zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien kenmerken van een te mijden CEO

12 juli 2010 - 47 procent van de CEO’s maakt er uiteindelijk een zootje van. Althans, dat is het rekenkundig gemiddelde van twaalf onderzoeken over het onderwerp. Het goede nieuws is dat het volgens professor Adrian Furnham mogelijk is om de ‘olifant in de bestuurskamer’ tijdig te herkennen en dat dat niet eens zo moeilijk is.

Furnham schreef een boek over dit onderwerp, dat besproken wordt op Management Today. 6Minutes.be vat samen. 



Drie oorzaken van ontsporing
Wanneer een topmanager ontspoort, blijkt dat zo goed als altijd te maken te hebben met een van deze drie oorzaken:
1. De persoonlijkheid van de CEO
Dikwijls gaat het de richting ‘subklinische psychopathie’. Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. 
2. Te naïeve en slaafse ondergeschikten
Nog schadelijker zijn de ‘toxische’ volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de CEO mee te spelen. 
3. Een bedrijfsomgeving met slechte regelgeving
En/of een gebrek aan governance. 

Tien kenmerken

Furnham maakte bovendien een checklist met daarop tien kenmerken van een te vermijden CEO: 

1. Arrogantie
Hij weet het altijd beter 

2. Melodrama
 
Hij wil in het centrum van de belangstelling staan 

3. Wisselvalligheid
Zijn stemmingswisselingen hebben gevolgen voor het bedrijf 

4. Overdreven voorzichtigheid 
Angst om knopen door te hakken 

5. Gebrek aan vertrouwen 
Hij focust altijd op het negatieve 

6. Afstandelijkheid 
Er is geen echte connectie met de personen om hem heen 

7. Excentriciteit 
Hij wil dingen anders doen, gewoon omdat hij dat leuk vindt 

8. Passieve weerstand 
Hij zwijgt, wat foutief wordt uitgelegd als instemming 

9. Perfectionisme 
De kleine dingen doet hij heel goed, terwijl de grote op fiasco's uitdraaien 

10. Verleidingsdrang 
Populair zijn vindt hij erg belangrijk.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beste manager is gevoelloos
 Acht dingen die uw medewerkers van u verwachten
 CEO is heel anders dan men denkt
 CEO moet integer zijn
 
 
reacties
 
maskers uit Afrika  |   | 
12-07-2010
 | 
15:52 uur
Ik denk dat het veelal te maken heeft met EGO, soort van haantjes gedrag.
Margreeth Kooij  |   | 
13-07-2010
 | 
09:13 uur
Krijgen we nu ook een lijstje van de te vermijden kenmerken van de besturen die deze CEO's aannemen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10