zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

28 mogelijke kritiekpunten van uw medewerkers

28 januari 2010 - Niemand is perfect. Ook u niet. Elke manager maakt wel eens een fout. Als we uw ondergeschikten zouden vragen hoe u presteert als leider, aan welke fouten denkt u dan dat zij u schuldig achten? BusinessWeek zet 28 mogelijke punten van kritiek op een rij. Komen een of meerdere u bekend voor?

1. Kent de werkzaamheden niet


U bent onzichtbaar, verdiept u niet in details en houdt u afzijdig. U zegt tegen uw medewerkers dat hun werkzaamheden hun verantwoordelijkheid zijn. In werkelijkheid hebt u geen idee waar ze mee bezig zijn. Tijd om achter uw bureau vandaan te komen en uw handen vuil te maken. U kunt medewerkers, tijd en middelen niet verdelen als u niet weet waar ze momenteel ingezet worden. 

2. Luistert niet

U hebt meer aandacht voor uw BlackBerry dan voor uw gesprekspartner om die vervolgens continu te onderbreken om uw standpunt duidelijk te maken. U rolt ongeduldig met uw ogen tot u weer aan het woord bent. Input van anderen wordt standaard genegeerd. Resultaat: niemand komt meer naar u toe met vragen of opmerkingen. Probeer de verloren goodwill terug te krijgen. Ja, dit kost tijd en energie maar dat is het meer dan waard. 

3. Heeft altijd gelijk

U bent de beste in uw vakgebied. En dat heeft u arrogant gemaakt. U trekt razendsnel conclusies en staat niet open voor discussie of andere gezichtspunten. U denkt misschien dat u alwetend bent, maar omstandigheden veranderen. Bovendien houdt u talent niet aan boord met deze instelling. Hoogmoed komt voor de val. De vraag is: kunt u leren openstaan voor anderen voor het te laat is? 

4. Bereidt zich niet voor

Na de zoveelste spoedvergadering, compleet nieuwe strategie en weken overwerk hebben uw medewerkers het wel gezien. Door steeds plotsklaps van richting te veranderen, stimuleert u misschien een tijdje het teamwork en de creativiteit, maar uiteindelijk zal iedereen duidelijk worden dat u gewoon niet kunt plannen en ondoordacht te werk gaat. Heel vermoeiend! 

5. Geeft geen doorgroeimogelijkheden

‘Mensen zijn ons belangrijkste middel’. Dit is nogal een holle frase als u geen ontwikkelmogelijkheden biedt. Het is een van de belangrijkste taken van een manager om uw medewerkers de kans te geven te groeien, hen uit te dagen en hen de waarden van de onderneming uit te laten dragen. Neem deze  verantwoordelijkheid serieus. 

6. Eist onvoorwaardelijke inzet

U hebt de ‘verdeel-en-heers’-tactiek tot een kunst verheven, houdt u medewerkers steeds een wortel voor zonder die ooit daadwwerkelijk uit te reiken en verwacht dat iedereen net zo’n workaholic is als u zelf bent. Vroeg of laat zullen uw medewerkers zich echter af gaan vragen waarvoor ze het allemaal doen en wanneer u eens iets terug gaat geven voor hun niet aflatende loyaliteit. 

7. Kan geen orde houden

Iedereen komt en gaat wanneer het hem of haar uit komt en houdt zich alleen aan zijn eigen regels. Niemand weet wat de rest eigenlijk doet en het is een chaos op kantoor. Uw doelstelling kan zijn om iedereen te vriend te houden – u weet immers dat het alleen maar weerstand oproept als u te streng bent – maar te lief zijn doet ook niemand goed. Of u het nu leuk vindt of niet, u moet regels opstellen en mensen aanspreken op het moment dat de dingen niet gaan zoals ze moeten gaan. 

8. Is tactloos

U laat geen gelegenheid onbenut om uw medewerkers erop te wijzen dat iedereen vervangbaar is en dat ze blij moeten zijn dat ze werk hebben. U bent ronduit bot. Bedenk echter dat goede verstandhoudingen op de werkvloer essentieel zijn. Werk dus aan uw sociale vaardigheden: luisteren, begrip tonen en compromissen sluiten. Denkt u dat u dat kunt? 

9. Heeft geen gezag

Kijk eens naar uw uiterlijk, houding, lichaamstaak en spreek- en schrijfstijl. Komt u wel over als die professional die weet wat hij doet en resultaten neerzet? Zo niet, dan zal niemand u 100 procent serieus nemen. 

