zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Management: liever navelstaren dan naar buiten kijken

26 april 2010 - Nederlandse organisaties zijn sterk intern gericht en hebben nauwelijks aandacht voor de lange termijn. Het management is vooral bezig met het sturen op de kwartaalcijfers. De afgelopen tien jaar konden bedrijven met noodingrepen (reorganisaties, bezuinigingen) het bedrijf redden, maar de huidige economische crisis vraagt om een andere blik van het management.

Een blik die gericht is op zijn omgeving en niet alleen op zijn eigen prestaties. Managementinformatie moet het management daarbij helpen. Helaas ziet het management deze toegevoegde waarde van managementinformatie niet. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport Versterken van de Voorspelbaarheid dat donderdag is gepresenteerd door Bisnez Management. Het adviesbureau baseert zijn bevindingen op een onderzoek onder 105 beslissers. De beslissers zijn in dienst bij profit en non-profit organisaties. 



Signalen in de omgeving
De huidige crisis heeft aangetoond dat bedrijven nog meer uit moeten gaan van het ondenkbare. Het is niet meer voldoende om puur te kijken naar eigen prestaties. Bedrijven zijn sterk afhankelijk van wat er in hun omgeving gebeurt. Cruciaal is dat het management tijdig signalen in de omgeving herkent, die uiteindelijk impact op het bedrijf kunnen hebben. 

Onverwachte ontwikkelingen
Uit het onderzoek komt naar voren dat 'slechts' één op de drie organisaties informatie krijgt over veranderingen in de omgeving. Gevolg is dat bedrijven worden verrast door onverwachte ontwikkelingen, waarna vaak niets anders rest dan brandjes blussen. Dit betekent veelal het drastisch snijden in kosten of zelfs het aanvragen van een faillissement. Een grondigere risicoanalyse zou bedrijven in staat hebben gesteld de gewenste voorzorgsmaatregelen te treffen. Het is het verschil tussen ageren en reageren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bonus heeft negatief effect op motivatie
 Klantinformatie staat nog steeds los van strategie
 Negen tips voor een goed lopend managementinformatiesysteem
 Hoe gaat u om met informatie?
 
 
reacties
 
Martijn Betgem  |   | 
26-04-2010
 | 
11:27 uur
Artikel klopt volledig en roep het al jaren; we hebben geen visionairen in NL. US heeft dat wel, daarom lopen die vrijwel altijd voorop in markt en productontwikkeling.
Victor Rodenhuis  |   | 
27-04-2010
 | 
16:29 uur
Prestaties willen leveren is op zich niet verkeerd. Maar met wie doe je het en wie profiteert er van (mee)? Als bedrijven meer in sync zijn met de buitenwereld, krijgen ze minder met deze ''verrassingen'' te maken. Het wordt een scenario waar je op voorbereid kunt zijn. Hoe kom je in die positie? Gooi de ramen en deuren eens open, zoek je stakeholders op in hun natuurlijke omgeving, leef je in in wat ze bezighoudt en help ze hun doelen te verwezenlijken.
Op die manier werk je aan duurzame, wederzijds waardevolle relaties tussen bedrijf en buitenwereld (waaronder klanten). Werk toe naar een situatie binnen het bedrijf waarin die doelstellingen centraal staan en hierachie een faciliterende rol heeft. Reken elkaar af op de behaalde resultaten en probeer het volgend jaar beter te doen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10