zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander 'netwerkt' zeven uur per maand

9 april 2010 - De gebruiksintensiteit van sociale media websites blijft voorlopig achter bij de hoge naamsbekendheid. Gemiddeld besteedt men zo'n zeven uur per maand aan sociale online netwerken. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 14.686 Nederlanders naar de kennis, houding en het gedrag rondom sociale media.

Op dit moment bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase. De naamsbekendheid is hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts drie procent kent geen enkele sociale media website, elf procent geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, zeventien procent zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben. 



Groeipotentie
Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70 procent van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76 procent van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33 procent) gevolgd door Twitter (+26 procent). Het verschil tussen 'kijken' en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video. 

Messaging

In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (twintig uur) en Ebuddy (elf uur) het meest intensief gebruikt. 

Sociaal contact

De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74 procent), als aangenaam tijdverdrijf (45 procent) en het delen van een hobby of interesse (24 procent). Daarnaast geeft vijftien procent aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten.
Van de respondenten is 61 procent het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder 'echt' contact met mensen hebt (neutraal 25 procent, eens veertien procent). Ook vinden veel Nederlanders (47 procent) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30 procent, eens 23 procent).

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie redenen om sociale media niet te blokkeren
 Sociale netwerken worden nog niet veel gebruikt tijdens banenjacht
 Sociale netwerker is ook sociale werknemer
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 
 
reacties
 
Ferrie  |   | 
9-04-2010
 | 
09:28 uur
Deze percentages lopen in de pas met uitkomsten over e-learning, chat-coaching, mail-coaching e.d.
Het blijkt dat de nieuwe media een eigen mogelijkheid bieden voor heftige en ingrijpende gevoelens en emoties.
Het onderzoek is verricht door de Universiteit van Tilburg t.a.v. het chat-coachen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10