zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kerstbonus gaat naar spaarbankboekje, huishoudpot en LCD TV

17 december 2009 - Meer dan de helft van de gelukkige medewerkers die dit jaar ondanks de kredietcrisis toch een kerstbonus krijgt, zet het geld op de spaarrekening . Verrassend genoeg zijn dat vaker jongeren tussen de 25 en 35 jaar. Een kleine twintig procent wendt de bonus aan om schulden af te lossen.

Degene zonder thuiswonende kinderen kiest eerder voor een vakantie dan families met kinderen. Mannen blijven gadgetzoekers en besteden de bonus het liefste aan luxe elektronica (zoals LCD TV's en i-Pods), en vrouwen aan kleding als ze besluiten met de bonus nieuwe aankopen te doen. Het grootste deel van alle uit te keren bonussen zal dit jaar echter niet worden besteed waarmee eens te meer duidelijk wordt dat Nederland wat betreft bestedingen nog steeds de hand op de knip houdt. Dat concludeert elektro-retailer BCC naar aanleiding van deze week afgerond onderzoek naar kerstbonussen en de besteding ervan. 



Bestedingsdoelen blijven gelijk
BCC liet het online onderzoek uitvoeren door Goos Marketing Research. De bestedingsdoelen van de eindejaarsbonus lijken door de jaren heen grotendeels hetzelfde: vooral sparen (52 procent) en in mindere mate huishoudgeld (twintig procent), schulden aflossen (negentien procent), vakantie (24 procent), kleding (twaalf procent), woninginrichting (elf procent), luxe elektronica/bruingoed (negen procent). Het grootste deel van de eindejaarsbonussen wordt dus ook dit jaar niet besteed, maar verdwijnt naar spaarrekeningen of wordt aangewend om schulden af te lossen. Ook verdwijnt een flink deel in de huishoudpot. "Dat laatste patroon is tanende," aldus onderzoeker Robert Goos. "Hiermee wordt overduidelijk bevestigd dat Nederland in het huidige economische klimaat nog steeds niet durft te besteden." 

Luxe goederen, woninginrichting, vakantie en ... schulden aflossen

Een derde van de ondervraagden geeft te kennen een eventuele eindejaarsbonus (deels) aan wit- of bruingoed (luxe elektronica) te besteden, waarvan 32 procent zegt deze te besteden aan bruingoed en 27 procent aan witgoed. Mannen hebben significant vaker een voorkeur voor luxe elektronica dan vrouwen (35 procent versus 27 procent). Jongere respondenten van 25 t/m 45 jaar besteedden de eindejaarsbonus in het verleden significant vaker aan sparen (65 procent versus 48 procent) en woninginrichting (zestien procent versus zeven procent). Alleenstaanden besteedden de eindejaarsbonus significant vaker aan schulden aflossen dan samenwonenden: 25 procent versus zestien procent. 

33 procent geen bonus

Uit eerder onderzoek van BCC vorige maand werd al duidelijk dat een derde van de werknemers verwacht dit jaar geen bonus te ontvangen. Degene die wel op een prestatiebeloning of gratificatie rekenen verwachten een bonus van circa acht procent van hun loon. Zeventien procent van de werkende Nederlanders overweegt naar een andere baan uit te kijken als ze dit jaar geen bonus ontvangen. Ruim een derde van die groep heeft nu al de eerste stappen gezet.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Liever kerstbonus dan kerstpakket
 Liever geld dan kerstpakket
 Kerstbonus wordt niet ingezet om crisistekort aan te vullen
 Vakantiegeld verdwijnt bij voorkeur op spaarrekening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10