hem figuurlijk een schop onder zijn kont gegeven. Bovendien bleek dat ie inmiddels wist dat andere collega's behoorlijk meer verdiende dan hij. Dat had te maken met zijn basis houding (''mijn tijd komt wel''). We hebben toen afspraken gemaakt over opleidingen en de extra taken (telecom).
Na een half jaar liep er weer een enthouisaste en zelfverzekerde vent rond, met meer taken en 30% meer salaris. En, een trouwe medewerker.

Ik heb hem de schoenen gegeven, maar hij is zelf hard gaan lopen! Dus helpen OK, maar doe het met respect en hou de verantwoordelijkheden scherp.
 

Rita of Rutte?

Koen   |    |  14 april 2006
Reactie: Rutte is voor mij hetzelfde als 'lekker dier'.
Het klinkt ook echt al 'ruuuude' wat doet denken aan 'rude'.
Een lekker dier waarop je eens lekker je gang kan gaan dus!
Hit me baby!

 
< vorige 2387 2388 2389 2390 2480 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10