10. Stuurt niet tijdig bij

Of u mensen nu openlijk te kijk zet of ze in uw kantoor uitkaffert, u bent niet bang een oordeel te vellen en preken af te steken. Als het te laat is. Ondanks het feit dat u werkt met hoogopgeleide professionals die hun sporen verdiend hebben, behandelt u uw medewerkers als uw bedienden. Gaat iets niet zoals u wilt, praat dan met uw medewerker en zeg wat er beter kan. Doe dit zodra u opvalt dat er verbeterpunten zijn en wacht niet tot het te laat is. Doe dit bovendien onder vier ogen. 

11. Motiveert en complimenteert niet

Is het u ooit opgevallen dat uw medewerkers er alles aan doen om maar niet op te vallen? Vraagt u zich wel eens af waarom niemand luistert naar uw peptalks en dreigementen? Bedenk dan eens hoeveel waardering u daadwerkelijk uit. Streelt u het ego van uw medewerkers, geeft u wel eens schouderklopjes na goed werk, wijst u hen op het grote geheel als er toch eens iets mis gaat? Neem uw medewerkers niet voor lief. Geef ze oprechte en persoonlijke aandacht. 

12. Communiceert slecht

U presenteert geen visie, doelen, verwachtingen of tijdspannes. Niemand weet waarom u bepaalde beslissingen neemt, als men uberhaupt weet wat uw beslissingen zijn. Niemand weet waar u heen wilt en onzekerheid is een constante factor. Wilt u het vertrouwen van uw team? Draai niet langer om de hete brij heen en wees eerlijk en duidelijk. 

13. Is een slappeling

Mensen lachen u achter uw rug uit. U blinkt niet bepaald uit in heldhaftig gedrag. U houdt niet van onrust en gaat conflicten liever uit de weg. Dit zult u echter niet eeuwig volhouden. Sta op uw strepen en laat niet over u heenlopen. 

14. Is hypocriet

U eist onvoorwaardelijke loyaliteit, terwijl u zelf stiekem op zoek bent naar een andere baan. U controleert streng of uw medewerkers niet bijbeunen, maar spreekt zelf op een congres van de concurrent. Een manager kan dit misschien maken, maar een echte leider past de regels die hij anderen oplegt ook toe op zichzelf en geeft het goede voorbeeld. 

15. Is te serieus

U verstopt zich in uw kantoor en als u zich al eens laat zien, bent u een en al zakelijkheid en afstandelijkheid. U bent serieus en kritisch. Goed, het kantoor hoeft geen speeltuin te zijn, maar er hoeft ook geen grafstemming te heersen. Een beetje plezier is goed voor de sfeer. Maak eens een grapje, verras uw team, organiseer eens een bedrijfsuitje. Geef uw team een reden om elke dag weer naar kantoor te komen. 

16. Strijkt met de eer van anderen

Gefeliciteerd! Uw resultaten overtreffen elke verwachting. U vergeet de directie echter te vertellen dat u deze niet in uw eentje hebt gerealiseerd. Uw team weet echter wel beter – en u ook! 

17. Denk alleen aan zijn carrière

U ziet uw functie als opstapje naar een nog betere baan, als een leuke ervaring om op uw CV te kunnen zetten. U denkt alleen aan uw volgende carrièrestap en uw medewerkers interesseren u niets. U komt te laat, gaat vroeg weg en delegeert zoveel u kunt. U steekt u nek niet uit en denkt bij elke beslissing allereerst wat die u oplevert. Oh ja, uiteindelijk krijgt u die promotie heus wel – waarna u alsnog ontmaskerd wordt. Begin nu alvast uw best te doen en initiatief te nemen. 

18. Misbruikt vertrouwelijke informatie

U voert een open deur beleid. Zegt u. In feite is het zo dat u informatie die u in vertrouwen medegedeeld wordt, tegen uw medewerkers zult gebruiken zodra die kans zich voordoet. U knikt begrijpend als een medewerker zijn twijfels uit, maar gebruikt die informatie later om hem eruit te werken. Medewerkers hebben dit natuurlijk snel genoeg door en zullen u helemaal niks meer vertellen. Gevolg: u weet  niet meer wat er speelt. Zorg dat men u kan vertrouwen. Zonder vertrouwen van uw team kunt u geen leiding geven. 

19. Stelt problemen niet aan de kaak
Problemen gaat u het liefst uit de weg. U wilt dat uw medewerkers zich gedeisd houden en net als u doen alsof alles op rolletjes verloopt. U hoopt dat problemen zich vanzelf wel oplossen. Dat gebeurt echter zelden. Pappen en nathouden werkt maar even. Uiteindelijk wordt u zelf het probleem en dan is het te laat. 

