zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mediation groeit in Nederland

5 mei 2010 - De markt voor mediation groeit. Mediators zien hun omzet uit mediation in de afgelopen vijf jaar verdubbelen. Geschillen in de familie- en arbeidssfeer vormen het grootste deel van het werk van mediators, gevolgd door geschillen in de overheidssfeer en zakelijke geschillen. Driekwart van de mensen die gebruik maakt van mediation zou dat bij een volgend conflict weer doen.

Dankzij deze groei is een serieuze markt voor mediation ontstaan. Onderzoekers komen op een schatting van 50 miljoen aan omzet. Een kwart van de mediators verricht mediations zonder daarmee omzet te behalen. Dat zijn bijvoorbeeld mediations binnen de eigen organisatie en vrijwilligerswerk bij buurtbemiddelingen. Gebruikers van mediation zijn over het algemeen zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van mediators. Het grote publiek is nog maar matig bekend met mediation: 60 procent weet niet of niet goed wat mediation is. Reden voor het Nederlands Mediation Instituut (NMI) om zijn promotietaak verder uit te breiden. 



Conflictoplossing
Mediation is een vorm van conflictoplossing via bemiddeling door een onafhankelijke bemiddelaar; de mediator. Het werkt snel en kosten-efficiënt. Met de hulp van de mediator vinden de partijen gezamenlijk een oplossing: een resultaat waar beide partijen tevreden mee zijn. Het NMI is een onafhankelijke, landelijke kwaliteitsorganisatie voor mediation. In dat kader beheert het NMI een register van geaccrediteerde mediators. Momenteel zijn er ruim 4.000 mediators opgenomen in het register. Om inzicht te krijgen in de stand van zaken op het gebied van mediation in Nederland gaf het NMI onderzoeksbureau Stratus opdracht onderzoek te doen. Het gehele rapport vindt u op hun site.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Conflict wordt sneller opgelost door mediator dan rechter
 Niet-escalerende conflicten vormen de basis voor groei
 Arbeidsconflict moet tijdig worden onderkend
 Nederlander neemt conflict voor lief
 
 
reacties
 
Marijke Walhout  |   | 
6-05-2010
 | 
10:51 uur
Goede ontwikkeling dat men in Nederland zich steeds meer de toegevoegde waarde van mediation gaat realiseren. Dit artikel legt het accent op daarmee samenhangende omzetverhoging van mediators. Als manager, maar vooral ook als mediator vind ik het uitermate belangrijk ons te realiseren dat de inzet van mediation mensen en organisaties of bedrijven veel negatieve energie en veel kosten kan besparen. (Slepende)conflicten zijn niet alleen voor betrokkenen en hun omgeving naar, maar kosten ook tijd en geld! Denk onder andere maar eens aan de kosten van verloren arbeidstijd bij conlicten op de werkvloer, of onnodig conflictgerelateerd ziekteverzuim! En: ook al eens gedacht aan de inzet van mediation om een mogelijk conflict te voorkómen? Of klachten van klanten effectief te helpen oplossen? Of een mediator te vragen een lastig dilemma te helpen oplossen? Het kan met mediation!
Marijke Walhout, Manager en NMI-gecertificeerd mediator.
Mediation netwerk Nederland  |   | 
16-09-2014
 | 
18:33 uur
Ik ben benieuwd of de ontwikkelingen anno 2014 ook nog zo zijn? Is het nog steeds een groeiende markt?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10