zoeken Nieuwsbrief
      RSS    Twitter   
  
nieuws
 

In drie stappen naar opbouwende kritiek voor uw toppers

12 februari 2010 - Opbouwende kritiek geven is niet altijd even makkelijk. Feedback geven aan medewerkers die buitengewoon goed presteren is zelfs nog moeilijker. Juist deze groep lijkt geen duidelijke ontwikkelbehoeftes te hebben. Bovendien zijn toppers niet gewend om kritiek te krijgen en kunnen ze gaan steigeren als u ook maar door laat schemeren dat ook zij niet perfect zouden zijn.

Toch is het essentieel om ook uw toppers feedback te geven. Daarmee houdt u ze betrokken, gefocust en gemotiveerd. Gelukkig hoeft feedback geven niet vervelend te zijn, helemaal niet als het iemand betreft die het goed doet. Zie uw volgende functioneringsgesprek met zo iemand als een ideale  gelegenheid om samen de successen te vieren en te bespreken wat uw volgende stap zal zijn. 

Het kan altijd beter
Een paar opmerkingen vooraf. Verander de regels niet voor uw toppers. Doe uw huiswerk, verzamel informatie om uw feedback te ondersteunen. Richt u altijd op gedrag, nooit op karaktertrekken. Blijf niet hangen in het verleden maar concentreer u op wat er in de toekomst beter kan. Controleer ook altijd of uw gesprekspartner begrijpt wat u zegt en dat het voor beide partijen duidelijk is wat de volgende stap zal zijn en hoe de resultaten gemeten zullen worden. Feedback geven aan uw toppers vereist echter wel speciale aandacht. Ga er voor het gemak  niet van uit dat deze persoon al perfect is. Iedereen kan nog beter presteren. U doet uw toptalent tekort als u niet naar manieren kijkt waarop hij of zij verder kan groeien, zowel professioneel als persoonlijk. Kijk ook goed naar de manier waarop iemand die uitmuntend presteert dat doet. Vaak gaan goede prestaties ten koste van andere zaken, zoals goede werkrelaties of een goede balans tussen werk en privé. 

Drie stappen
Richt uw functioneringsgesprek bij voorkeur op de volgende manier in: 

1. Spreek uw waardering uit voor de prestaties tot nu toe

Veel managers maken de fout er van uit te gaan dat hun topper allang weet hoe goed hij of zij het doet. Begin het gesprek echter altijd met het uitspreken van uw waardering voor de resultaten tot nu toe. Geef complimenten voor de inzet en het succes. Opbouwende kritiek dringt beter door als die voorafgegaan wordt door oprechte waardering en dankbaarheid. U kunt niet duidelijk genoeg maken hoe waardevol uw topper is voor u en uw onderneming. 

2. Bespreek de volgende stap (korte termijn)
Toppers willen zichzelf over het algemeen steeds verbeteren – dat is ook een an de redenen waarom ze zo goed presteren.  Als hun manager is het uw verantwoordelijkheid om vast te stellen hoe ze dat kunnen blijven doen. Speel in op de behoefte aan zelfontwikkeling en bespreek samen de mogelijkheden om weer een stapje verder te komen, of dit nu het behalen van een nieuwe verkoopdoelstelling of een promotie binnenhalen is. Bespreek ook welke obstakels er wellicht zijn om dit doel te bereiken en hoe die overwonnen kunnen worden. 

3. Stel toekomstige doelen vast (lange termijn)
Heeft u eenmaal vastgesteld wat het volgende doel is, vraag uw topper dan naar zijn/haar motivatie en drijfveren. Vraag bijvoorbeeld: ‘waar zou je om bekend willen staan?’ of ‘wat is het allerbelangrijkst voor je?’. De antwoorden op deze vragen maken uw topper bewust van zijn/haar carrière tot nu toe en hoe de volgende carrièrestap in een breder levensdoel past. Het geeft u de kans om zijn/haar drijfveren in overeenstemming te brengen met die van de onderneming. Vrijwel iedereen presteert het best als zijn eigen drijfveren overeen komen met die van het bedrijf.
 
Evaluatie
Vraag aan het eind van het gesprek altijd even hoe u het in de ogen van de medewerker doet als manager. Vraag bijvoorbeeld hoe u bij kunt dragen aan de goede resultaten of wat de organisatie kan doen om te zorgen dat hij of zij goed nog beter kan presteren. Bewaar uw feedback bovendien niet voor dat ene functioneringsgesprek. Ook uw toppers hebben continu aandacht nodig om te blijven presteren en om bij de onderneming te willen blijven.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   Reageer   
  
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Administratief medewerker snakt naar feedback manager
 Zes suggesties voor goede feedback
 Uw feedback is bepalend voor de prestaties op de werkvloer
 Zeven handige feedbacktips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
MBA in één dag - avondseminar (6 nov)
Ben Tiggelaar presenteert de beste inzichten over leiderschap en verandering in 2,5 uur! Een eenmalig seminar voor slechts 199 euro. En u krijgt er ook nog eens gratis de splinternieuwe 'MBA in één dag - Management Classics II CD-box ter waarde van 199 euro bij cadeau. Een uniek aanbod voor een seminar dat u niet wilt missen! 
Lees verder
Gratis aanwezig zijn bij de opname van tv-webinars van Pieter Frijters: Spreken in het openbaar, Vliegangst, Burn-out en faalangst?
reacties
Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding (3) 
Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus  (3) 
Snel weer aan de slag na uw burnout? (6) 
Sterke daling verkoop kleding en schoenen in Nederland (1) 
Wat te doen als iedereen langs elkaar heen werkt? (1) 
Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars (1) 
Vijf manieren om disproportioneel klagen positief te pareren: word wakker! (8) 
beurs
AEX index: 396.89 0.22 %
Stijgers Dalers
Corbion 12.5  5 %
KPN kon 2.39  3.5 %
BE semicondu 13.78  3.1 %
Ten cate 18.25  -4.3 %
Nieuwe steen 3.82  -3.3 %
Neways elect 7.99  -3.2 %
Fusie Chiquita en Fyffes van de baan
Beursupdate: AEX op Wall Street
Bedrijfscijfers domineren groen Wall Street
meer beurs
top10
Vier principes die uw oordeel kunnen kleuren
Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding
Snel weer aan de slag na uw burnout?
Wat vertelt een sollicitatiegesprek ons eigenlijk?
Eén op de drie Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
Hoe maakt u HR strategisch?
Consumenten zien donkere wolken hangen boven de Europese economie
Vier aanbevelingen om om te gaan met kansen en bedreigingen van sociale media
Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus
Overzicht kwijt in een megaproject? Tien tips om dat te voorkomen
meer top 10
boekennieuws
De Wet van Snuf
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Het boek De Wet van Snuf brengt daar verandering in.
Lees verder
meer boeken
vacatures
meer vacatures