zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander is geen avontuurlijke consument

8 april 2010 - De Nederlandse consument is de afgelopen tien jaar erg trouw gebleken aan zijn favoriete merk. Nederlanders blijven het liefst in een Opel rijden, boeken hun vakantie massaal via D-reizen en wassen met Ariel. Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van Reader's Digest.

Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk. Het werd nummer één in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63 procent), Alpro soya (51 procent), Rabobank (49 procent), Gazelle (43 procent), V&D (40 procent) en Ziggo (40 procent) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie. 



Prijsknallers
Nederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer. Professor Peter Leeflang, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verklaart in Reader's Digest: "Consumenten bouwen tegenwoordig op het advies en de ervaringen van vrienden en familie en ze raadplegen massaal ervaringdeskundigen op internet." 

Heftige concurrentie
Het European Trusted Brands onderzoek laat haarfijn zien in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader's Digest een daling in het aantal stemmen van 62 procent naar 50 procent. In de categorie Telecomaanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van twaalf  procent (van 50 procent naar 38 procent). Kellogg's blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39 procent naar 28 procent. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38 procent naar 42 procent en Ariel gaat van 27 procent naar 29 procent. 

Onderzoek
Het European Trusted Brands onderzoek maakt gebruik van een database met 4,5 miljoen Europeanen. Daaruit selecteerde Reader's Digest respondenten uit zestien verschillende landen, te weten: België, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. Nadat de ondervraagden per categorie hun meest vertrouwde merk hadden genoemd, beoordeelden de respondenten dat merk op kwaliteit, prijs-kwaliteit verhouding, sterk imago en begrijpt wat de consument wil. Zij gaven ook aan of zij koper waren van het merk dat zij noemden en of zij het merk anderen zouden aanraden. In totaal deden 32.163 consumenten mee aan het onderzoek, waarvan 2.106 uit Nederland.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke rijders trouw aan automerk
 Creatief advertentiemedium goed voor merkbeleving
 
 Klantentrouw vraagt om heldere communicatie
 
 
reacties
 
Cynthia  |   | 
11-12-2014
 | 
16:19 uur
Leuk om zo'n oud artikel te lezen. Naar mijn mening is de statement dat de Nederlandse consument erg trouw is aan zijn eigen merk namelijk totaal niet waar, en dit merk en hoor ik ook in mijn (zakelijke) omgeving. Veel mensen zijn bewust op zoek en proberen alternatieven uit, zelfs wanneer ze tevreden zijn met hun eigen merk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10