20. Is een micromanager

Te weinig regels zijn niet goed, maar teveel ook niet. Als u zich overal mee bemoeit en niet kunt delegeren, beperkt u de autonomie en creativiteit van uw medewerkers. Houdt u zich nu maar bezig met het grote geheel en het overzicht, en laat uw team doen waarvoor u het heeft aangenomen: hun werk. 

21. Voelt zich bedreigd door zijn werknemers

Elke manager is bang om zijn macht te verliezen en zijn zwaktes bloot te geven, maar dat hoeft hij niet te laten merken. U behoudt uw autoriteit niet door andermans ideeën de grond in te boren of met andermans veren te gaan pronken. Een goede manager wordt gerespecteerd vanwege diens vaardigheden, flexibiliteit en professionaliteit. Hij geeft het goede voorbeeld en weet op die manier mensen aan zich te binden. Wilt u een beter team? Word een betere manager. 

22. Is onvoorspelbaar

U heeft een kort lontje en uw woedeuitbarstingen zijn berucht. Goed, u bent net zo snel weer afgekoeld maar iedereen loopt de hele dag op zijn tenen. Niemand weet wanneer het veilig is u te benaderen. Passie is essentieel om een goede manager te zijn, maar houd uzelf wel onder controle. 

23. Is oneerlijk

U trekt bepaalde medewerkers voor, stookt en doet niet wat u belooft. Niemand weet waarom u doet wat u doet en wantrouwen tiert welig. Behandel iedereen gelijk en doe wat u zegt, voordat helemaal niemand u meer vertrouwt en u dus wel in kunt pakken. 

24. Is nep

Iedereen ziet u plotsklaps veranderen zodra u met uw eigen leidinggevenden praat. U vertelt hen  precies wat ze willen horen, en uw normale bravoure is vervangen door een onderdanig glimlachje. Iedereen wil echter een leidinggevende die authentiek is en weten waar hij of zij voor staat. Doe u niet anders voor dan u bent en wees open over uw motieven en standpunten. Tegen iedereen. 

25. Reageert niet

Jaja, u heeft het druk maar als u uw mensen constant laat wachten op een antwoord, gaan ze al snel op zoek naar een manager die hun vragen wel beantwoordt – in een ander bedrijf. Is het misschien tijd om uw prioriteiten bij te stellen en ruimte in uw overvolle agenda te creëren? 

26. Komt niet voor zijn mensen op

U hebt uw mond vol over samenwerking en teamspirit, tot het moment waarop het mis gaat. U weet niet hoe snel u het zinkende schip moet verlaten. Een fout toegeven of verantwoordelijkheid nemen? U niet! U wijst liever een zondebok aan. En daarom nemen uw medewerkers geen enkel risico. Ze weten immers niet of u wel achter ze zal staan als het misgaat. 

27. Vat alles persoonlijk op

Voor u is niets zakelijk. Kritiek vat u zeer persoonlijk op en gedachten aan wraak zijn u niet vreemd. U koestert wrok als iemand niet doet wat u zegt of het in zijn hoofd haalt een andere baan te zoeken. Valsspelen? Geen probleem voor u. Het ergste is dat uw medewerkers weten dat u niet zult aarzelen hen te ontslaan als ze terug proberen te vechten. Relax!

28. Is teveel bezig met kantoorpolitiek

U gaat liever de concurrentie aan met andere afdelingen dan met de echte concurrenten. U voert een sterk ‘wij-tegen-hen’regime. Misschien wilt u zo bewijzen hoe slim of onmisbaar u bent, maar helaas sleept u uw hele team mee in uw val. Denk hier goed aan voor u weer spelletjes wilt gaan spelen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om een slechte baas terug te pakken
 Zeven typische gewoontes van slechte managers
 Acht manieren om te reageren op een slechte baas
 Vier soorten destructieve bazen – en het tegengif
 
 
reacties
 
MvdPasch  |   | 
28-01-2010
 | 
08:35 uur
Zeer herkenbaar allemaal. Ware het niet dat dit soort managers nog steeds hun gang kunnen gaan.
theloosen  |   | 
1-02-2010
 | 
18:35 uur
Inderdaad, zéér herkenbaar !! Gelukkig beheerst niemand al deze negatieve eigenschappen en heeft elke manager ook goede kanten. Uiteraard zijn enkele ervan al genoeg om een langdurig slechte werksfeer te scheppen, of het respect voor de manager tot een 0-punt te laten dalen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10